Energize: Interview Peter Verhaar (Alex.nl) over online beleggen

10 oktober 2008, 04:40

Ik ben een voorstander van Beleggen 2.0. Dat bestaat ten eerste uit het helpen van beleggers via het internet. Het moet mogelijk zijn om in contact te kunnen komen met experts. Ten tweede zit er heel veel kennis bij particuliere beleggers. Die kennis wordt niet geactiveerd. Wisdom of the crowd zou ik graag op beleggingsgebied willen zien.

In dit interview met Peter Verhaar van Alex.nl (hier te downloarden als podcast) haalt Klaas Weima van Energize een aantal interessante zaken over Alex.nl naar voren. De geschiedenis van de online beleggingsbank komt uiteraard aan bod, maar interessanter wordt het als Weima Peter Verhaar laat vertellen over de marketing van Alex.nl en beleggen 2.0 (zie ook dit interview van Vincent Everts: ‘Peter verhaar oprichter Alex.nl over Beleggen 2.0’).

Peter Verhaar over de marketing bij Alex.nl: ‘We hebben altijd gekozen voor traditionele media. Gekeken naar achterliggende periode, banners werken niet. We wilden ook heel bewust geen banners op onze site. Mensen moesten niet worden afgeleid door reclame. We hebben ook nooit aan cross selling gedaan. We werkten met traditionele media, zoals kleine advertenties in kranten, maar dan wel met ons zeer duidelijke rode kleur die erg opviel. […] We hebben enorm veel baat gehad aan radio reclame. Business radio en Alex hebben elkaar geholpen. Interactieve marketing hebben we eigenlijk nooit gedaan. Wel plaatsen we stellingen op de website en versturen we een goed geopende nieuwsbrief.’

Over het geven van beurstips: ‘Geef nooit beurstips! Dit is het stomste dat je kunt doen! Koop en verkoop is afhankelijk van je eigen risicoprofiel. Een goede tip voor de één, kan een hele slechte tip zijn voor de ander.’

Over wat hij gaat doen, nu hij eindelijk wat mag doen ná Alex.nl: ‘Ik ben benaderd door 2 partijen. We willen een informatiewebsite bouwen voor particulier beleggers, niet gericht op transacties maar op informatieduiding. Daarnaast ben ik bezig met het eerder genoemde wisdom of the crowd. Collectieve kennis van particuliere beleggers kanaliseren en vertalen in concrete aan- en verkopen. Dit zullen dan 2 nieuwe startups worden, maar dan ben ik meer betrokken als boegbeeld.’

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

2 Reacties

    chi666

    Ik ben benieuwd. In 2001 heb ik destijds StockScore gelanceerd (bestaat geloof ik nog wel, maar leeft niet echt meer). Eigenlijk heel erg wisdom of the crowds beleggen toen al. Maar juist wel transactie gericht, geef aan wat je wil kopen en verkopen de komende 14 dagen en op basis daarvan werd het particulier sentiment in kaart gebracht. Ik ben benieuwd waar Peter Verhaar mee gaat komen.


    10 oktober 2008 om 18:20
    klaas@energize.nl

    Aardig om te lezen en horen dat The Wisdom of Crowds weer helemaal hot is. Zes jaar geleden na het verschijnen van de eerste editie van het boek. Een paar weken geleden toen oprichter van RedSky Interactive Tim Smith hier mijn gast was – hij was ook keynote spreker bij Digitaal Willen We Allemaal – refereerde hij ook vele malen naar het boek. Ben benieuwd hoe de Amazon sales hier op reageert 😉

    Voor degenen die Tim niet hebben horen spreken. Ik ben bezig de laatste podcast te editen. Zodra deze beschikbaar is word deze vanzelfsprekend geplaatst.


    19 oktober 2008 om 09:54

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!