The wall of shame voor tenenkrommende advertising

17 oktober 2008, 12:46

Je kent ze vast wel van die tenenkrommende print advertising waarbij je je afvraagt welk bureau dit toch bedacht heeft en hoe het toch mogelijk is dat het bedrijf in kwestie er ook nog mee akkoord is gegaan. Sinds deze week is voor dit soort uitingen een prachtige Wall of Shame gelanceerd.

Initiatiefnemers Herbert van Hoogdalem (o.a. ex-Creative Director van bureaus als Euro/RSCG, LOWE en Ogilvy & Mather) en creatief compaan Johan van den Outenaar (ex-Saatchi, Wunderman en Roorda) geven op hun weblog aan dat de Wall of Shame is begonnen uit irritatie, frustratie, onmacht en vooral: onbegrip. “De constante stroom van overbodige, slechte, respectloze en hun doel missende advertenties in de bladen, wil maar niet slinken – dit ondanks de opkomst van bijvoorbeeld internet, beleveniscommunicatie en guerillamarketing.”

Genadeloos zijn de eerste slachtoffers reeds gemaakt: o.a. Saphh Lingerie, Iglo, UPC en L’Oreal.

Sapph Lingerie

Beneden alle peil aldus The Wall of Shame

The Wall of Shame zal overigens voornamelijk de opdrachtgevers, de marketeers, de adverteerder, de klant zelf tot de orde roepen. Zij zijn het die het laatste woord hebben, uitingen goedkeuren èn betalen. Van elke op de Wall of Shame besproken reclame-uiting gaat er vooraf een mailtje naar de eindverantwoordelijke aan klantzijde die vervolgens zijn repliek kan geven.

Natuurlijk weet ik dat het not-done is om je vakgenoten af te vallen – we concentreren ons liever op de jaarlijkse schouderklop-events als de uitreiking van de ADCN Lamp of, liever nog: de Lion d’Or in Cannes. Maar ergens moet er een grens getrokken worden.” aldus initiatiefnemer Herbert.

Ondanks het feit dat er wel sprake is van een dubbele agenda kan ik het initiatief waarderen. Eindelijk eens een vernieuwend Marcom-weblog. De marketingblogs (inclusief Marketingfacts) staan vol met prachtige campagnes maar ook van slechte campagnes kun je leren, dus prima om daar de spotlight eens op te richten.

Tegen alle regels in (maar uitzonderingen bevestigen de regel) heb ik dit weblog direct opgenomen in de Marcom top100-database. Leden van Marketingfacts kunnen nu stemmen op The Wall of Shame als je dit initiatief wilt steunen. Herbert en Johan, veel succes en neem af en toe ook eens een non-print initiatief mee 😉

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

8 Reacties

    TilTin

    Hulde! Dat is zelfreinigend vermogen waar de bankiers nog een dikke vette punt aan kunnen zuigen.


    17 oktober 2008 om 18:27
    M. Roelofs

    een andere leuke is ook de taglines wall of shame.

    Een van mijn favoriete is nog steeds van een banden firma profile:

    “Mensen met banden, banden met mensen”


    18 oktober 2008 om 03:28
    Jacqopmaat

    goed initiatief om van te leren. Vooral hoe de mening van vaklieden zich vormt.

    On top off zou het goed zijn als er (delen van) ontwikkelingen in bekendheid, intentie om te kopen of marktaandelen dan wel omzet aan toegevoegd zou worden.

    Want uiteindelijk heeft de klant altijd gelijk, niet altijd de professional – toch? (of was het nou die consument?)


    19 oktober 2008 om 17:37
    Tja

    Ik moet zeggen dat ik en denk velen in het vak zich afvragen dat juist Herbert van Hoogdalem deze site begint. Ongeloofwaardig. Laat dan een paar creatieven die hun strepen ECHT hebben verdiend op creatief vlak beoordelen wat op zo’n site hoort te staan.

    90% van wat van Hoogdalem heeft gemaakt kan hij zelf plaatsen op de wall of shame. Ik vind het wel een goed idee om zo’n site te beginnen maar kom op. Even wat niveau en gewicht er tegen aan.


    20 oktober 2008 om 07:29
    Remco de Vries

    Wie het dan ook begint: Toch een goed initiatief. Een die ik vaak zal bezoeken.


    20 oktober 2008 om 07:57
    mgvandenbroek

    @Tja: Dit type kritiek vráágt om naam en toenaam! Open vizier siert…


    20 oktober 2008 om 08:06
    Michael

    Moet kunnen, zo’n initiatief, maar persoonlijk ben ik niet zo voor afkraaksites. Bovendien is het niet zo -om het vriendelijk te zeggen- dat dit duo bovenaan staat op de lijst van vergeven ADCN Lampen, Vea/BVA Effies of SAN Accenten. Who’s talking?

    Laat ook zien wat je wel goed vindt, en waarom!

    Bovendien krijgt ik een licht vieze smaak in de mond als ik lees dat VH/VO hun diensten tegelijkertijd aanbieden aan adverteerders om door hun collega-reclamelieden gemaakte campagnes te beoordelen. Als second opinion. Shame, want geen gelukkige combi van activiteiten.

    Maar anders verdienen ze natuurlijk geen euro aan hun Wall of Shame.


    20 oktober 2008 om 08:46

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!