PICNIC08: Keynote Clay Shirky

25 september 2008, 09:37

{title}‘Internetthinker’ Clay Shirky mocht vanochtend op PICNIC08, vóór Genevieve Bell een keynote geven. Shirky was gisteren al even op het podium te zien in een ‘conversation’ met Charles Leadbeater. Waar Leadbeater stopte, mag Shirky nog even door (Foto: Joi)

Clay Shirky (auteur van ‘Here comes everybody’, maar ook van dit paper over powerlaw distributies bij weblogs uit, jawel, 2003) op PICNIC08 over Flickr, Wikipedia, sharing en over een soort ‘license’ voor collective action: ‘This is the right dilemma to work on. I don’t know who is going to get it right, but I’m convinced that someone will.’

Shirky heeft in zijn presentatie vier voorbeelden gestopt, die allemaal veelzeggend zijn voor zijn ideeën over collectieve colloboratie. Het eerste voorbeeld waar Shirky mee komt is die van de Flickr groep Black and White Maniacs (Please Comment on the Previous TWO).

Black and White Maniacs

Deze fotogroep heeft zichzelf een aantal interessante regels opgelegd:

1) This is a public group; pornography, swearing, spamming or any behaviour deemed unacceptable will not be tolerated in this group.

2) Post ONE photo, then immediately comment on the PREVIOUS TWO photos (to the right of your photo) and include “Black+White Maniacs” with your comment. Wait until two more photos have been posted before posting again.

3) IF YOU DON’T HAVE TIME TO COMMENT IMMEDIATELY, PLEASE WAIT TO POST YOUR PHOTO. It’s unfair to expect people to comment on your work when you’re not able to give them that same courtesy.

4) (**NEW RULE: If you consistently leave one or two-word comments like, “nice,” “good b+w,” “great catch,”….etc. you’ll be removed from the group as well.)

5) If you post more than one photo at a time, or fail to make comments on more than one occasion, you will be removed from the group. If you rejoin after being removed and break the rules again, you’ll be banned.

Interessant, denkt Shirky: ‘Working out this problems, is the new dilemma for designers.’ Everyone gets to get a digital publisher, but everybody has to be a cop also.’

The Bronze Beta

The Bronze Beta is een community site over Buffy The Vampire Slayer. Warner bros was van plan om de boel te sluiten, en de community heeft toen zelf het initiatief genomen om de site door te zetten. Ze wilden gewoon een bulletin board, zonder features. ‘The bulletin board is not a section of the site, it’s the entire site.’ En het werkt, zegt Shirky.

Social software is de enige software waar de nieuwe software minder features kent dan oude software. Shirky: ‘Kijk maar eens naar Blogger en naar een gemiddeld cms-systeem van 10 jaar geleden. Het meeste van wat nu gepubliceerd wordt, gebeurt met een simpele tool, en niet met een ingewikkeld cms.’

Wikipedia over Pluto

Shirky heeft twee voorbeelden over Wikipedia. Het eerste is dit artikel over Pluto. Interessant, denkt Shirky, omdat Pluto uit de ‘planet club’ is gekickt. ‘This is an incredibly good article,’ zegt Shirky. Er hebben veel mensen aan meegewerkt, er zijn veel toevoegingen gedaan. Meer dan 5000 edits, meer dan 2200 users. ‘Prachtig, prachtig. Maar ik word zo moe van het verhaal dat “iedereen” hieraan zou hebben meegewerkt. Dat is bullshit,’ zegt Shirky.

Waarom wordt Shirky daar zo moe van? Omdat er een keiharde Long Tail zit in Wikipedia, of een powerlaw distributie, zo je wilt. Er zijn veel mensen die maar een keer een edit doen en daarna nooit meer. Er is maar een hele kleine groep, weet Shirky, ‘that cares much more than average to make this good.’ Een simpele 80/20 regel is hierop los te laten, zou je zeggen. Maar zo gemakkelijk moet het niet zijn, vindt Shirky.

Want de uitdaging moet zijn: vergeet de 80/20 rule, waarom zouden we een vijfde van de gebruikers in de Tail opgeven? Waarom niet iedereen laten meedoen? ‘This isn’t about optimizing a group of highly motivated people,’ zegt Shirky. Het gaat erom, om heel veel mensen de mogelijkheid te blijven geven mee te doen. Klinkt goed. Maar er is een probleem

Wikipedia over Galileo

Het Wikipedia-artikel over Galileo is semi-protected. De groep in de Tail is het recht om te editen verloren. Niet iedereen kan nu meer dingen wijzigen. Omdat er steeds mensen waren die references naar de katholieke kerk verwijderden. ‘This is a 500 year old flamewar, that started before the steamengine,’ analyseert Clay Shirky. ‘What that lock means, is that we have tot give up the idea about “THE” user.

Het Galileo-voorbeeld laat zien dat de dreiging voor de kwaliteit uit de Tail komt; de ‘defensive action’ komt uit de kop van de Tail. Opeens gaat het niet meer om users, maar om twee usergroepen die met elkaar in gevecht zijn. Niet een probleem dat Photoshop developers hebben moeten tackelen, denkt Shirky: ‘Wikipedia is an ongoing design effort.’

Collective Action

Shirky komt met het voorbeeld van HSBC, dat een gratis product ineens voor 140 dollar ging aanbieden aan studenten. De studenten verzamelden zich op Facebook, waren boos, en ineens gegroepeerd en gecoördineerd op “Stop the great HSBC Graduate Rip-Off!!!”.

De studenten riepen: ‘Waarom zouden we niet naar Londen gaan en rondlopen bij het HSBC hoofdkwartier?’ HSBC zwichtte uiteindelijk onder de druk en de negatieve publiciteit.

Waar gaat het hier om? Shirky: ‘Om snelle, spontane protestacties. Mooie verhalen. Maar het draait allemaal op STOP.’ Er is iets mis, en bedrijven of instellingen worden door groepen gedwongen ergens mee stoppen. Niet ergens mee beginnen. Het gaat niet om initiëren.

Er is geen licensce voor collective action. Je wordt niet als een unit gezien, door bijvoorbeeld een bank of een verzekeraar. Want de groep bestaat niet echt. De samenleving is er niet op ingericht.

License corporation

‘Wat ik denk dat er hier ontbreekt,’ zegt Shirky, ‘is een corporatie voor social softwaregroepen. Iets dat zegt, dat de overheid zo’n groep ook echt als een groep moet kunnen zien. Een manier om de inefficiency in een groep uit te schakelen.’

‘This is the right dilemma to work on,’ denkt Shirky. ‘I don’t know who is going to get it right, but I’m convinced that someone will.’

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

6 Reacties

    Ronald van den Hoff

    ” Er ontbreekt een corporatie van social softwaregroepen….” Treffend is dat zijn boek juist gaat over het “organiseren zonder organisaties”….zouden we daar toch dan weer een (organisatie) structuur voor moeten hebben?


    25 september 2008 om 12:59
    Carl

    @Ronald, Shirky gaf het voorbeeld van wat de GPL voor open-source software heeft gedaan. Het gaat daarmee niet per se over organisatiestructuur, maar een infrastructuur voor grootschalige samenwerking.


    25 september 2008 om 23:03

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!