Big-Mec Sessie: Nieuwe producten bedenken

17 september 2008, 06:00

{title}Voor eenieder die zich afvraagt: “Hoe kom ik aan innovatieve productconcepten die zowel aantrekkelijk zijn als gedragen worden in de organisatie?” lijkt Gijs van Wulfen een oplossing te hebben. In zijn boek en op zijn site nieuwe producten bedenken biedt Gijs een recept aan voor het produceren van innovatieve productconcepten. Op 2 september liet hij de deelnemers aan de Mec-sessie het licht zien en in het hoofdkantoor van SAS ziet dat er zo uit als op het plaatje hiernaast.

Het recept van Gijs heet VOORT en hij presenteert het als een landkaart die dient als routebeschrijving voor een spannende reis van twintig weken langs 5 eilanden: Vertrekken, Ontdekken, Ontwikkelen, Reflecteren, Terugkeren. Deze methode heeft een aantal aspecten die heel logisch zijn maar waar in de praktijk toch vaak tegen gezondigd wordt. Kent u deze bijvoorbeeld: We willen innoveren en houden een brainstorm tussen twee en vier vanmiddag om leuke ideeën te verzamelen?

Wat is hier mis mee? Ten eerste begint innovatie niet bij een idee maar bij een doel. Je moet namelijk weten waarvoor je het doet. Het beste is als er een flinke storm op komst is (lees: bedreiging van het business model). Als je namelijk niet weet wat de opdracht is zul je de zware reis niet volhouden en nooit weten of je bent aangekomen. Om dit doel helder te krijgen start de reis met Vertrekken, een fase waarin de innovatie-opdracht en de urgentie boven tafel moeten komen.

De tweede fout is de illusie dat een middagje brainstormen voldoende is voor het menselijke brein om tot goede ideeën te komen. Je zult je eerst moeten laten inspireren en het liefst door diegene waar je het allemaal voor doet: de klant. Daarvoor heeft Gijs een fase van 6 weken geïntroduceerd die hij Ontdekken noemt en die voert langs de “klanten-zijn-eng-kliffen”. Overigens zijn er meerdere momenten waarop de klant een stem krijgt in de reis van Gijs en dat werd door de zaal als positief ervaren. Al is het natuurlijk niet zo simpel dat je de klant kunt vragen: “Welke innovatie had u graag gehad willen hebben?”. Een klant weet niet wat hij mist en je zult dus op creatieve manieren achter zijn wensen en behoeften moeten komen.

Bart Schouten, Directeur Innovatie van Univé wordt als spreker opgevoerd om te bevestigen dat de VOORT-methode ook echt werkt. Bart geeft aan dat de structuur die de methode biedt prettig is voor organisaties die van nature nogal behoudend zijn en houden van regels en procedures, zoals een verzekeraar. Je moet ze namelijk bestrijden met hun eigen wapens, is zijn mening. En chaos wordt het toch wel dus enige houvast is nodig om het vertrouwen van de deelnemers en de omstanders vast te houden. Er worden ook een aantal randvoorwaarden aangekaart om de reis te laten slagen zoals commitment krijgen voor de methode, direct betrekken van de top, een eigen budget en voldoende capaciteit uit de organisatie.

Het VOORT-traject is bij Univé fors ingezet en heeft tot nu toe tot ongeveer 20 productconcepten geleid, 1 minder verstrekkend idee is reeds geïmplementeerd en een radicaler idee is nog in ontwikkeling.

Waar de organisatie nu tegen aanloopt is de fase waar Gijs helaas geen routekaart voor heeft getekend: de implementatiefase. De uitdagingen zijn talrijk: hoe krijg je een plek in de dichtgetimmerde IT-planning, hoe houd je het management betrokken en enthousiast, hoe houd je focus op de toekomst terwijl iedereen druk is met de problemen van vandaag? Ja, een mooi concept bedenken met een goede businesscase is één ding, maar het tot een implementatie schoppen, dat is echt andere koek. Waarop Gijs de sessie besluit met de stimulerende woorden: “Alleen dode vissen zwemmen met de stroom mee.” Dus moet je het dan maar hebben van je doorzettingsvermogen of zijn er toch nog tips voor de implementatie fase?

