Tribe of Noise start eind van de maand campagne om 1 miljard fans te bereiken

20 oktober 2008, 07:59

Naar aanleiding van mijn vorige posting over Tribe of Noise als alternatief voor Buma/Stemra ben ik eens gaan praten om meer te weten te komen over Tribe of Noise. Hessel plaatst het concept in een mondiale context. Als businessmodel zullen er bijvoorbeeld in de toekomst diensten aangeboden gaan worden aan de muzikanten. Daarnaast vertelt Hessel nog een scoop die eind van de maand live gaat: de website http://www.onebillionfans.com. Mochten er nog mensen zijn die zijn verhaal willen horen, Hessel spreekt binnenkort als keynote op MKB 2.0.

Ayman is digitaal Strateeg die betekenisvolle digitale verbindingen tussen bedrijven en klanten creëert. Ayman helpt bedrijven om meer waarde voor klanten te creëren met digitale middelen, de relatie met klanten te verstevigen en nieuwe inzichten op te doen. Als digitaal strateeg zet hij digitale (en sociale) media om in digitale waarde, digitale ervaringen en sociale business. In opdracht voor kleine en grote organisaties ontwikkelt Ayman digitale concepten, geeft advies en trainingen op het op het snijvlak van marketing & communicatie en internet & nieuwe media. Daarnaast heeft hij een aantal eigen initiatieven opgericht, zoals de Nederlandse Social Media Academie (NSMA).

Categorie
Tags

17 Reacties

    Hessel

    Hoi CasaMan,

    Lekker kritisch, heel goed 🙂

    SellaBand is een tof initiatief! Richt zich met name op link muzikant en actieve fans (believers). Muziek die je op SellaBand vindt kun je allen niet direct voor commerciele doeleinden gebruiken. Corrigeer me als ik er naast zit.

    Genoeg Creative Commons initiatieven!? Welnee er moeten er nog heel veel meer komen (aanbod Creative Commons muziek is ver beneden pijl als je het vergelijkt met het aantal illegale downloads per jaar, 400 miljard of zoiets).

    Unieke aan Tribe of Noise is combinatie (a) ALLE CONTENT is geschikt voor commercieel gebruik, dus niet slechts een klein deel van de muziekdatabank (b) geavanceerde zoekfunctionaliteiten (beats per minute, sfeer, omgeving, kwaliteit, lengte etc.) waardoor professionals op zoek naar muziek makkelijk content kunnen vinden voor in een videoproject, commercial, game, corporate event, presentatie, blog etc. (c) actieve rol om commerciele partijen wereldwijd kennis te laten maken met ‘onze muzikanten’ (d) aantrekkelijke services en diensten voor muzikanten op één centrale plek (er komt nog meer, don’t worry)

    Kortom: alle marketing, advertisement, brandingprofessionals, bloggers en ieder ander die professioneel en legaal muziek wil gebruiken, you’re invited! Let’s make some Noise!


    20 oktober 2008 om 10:28
    huub

    Ik heb een avondje op het platform rondgesnuffeld en begrijp niet dat een deel van die muzikanten niet allang zijn doorgebroken. Wat een goede muziek maken sommige mensen..


    21 oktober 2008 om 03:52
    Ruben

    @Hessel

    Mooi initiatief, maar lijkt mij moeilijk om dit juridisch waterdicht te krijgen.

    De algemene voorwaarden zijn van toepassing zolang ik de muziek aanbied, toch?

    Als ik ze verwijder terwijl er net een reclame begint te lopen, of als de muziek een hit wordt dan ontstaat er volgens mij een probleem? Tenminste voor de afnemer. En zo niet een probleem voor de muzikant. Bijvoorbeeld Cotton Eye Joe – Rednex was ooit goed voor 120 miljoen, toch pijnlijk als je die misloopt 😉

    Ik was zelf songwriter en zette alles bij de Buma zodra het klaar was. Kost geen geld, is veilig en ze ondersteunen je juridisch indien nodig. Heeft overigens niets te maken met je licentierechten, die kun je altijd nog wegschrijven, maar dan moet er volgens mij (ben geen jurist) toch minimaal sprake zijn van een vorm van digitale handtekening.


