PICNIC08: Charles Leadbeater en Clay Shirky

24 september 2008, 11:59

Charles Leadbeater @ PICNIC08 (Fotografie: Jaap Stronks)

‘This week I’ve decided that I’m gonna change jobs. Tomorrow I’m going to relaunch myself as an investment bank.’

Complete risicovrije innovatie ‘on a massive scale. Amazing.’ Charles Leadbeater trapt zijn presentatie op PICNIC08 af met bovenstaand citaat. Hij doelt op de banken en andere financiële instellingen die bijna omvallen in de VS. Leadbeater had vanmiddag meer dan een uur om de zaal mee te nemen in zijn gedachten over conversatie en colloboratieve creatie.

‘Als je mijn boek niet wilt lezen, maar wel wilt doen alsof je dat gedaan hebt, kun je ook mijn video bekijken.’ Die video heeft Leadbeater hier op YouTube gezet; het filmpje over zijn boek is al meer dan 100.000 keer bekeken. ‘Nooit gedacht dat ik in de video business terecht zou komen,’ zegt Leadbeater. De ideeën van Leadbeater zijn door het filmpje bij een grotere groep terecht gekomen. ‘The beginning of a conversation,’ denkt de internetgoeroe.

Toekomst

Alle modellen in de toekomst, predikt Leadbeater, gaan over het connecten van participaties en contentcreatie. Hoe zorg je ervoor dat het een geheel wordt. ‘The crucial question is: can we match our growing capacitiy to add content with our ability to collaborate content,’ overweegt Leadbeater.

Collaboratie en creativiteit

De meeste creativiteit is ‘collaborative’. Maar, zegt Leadbeater, het is een mythe om te denken dat creativiteit een individueel proces is. Tegelijkertijd leidt niet alle colloboratie tot creativiteit. Vaak leidt samenwerking juist tot uniformiteit. En als er teveel mensen bezig zijn aan iets, krijg je chaos.

Hoe zorg je ervoor dat collaboratie niet uniformiteit in de hand werkt? Een paar key things van Leadbeater:

  • Diversiteit: je hebt verschillende mensen nodig vanuit verschillende invalshoeken, vanuit verschillende gezichtspunten
  • Mogelijkheden to contribute. Dat moet je laagdrempelig maken, met tools. Maak het zo makkelijk mogelijk. Denk aan een Wikipedia artikel. Of het reporten van een bug
  • Connect people together. Als je niet kunt connecten, ontstaat er niets. Denk in LEGO-bricks, verduidelijkt Leadbeater.
  • Shared sense of purpose. Wat brengt mensen tezamen? Er moet een idee van een payoff. Wat halen ze eruit? ‘Diversity breeds conflict as well as creativity. Alweer een Leadbeater-soundbite.
  • Communities werken niet als ze geen beslissingen mogen of kunnen nemen. Om beslissingen te kunnen maken, moet er een bepaalde structuur zijn. Want ook dat is een mythe, denkt Leadbeater: zonder structuur ontstaat er niets. Neem Wikipedia: dat bestaat uit een deel anarchy, een deel metacratie, een deel democratie, een deel aristocratie, en een deel monarchy (en dat is Jimmy Wales himself, de koning, de oprichter van Wikipedia).

Science

Veel van de mogelijkheden die we benutten in collaboratie op het web, komen uit de wereld van de wetenschap. Wetenschappers, zegt Leadbeater, zijn de meest actieve ontwerpers en designers van computer software. Kijk dus naar jonge wetenschappers en de zich ontwikkelende wetenschapsgebieden als je de toekomst wilt zien.

‘Wie is er tevreden met de resultaten van Google?’ wil Leadbeater weten. Eerst was hij er heel blij mee, en deed hij een dansje in zijn kantoor. ‘Now, it helps me so rarely. The next generation of searchengines are already used by young scientist.’