De zaal kwam met een aantal oplossingen:

  1. Ga voor een quick en dirty oplossing (een experiment)
  2. Zoek een partner die de ontbrekende stukken kan aanvullen
  3. Reserveer een budget voor de implementatie waar niemand aan mag komen (reserveer trouwens ook de benodigde capaciteit)
  4. Laat de directie een project adopteren
  5. Stel KPI’s op voor de implementatiefase

Wie heeft er nog meer tips om de implementatieberg te beklimmen?

Structurerend en inspirerend met een zachte G. Beschikt over een stevige basis op het gebied van multichanneling en CRM (de twee hangen nu eenmaal sterk samen) door 10 jaar werkervaring bij ING in de functies Project & Changemanagement, Sales Support en Innovation. Aangevuld met 1 jaar ervaring in de online media. Nu manager bij de Gemeente Nijmegen.

Categorie
Tags

6 Reacties

    Dennis

    Leuk, werd vorig jaar al binnen de opleiding CE gebruikt, maar meer in ondersteunende zin. De nadruk lag meer op het Blue Ocean model en de SIT-technieken.


    17 september 2008 om 07:21
    CaroleDerks

    @Dennis: SIT-technieken? Kun je iets toelichten.


    17 september 2008 om 07:33
    Dennis

    Systematic Inventive Thinking, denk inside the box i.p.v outside als bij brainstormen. Binnen de Sit techniek zijn er 5 SIT denktechnieken. Je gaat uit van een bestaand product zoals in het boek genoemd als voorbeeld een stijkplank.

    – verwijderen en vervangen (strijkplank voor op schoot – poten verwijderd)

    – vermenigvuldigen (plank voor mouwen en pijpen – plank vermenigvuldigd)

    – verbinden (strijkplank met stopcontact – spreekt voor zich)

    – opdelen en herschikken (plank die uit meerdere delen bestaat – uitklapbaar voor de pijpen)

    – veranderen van afhankelijkheden (seniorenstrijkplank – lichtgewicht (materiaalkeuze) , hoogteverstelbaar (hoogte) , alarmfunctie in de strijkbout (materiaal)

    Op deze manier is het een innovatie, maar geen radicale (wat toch het meest effectief is bij een goede organisatie en implementatie)


    17 september 2008 om 08:20
    Joost Diepenmaat

    Ik heb het boek “nieuwe producten bedenken” van Gijs van Wulfen gelezen en kan het iedereen aanraden. De VOORT methode die Gijs beschrijft in het boek heeft een sterke focus op grote organsaties. De meeste bedrijven waar ik mee werk zijn juist relatief klein, werken tamelijk adhoc en daarom sluit het boek niet helemaal voor mij aan. Toch heb ik de VOORT methode, al dan niet flink ingekort, succesvol weten toe te passen volgens de rode draad van VOORT. Samengevat: Er zitten hele sterke items in het boek die gewoonweg slim zijn uitgedacht!


    17 september 2008 om 20:10
    media

    VOORT-methode lijkt me een prima aanpak voor innovatietrajecten. Vwb de implementatiefase, inderdaad de moeilijkste fase omdat je vaak ziet dat de innovators afhaken (niet meer uitdagend genoeg) en de mensen die het moeten implementeren nog onvoldoende zijn aangehaakt. Belangrijk aandachtspunt in de implementatiefase is dan ook zorgen dat de betrokkenen enthousiast blijven. Zorg voor regelmatige (informele) inspiratiesessies waarin ideeen van de innovators kort herhaald worden, stand van zaken wordt geschetst en waarin prikkels worden gegeven om volgende stap te zetten. En vergeet vooral de borrel niet! 😉


    18 september 2008 om 06:34

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!