    21 oktober 2008 om 09:11
    Guus

    Hoi Ruben en anderen,

    Ik wil graag reageren om een aantal misverstanden uit de wereld te helpen (ik ben wel jurist)

    Allereerst is het in het algemeen moeilijk om welk initiatief ook juridisch waterdicht te krijgen. Echter in het geval van Tribe of Noise is dat aardig gelukt temeer daar er gebruik gemaakt wordt van de alom bekende Creative Commons licenties. Deze licenties bestonden natuurlijk al en zijn voor iedereen te gebruiken.

    Wat betreft de algemene voorwaarden; die zijn van toepassing voor alle gebruikers van de service en dus niet alleen voor degene die muziek aanbieden. Het vervolg van Ruben over ‘verwijderen’ is voor mij enigszins onduidelijk, ik ga ervan uit dat Ruben bedoelt dat er nadat een track van de site gehaald is zich allerlei zaken zouden kunnen voordoen. Hierover wil ik het volgende kwijt; als een track wordt aangeboden onder de CC licentie op de Tribe of Noise site dan zal die track nooit meer ‘exclusief’ aan een ander kunnen worden aangeboden. Iedereen zou dus van een hit, exemplaren kunnen gaan verkopen omdat het bij Tribe of Noise om een licentie gaat die ook commercieel gebruik toestaat (de oorspronkelijk rechthebbende, bijvb. de schrijver van de hit, kan dat dus ook nog steeds!). Ook wat betreft het Buma verhaal klopt het niet helemaal. Het is nl. zo dat als je lid bent van Buma al jouw werken daar worden geacht te zijn ondergebracht. Er is geen ‘opt- out’ dus ook stukken die nog niet helemaal af zijn vallen in principe automatisch onder de overdracht aan Buma. Inschrijven bij de Buma is bovendien niet gratis.

    Vervolgens als laatste iets over de licentierechten die aldus Ruben altijd nog weg te tekenen zijn. Dit gaat niet op voor de auteursrechten op een liedje (ik heb het dus niet over de naburige rechten van bijvb. de master-owner van een liedje, de rechthebbende dus op een opname van een liedje). Het is nl. zo dat je niet meer rechten kunt overdragen dan dat jezelf hebt. Als je dus al rechten hebt weggetekend kun je die niet nog eens aan een ander overdragen.


    21 oktober 2008 om 11:26
    Ruben

    @Guus de kern zit hem in je laatste zin, weggetekend. Je tekent niets, je gaat akkoord met algemene voorwaarden. Hypothetisch gezien kan ik alle muziek die op tribe of noise staat aanmelden bij de Buma en claimen dat het van mij is. Zal niet de eerste keer zijn dat zoiets gebeurt. Ik ben overigens al bijna 10 jaar lid van Buma en heb na inschrijving nooit meer een rekening ontvangen.

    Ik durf mijn muziek niet op Tribe of Noise zonder dat het gebumaat is.


    21 oktober 2008 om 12:47
    Yorick

    @Ruben

    Als je als muzikant bij de BUMA zit mag je toch helemaal geen muziek uploaden bij Tribe of Noise? Dat staat BUMA Nederland nog niet toe.