Open source

Een voorbeeld van de nieuwe wetenschap is Nanohub.com. Daar ligt de nieuwe wetenschap: colloboratieve experimenten, en alles is open source. Het idee van wachten tot het einde van een experiment en dan de resultaten presenteren, dat is afgelopen, denkt Leadbeater. De tools die wetenschappers nu ontwikkelen geven ons ‘a glimpse into the future’. De nieuwe tools geven ons uiteindelijk handvatten voor collaboratie in verschillende manieren.

Toekomst

Hebben we een nieuwe kans om creatiever te zijn en meer met elkaar samen te werken? Leadbeater denkt van wel. Maar we hebben die kans nog niet voldoende gepakt, vindt Leadbeater. Is het internet een ‘permanent, lasting change’? Gaan we die kans pakken, ‘or are we gonna screw it up?’ vraag Leadbeater zich af.

Tim Berners Lee

Onlangs ontmoette Leadbeater Tim Berners Lee. ‘Hij lijkt op Bill Gates,’ vindt Leadbeater, want ook Berners Lee is een believer, net als Gates. Tijdens de ontmoeting vroeg iemand aan Berners Lee of we niet tevéél vragen van het internet. Berners Lee zei toen: ‘The danger is not that we ask too much of it. The danger is that we ask too little of it. That we will reduce it to just another tool.’

Clay Shirky

Clay Shirky gaat de conversatie aan met Leadbeater op de stage, gezeten op de PICNIC-bank. De mannen praten wat, maar de zaal mag ook meedoen. Hoe zit het met trust, en authenticiteit als iedereen mag meedoen, wil de zaal weten. Leadbeater: ‘Er zijn verschillende manieren om vertrouwen en authenticiteit te creëren. Het belangrijkste lijkt mij, is een cultuur te creëren van look & search. Je moet mensen laten zoeken. En er moet een onderwijssysteem komen dat kinderen stimuleert om vragen te stellen en zelf op zoek te gaan naar informatie. Almost criminal, zoals het nu is.’

Foto: Jaap Stronks

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

3 Reacties

    mgvandenbroek

    @Marco: dank. Wat je zegt over dat boek kan ik me voorstellen. Het zal vast vol staan met allerlei praktijkcases, die op zich relevant zijn, maar waar je ook snel een boek mee kunt vullen.

    Neemt niet weg, dat Leadbeater een goede spreker is met een interessant verhaal. Hij evangeliseert, net zoals Jeff Howe dat doet, maar dan een stuk beter. Ik hou er wel van, mensen die een goed verhaal kunnen vertellen. Of het waar is, ach. Morgenochtend trouwens de video, want ik heb Leadbeater nog op de camera kunnen krijgen voor een kort, ongepland en onvoorbereid (van mijn kant) interview!


    24 september 2008 om 18:37
    mgvandenbroek

    Enne, als je dit soort quotes reproduceert, mag je van mij blijven:

    ‘The danger is not that we ask too much of it. The danger is that we ask too little of it. That we will reduce it to just another tool.’ (Tim Berners Lee)


    24 september 2008 om 18:40
    BasE

    hai Matthijs,

    Leuk artikel! Jammer dat deze bijeenkomsten voor “amateurs” altijd zo duur zijn.

    En ook interessant om de theorie van Leadbeater naast die van Albert Cornelis te leggen over communicatieve zelfsturing gaan. Hans Maestrum heeft daar ook veel over geschreven op zijn weblog.

    “het communicatieve zelfsturingsysteem, waarin we sturingsinzicht ontwikkelen. Hierin steunen we op communicatie en zenden we communicatieve boodschappen uit. Onze identiteit wordt gedomineerd door de filosofie dat mensen die zichzelf sturen zich beter ontwikkelen en evenwichtig zijn. Daarnaast leveren zij een ‘bijdrage aan de kennis in de maatschappij’, doordat zij ‘anders’ tegen problemen aankijken, waardoor deze eerder of beter oplosbaar zijn.”

    Sluit ook mooi aan bij wat Clay Shirky in de laatste alinbea beweert lijkt me!

    Groeten,

    Bas Ensie


    24 september 2008 om 19:33

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!