Yahoo en Google nog niet samen aan de slag

6 oktober 2008, 07:15

{title}Yahoo! en Google kijken de kat uit de boom. Bang om een monopoliepositie in te nemen stellen ze de eerder aangekondigde advertentiedeal nu verder uit. De bedrijven willen de Amerikaanse overheid de gelegenheid geven onderzoek te doen naar de samenwerking, die natuurlijk verstrekkende gevolgen kan hebben. Of zál hebben: het kan bijna niet anders. Prijsverhoging en kartelvorming liggen op de loer; de concurrentie in de markt zal, zo zou je zeggen, op het eerste gezicht sterk verminderen.

Nu.nl had het bericht over het uitstel van de reclamedeal vrijdag al, Adformatie wijst vandaag Emerce als bron aan. Deze maand zou al begonnen worden met de samenwerking. Emerce schrijft: ‘Een paar weken geleden liet Google CEO Eric Schmidt nog weten dat de deal niet zou worden vertraagd door de bemoeienis van het ministerie van Justititie.’

De deal is dus nog steeds onder behandeling en dat was hij natuurlijk al. Dus wat is het nieuws? Mijn idee: Google en Yahoo voelen nattigheid en zijn bang teruggefloten te worden door de Amerikaanse overheid en wellicht ook de EU.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Jeroen van Eck

    Het lijkt me dat met name Neelie Kroes en consorten hier bovenop zitten. Heeft iemand enig idee welk deel van de online advertentiemarkt Google/Yahoo! in handen heeft? Ik las dat Google inclusief Doubleclick al 69% in handen had.


    6 oktober 2008 om 10:44
    mgvandenbroek

    @Jeroen: Meer dan 80 procent dacht ik.


    6 oktober 2008 om 11:20
    Multus

    Ik las ook zoiets dat het meer dan 80% was. Opzich zou de concurrentie, als die er nog was, hier van kunnen profiteren.


    7 oktober 2008 om 09:37

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!