ReclameReview: ANWB

24 september 2008, 09:39

De ANWB promoot met deze commercial de Nationale Filevrije dag op 9 oktober.

Credits:

Bureaus: UbachsWisbrun/JWT, Postoffice, The Ambassadors

Account: Jacqueline van Schaik, Monica van Harn

Creatie: Ben Goedegebuur, Marc Bennink, Michiel Neefjes, Steef Nijhof

D.O.P.: Rutger Storm

Editor: Marc Bechtold

Geluid: Marco Baay

Klant: Jan Willem ter Avest, Margreet Sandee, Margreet van Drenth, Paul Langeweg, Willem de Jager

Producer: Mireille Lampe

Regie: Ismaël ten Heuvel

De doelstelling:

De Nationale Filevrije dag, die op initiatief van onder andere de ANWB wordt gehouden, aankondigen.

De uitwerking:

Een familie rijdt in de jaren ‘50 nietsvermoedend in hun Kever en komt in de eerste file van Nederland terecht. Destijds was een file nog een evenement op zich, maar inmiddels is de lol er al lang vanaf. De voice-over legt uit dat de ANWB iets aan het fileprobleem wil doen via de Nationale Filevrije dag. Op Filevrijedag.nl is meer informatie te vinden over de actie.

Het oordeel:

Heel goed dat er een bescheiden doelstelling voor dit filmpje is gekozen: slechts het aankondigen van de Nationale Filevrije dag. De ANWB snapt dus zelf ook dat een kort filmpje mensen niet zomaar in beweging krijgt. Daar is meer voor nodig, zoals media-aandacht (hopelijk draagt Marketingfacts zo ook zijn steentje bij). Qua concept is het volgens mij een goede zet geweest om eens terug te blikken naar de tijd dat files nog niet de normaalste zaak van de wereld waren. Want het is immers belachelijk dat we ze voor lief nemen. De ANWB scoort dan ook hoog op de likeability-meter door met dit initiatief te komen. Verder is dit een typisch voorbeeld van een informatieve commercial: er wordt veel verteld door de voice-over. Dat moet ook, want de boodschap is iets uitgebreider dan ‘Stop files nu!’. Hij zal geen Gouden Loekie winnen, maar de commercial is perfect om de Nationale Filevrije dag aan te kondigen.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Gerard Klein

    Eens met de hoofdlijnen in je review. Het hield bij ons thuis de aandacht wel even vast. (Hé, anders, waar gaat dit over…)

    Ik twijfel een beetje aan dat “Nationale” in Nationale filevrije dag Dat maakt het net moeilijker te onthouden dat de site filevrijedag.nl heet (ik moest het weer even terugzoeken). Het lijkt me voor de campagne erg belangrijk dat mensen de site echt bezoeken. Pas daar lees je dat slechts 10% minder verkeer de files oplost en er staan er een boel dingen om idee te verspreiden, belangrijk voor het succes. Op de site mis ik bij het inschrijven de oproep meteen een paar anderen uit te nodigen om mee te doen.

    Kortom, ik zie een paar verbeterpuntjes maar de actie is erg sympathiek en positief. Een goede zet van de ANWB.


    24 september 2008 om 11:58

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!