Pim Betist: Waar moet het heen met SellaBand?

5 september 2008, 05:33

Facilitator of broadcaster? Dat is het dilemma waar Pim Betist van Sellaband voor staat. Niet, dat het slecht gaat met zijn muzieksite, waar talent door een ‘crowd’ van ‘believers’ een kans krijgt door de breken. De investeringen zijn opgelopen tot 2,5 miljoen, 25 bands haalden 50k binnen om een plaat te maken. 8500 schreven zich tot nu toe in.

Maar Betist vertelde gisteren op de SocialStrategyTalk, dat de crowd af en toe écht een duwtje in de rug nodig heeft. Sommige bands, waarvan hij denkt dat ze goed zijn, halen de 50k niet. ‘We vinden het soms zonde dat het talent niet boven komt drijven. Misschien moeten we meer een gids zijn, guidance bieden aan de bezoekers van onze site.’ Maar het publiek moet bepalen, dat is de filosofie van SellaBand. Daar moet Betist eigenlijk niet aan tornen. Dus: ‘We moeten gebruikers andere gebruikers laten helpen met het vinden van de goede muziek,’ denkt Betist. Moet het bedrijf dus opgesplitst worden, in een broadcast-gedeelte en een faciliterend gedeelte? Ingewikkeld, en reuze interessant.

Het strakke camera- en regiewerk alsmede het geluid in bovenstaande video is van Erik van Roekel.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

3 Reacties

    koningwoning

    @Lennart – dat argument is natuurlijk toch wel enigzins gelul….. hoe verklaar je anders Sigur Ros wat bijna direct na het uitkomen van hun CD al zo groot was bij het alternatieve publiek.

    Kenna heeft het probleem dat hij goeie, zeer mainstream, muziek maakt… en dan heb je een probleem, want die massa is helemaal niet op zoek naar verideping. Die willen gewoon “heeeee, we’re going to Ibizi. back to the island” kunnen meezingen (om maar een van de ergste dingen die ik ken te gebruiken). Als je dus goeie echt alternatieve muziek maakt, heb je veel meer kans.

    Dat de smaak van Pim en zijn publiek uit elkaar liggen zegt mij namelijk nog niets over de smaak,of het gebrek ervan, bij zijn publiek. Zijn publiek is ook niet dom. Zij gaan niet investeren in muziek die ze mooi vinden maar waar waarschijnlijk geen drol van verkocht wordt. Want het is en blijft een investering die je doet! Wellicht vergeet hij dat.


    5 september 2008 om 11:42
    Pim Betist

    @C.

    Dank voor de tip! tuneglue is cool en werkt redelijk. Ook met SellaBand artiesten!


    6 september 2008 om 07:59

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!