    21 oktober 2008 om 13:09
    Guus

    Hoi Ruben en anderen,

    Allereerst is het zo dat je akkoord gaat met de voorwaarden als je gebruik maakt van de diensten, bovendien is het zo dat je als je muziek upload bij Tribe of Noise je ook akkoord gaat met de uploadagreement, dwz dat je dus jouw liedje(s) onder CC licentie aanbiedt via Tribe of Noise. Dat is dus een overeenkomst (= tekenen). Jouw hypothetische geval is een goed voorbeeld van inbreuk op auteursrecht. Indien een ander dan de maker van een liedje zich voordoet als de maker van een liedje (zonder toestemming) dan is sprake van inbreuk (plagiaat). Dat mag dus gewoon niet, ook niet als er een CC licentie voor een bepaalde song is afgegeven. Dat is handelen tegen het auteursrecht in (vergelijk het ‘omkatten’ van een auto en daarmee doen alsof het jouw auto is om deze vervolgens te verkopen) dat is dus illegaal en daarmee riskeer je dus ook een gerechtelijke procedure. Wat betreft de kosten voor de Buma zou ik zeggen kijk een keer goed op je statements en dan zul je zien dat er kosten ingehouden worden (+/- 70 euro) voor lidmaatschap.

    De opmerking die hiervoor al werd gemaakt over Buma is overigens correct; het is niet

    toegestaan Buma materiaal te uploaden bij Tribe of Noise en zoals al eerder aangegeven helaas heeft de Buma (nog) geen ‘opt-out’ regeling.


    21 oktober 2008 om 16:52
    Ruben

    @Guus: Bedankt voor je antwoorden, het wordt al wat duidelijker 😉

    Ik weet natuurlijk dat het stelen van andermans materiaal plagiaat is en strafbaar. Maar als de muzikant zijn werk niet vastlegt bij een daarvoor bedoelde instantie als Buma, wordt het bewijzen dat je de auteur bent wel erg lastig. Ik weet het zijn allemaal doemscenario’s, maar ik stel deze vragen omdat ik me voor kan stellen dat ze leven bij muzikanten en ik onvoldoende informatie vind op de website. Ik heb zelf een tijdje rond gelopen in de muziekwereld en plagiaat is, hoe vervelend ook, gewoon aan de orde van de dag.

    Ik zou kiezen voor een betere voorlichting waarin je de voor en nadelen duidelijk benoemt voor de muzikanten. Ik zou me behoorlijk k.t voelen als ik een hit scoor en iemand anders met het geld er vandoor gaat. Het hoeft ook maar één keer goed mis te gaan en je concept krijgt een berg negatieve aandacht.

    Ps. Het klopt dat de jaarlijkse bijdrage aan Buma gelijk is aan de jaarlijkse inkomsten die je standaard krijgt als lid. Ik noem dat voor het gemak gratis.

    Veel succes met het concept, de intenties zijn goed, ik zal het volgen.


    21 oktober 2008 om 17:44
    Rad

    Iedereen,

    Het is wel makkelijk!!

    Gratis songs voor voor Tribe of Noise om aan te melden bij de Buma zonder dat ze net als ik kei hard moet werken aan een muzikale carriere!

    Iedereen die z’n liedjes upload bij Tribe of Noise is ze geheid kwijt!

    Ze worden namelijk rechtenvrij door Tribe of Noise binnengehaald en vervolgens geregistreerd bij de Buma.

    Mooie reclame voor jouw als liedjesschrijver amehoela!

    Gratis doekoes voor Tribe of Noise bedoel je!!


    21 oktober 2008 om 17:46
    media

    @Marco: is dat een vermoeden of weet je het zeker? Denk dat je voorzichtig moet zijn met beschuldigen op basis van vermoeden.


    7 juli 2009 om 06:01
    media

    @Marco: inmiddels je verhaal gelezen en ik moet inderdaad toegeven dat het discutabel is waar Tribe of Noise mee bezig is. En je hebt helemaal gelijk, die 1 miljard fans slaat nergens op (maar ik neem aan dat die ook niet serieus bedoeld was).


    8 juli 2009 om 02:05
    Hessel van Oorschot

    Goedemorgen allemaal,

    Was inderdaad goed geschrokken van het bericht van Paul Keller. Zijn meerdere acties ondernomen:

    – ik heb direct Paul (werkt voor Kennisland), ons juridische team, Mike Linksvayers (VP Creative Commons wereldwijd) en Lauwrence Lessig (Founder Creative Commons) een mail gestuurd met de vraag om samen de constatering van Paul te controleren en aan een oplossing te werken.

