Wie heeft er eigenlijk nog geen weblog?

29 september 2008, 03:34

Wie heeft er eigenlijk nog geen weblog?

Mee eens, de grootste groei is er inmiddels uit maar nog steeds zijn er wereldwijd meer dan 200 miljoen blogs. En terwijl traditionele uitgevers nog steeds ploeteren met het vercommercialiseren van blogs, is het inmiddels duidelijk dat weblogs vooral een persoonlijk communicatiekanaal is van mensen.

Het viel me vanmorgen weer eens op toen ik het laatste nieuws aan het scannen was via Google Nieuws. Hoe lang zal het nog duren voordat iedereen een eigen publiek online communicatiekanaal heeft? Of dat nu een weblog is, een reisdagboek op WaarBenJij.nu of een profielpagina op Hyves, maakt eigenlijk niet zoveel uit.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

6 Reacties

    RobBruyn

    De titel strookt niet met de stelling, een weblog is mijns inziens niet hetzelfde als een ‘publiek online communicatiekanaal’. Als dat laatste als uitgangspunt wordt genomen dan denk ik dat er inderdaad vrij weinig mensen overblijven. Is het geen weblog, of het al minder open hyves, dan is het wel een profielpagina op online community.


    29 september 2008 om 05:03
    media

    De titel past inderdaad niet helemaal bij de stelling, had daar beter iets van ‘online communicatiekanaal’ van kunnen maken. Maar dat bekt weer niet zo lekker.


    29 september 2008 om 05:06
    chi666

    Hehe, Marco, ik denk dat je je vergist. In zoverre dat er nog heel veel mensen zijn die helemaal niets, maar dan ook niets, te maken willen hebben met deze kanalen. Ja, 1/3 van Nederland heeft een Hyves, dus misschien dat 50% van Nederland wel enige communicatie kanaal heeft, of zelfs nog iets meer. Maar er is een mega groep die het nog niet heeft en heel expliciet niet wil.

    Toevallig zat ik vorige week in discussie met een bedrijf, die vroegen me hoe om te gaan met een recruiter die pertinent geen Linkedin account wilde. Ze zaten heel eerlijk met de handen in het haar, want deze persoon weigerde alles op basis van privacy, maar kwam op dit manier dus ook sterk achter te lopen in productiviteit.

    Vanavond zit ik in een panel over privacy (besloten sessie helaas, en daardoor mis ik ook momo helaas). Maar ik ben benieuwd, veel juristen in de zaal, ik ben de advocaat van ‘privacy is voor mensen die iets te verbergen hebben’. Tegenstanders van alles dat met online sociale netwerken te maken heeft hadden ze geen moeite te vinden…

    Wat ik met deze inmiddels bijzonder warrige reactie dus eigenlijk wil zeggen is: vergeet niet de markt waar we in zitten. Vergeet niet dat de mensen die om marketingfacts en dergelijke heen zitten niet de doorsnee Nederlanders zijn. Vergeet niet mensen zoals mijn ouders die nog steeds volhouden: ‘ik zie mensen liever in het echte leven, ik heb daar geen hyves voor nodig’ omdat ze denken dat het een vervanging is. Die groep is ook erg groot.


    29 september 2008 om 08:39
    luuk.ros

    * En terwijl traditionele uitgevers nog steeds ploeteren met het vercommercialiseren van blogs *

    Traditioneel, traditioneel, wat bedoel je daar eigenlijk mee? Zijn er ook ‘moderne uitgevers’ die wel succesvol zijn in het vercommercialiseren van blogs en welke zijn dat dan? Ik wordt een beetje moe van dat getraditioneel. Soort diskwalificatie als het gaat om marketeers, media, denken. Er hoort ook een heel vocabulaire bij. Ze ‘ploeteren’, of ze ‘sputteren’ of ze ‘worstelen’.

    Een profielpagina op Hyves omschrijven als ‘publiek online communicatiekanaal’ geeft ook blijk van een redelijk traditionele opvatting over ‘publiek’ en over ‘communicatie’ 😉


    29 september 2008 om 10:15
    media

    Duidelijk een maandagochtendpost waarbij ik wat zie, snel wat tik en later denk, jeetje, had ik beter niet kunnen schrijven. Maar dat hoort ook bij bloggen 😉


    29 september 2008 om 18:32
    Thomas Eilander

    Weblog misschien dan niet helemaal de juiste benaming, maar ok…

    Wat betreft die weblogs: je kunt je natuurlijk wel afvragen hoeveel mensen ook daadwerkelijk actief posten op hun weblog. Er zijn ongetwijfeld heeeel veel weblogs en er komen er nog steeds veel bij maar ik vraag me wel af welk percentage daarvan ook daadwerkelijk up to date is en blijft….

    Want bij een verouderd weblog kun je ook niet echt meer spreken over een communicatiekanaal toch?


    29 september 2008 om 19:07

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!