    – ik heb op Paul’s blog (www.voyantes.net/blog/?p=382) direct gereageerd. Paul is helemaal aan onze combinatie CC+ en CC By SA voorbij gegaan (zie http://www.tribeofnoise.com, hoofdmenu TOOLS, submenu CC+)

    – ik heb direct op andere site waar Paul gepost had gereageerd.

    – Ons juridische team is nu aan de slag om alle feiten naast elkaar te leggen en zal dit samen met iemand van Creative Commons in de VS (zeer bereid gevonden om ons hierbij te assisteren) verder uitwerken.

    Tot zover wat de lezers van MarketingFacts kan melden. Ik heb Paul gevraagd om mij zo spoedig mogelijk zelf ook nog even te bellen. Ben benieuwd of hij ook bereid is om te helpen.

    Met vriendelijke groet – Hessel van Oorschot

    ps Hieronder nogmaals mijn reactie aan Paul aangezien het lettertype op Paul’s blog voor reacties wel erg onleesbaar is (of misschien heb ik een leesbril nodig).

    “Dear Paul,

    I have to say I feel both sad and disturbed by your blog.

    Behind the scenes my team and I have worked very hard over the last 2 years to create a legal alternative for sharing music and in this period we were grateful for the groundbreaking work Creative Commons has done so far. But there is a discrepancy between the ideas you have on paper and the real world activities we deploy. There is a lack of jurisprudence and not many real life examples to help you mirror ideas.

    That is why, from the start, we tried to get as many people involved as possible, ranging from musicians, lawyers, CC itself, collecting societies, open source entrepreneurs etc. Our door is always open and our minds are even more open to good constructive suggestions.

    What we set out to do was to prove that what the open source community has done can be done with open content as well: make it professional, make it successful even in a commercial sense, so it can and will be widely adopted.

    As for our business models, we will have to start making money, we are a private initiative, we have invested a lot of time and resources in the Tribe. But our business models are all indirect, we’ve learned that from the open source community. The models are build around the music. Not directly derived from the music.

    Now we have a prove of concept; initially people thought musicians would not understand CC or would not upload their music. Our next step will be the revenue sharing model for the musician. You seem to think that the share alike part is a constraint, we actually see it as the opportunity;

    the opportunity to waive the ’share alike’ part and/or the ‘attribution’ part if a company wants to use your song but can’t comply with (one of) the two conditions. As a musician you can charge money for waiving those rights (with CC+). Videographers, game developers, advertisement agencies are paying for this additional option. We even provide CC+ licence agreements for free.

    CC+ and CC By Share Alike, together with our terms of use, upload agreement, user guide and tips about copyright provide a solid legal framework for musicians to share music, stay in control and make money in the end. Our legal department together with two major law firms in the USA and Europe AND hopefully with the input of Creative Commons will make sure it stays that way.

    And yes we have generated a lot exposure and I will promise you we will do our best to keep up this pace. Because if we get exposure the artists on Tribe of Noise get exposure! It’s one of the main reasons why they join our community.

    At Tribe of Noise we want to move forward from the theory of law towards getting things done in the real world; transparent, open and 100% legal. And yes, we will need feedback and sometimes we will differ in opinion in this hardly explored terrain. But instead of being suspicious and selectively reading between the lines, I feel it would be more constructive if you give me a call and say: “Hey Hessel I feel you have some contradictions in your terms of use.”

    You know we would welcome you to our office, have a coffee, and discuss how we can improve.

    And Paul that people think Creative Commons can be the base for a brilliant business model should fill you with pride (excellent legal framework) and worries since that means not many people have heard from it yet and we still have a lot of words to spread!

    We had the kahuna’s to actually invest in the CC by share alike license, and everybody is allowed to see them, so no fig leaves here Paul!”


    8 juli 2009 om 05:14

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!