‘Opbrengst mobile games 7 miljard in 2012’

28 augustus 2008, 03:54

{title}

‘Ever since Nokia preloaded the game “Snake” inside a mobile handset back in 1998, mobile carriers and game publishers have expected the mobile gaming market to explode. The inherent attraction of killing 5 or 10 minutes playing a game on a mobile phone seemed obvious.’

Killing time met een spelletje op een mobiele telefoon, het ligt voor de hand. En het Snake-tijdperk hebben we wel achter ons gelaten, nu velen een mobiele telefoon hebben die geavanceerd genoeg is voor mobiel internet. eMarketer heeft er een nieuw rapport (‘Mobile Games: Consumers don’t pay to play’) over opgesteld, bovenstaand plaatje is daaruit afkomstig. Belangrijke conclusie: ‘eMarketer projects that mobile games will generate $7 billion in revenues worldwide in 2012, up from $1.9 billion in 2007’.

‘The rub comes when mobile carriers and mobile game publishers start charging consumers for a mobile game,” zegt John du Pre Gauntt, van eMarketer. ‘Compared with other mobile categories, such as messaging and music, the paid download market for mobile games lags far behind.’

Gauntt doet ook nog een interessante voorspelling over de mobiele markt in de VS in vergelijking met Azië. ‘The US will never become a gigantic mobile game market on par with India and China (with their huge populations) or Japan (with its fanatical gaming user base), but the US mobile gaming market does exist in the world’s largest interactive advertising economy. That, combined with advanced handsets and an increase in unlimited mobile data plans, could cause marketers to look at US mobile gaming in a new light.’

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Voet01

    Het probleem wat geschetst wordt speelt niet alleen bij games, maar bij bijna alle vormen van betaalde mobiele content. Bij games speelt het echter meer mee aangezien de omvang vaker groter is dan bij andere vormen van betaalde mobiele content. Een andere limiterende factor is dat gebruikers op geen enkele manier kunnen inschatten of de mobiele game ook daadwerkelijk goed werkt op hun mobieltje. Ook aan de andere kant kan er nog veel verbeterd worden. Netwerk-operators zijn namelijk vooral bezig om hun mobiele portals te pushen (waar ze flink geld op vangen), maar goede initiatieven (affiliates) om met je eigen mobiele websites aan te haken zijn er onvoldoende. Het betalen via je telefoonabo werkt voor de consument erg goed alleen zorgt er tevens voor dat de operators in verhouding wel erg veel verdienen ten opzichte van bedrijven die de mobiele content ter beschikking stellen. Het probleem wordt pas echt opgelost wanneer de massa is overgestapt naar een mobiel abonnement met een flat fee voor internet-gebruik. Dan wordt het voor veel bedrijven pas interessant om zich ook op het mobiele platform te begeven.


    28 augustus 2008 om 11:30
    Kasper de Wijs

    Ik zie de populariteit van gamen met je mobiel alleen maar toenemen en geloof wel in de opbrengststijging in de komende jaren. De spelletjes die eenvoudig van opzet zijn (o.a Sudoku maar ook Poker) zijn het meest populair. Voor marketeers bieden branded mobile games daarnaast ook mogelijkheden om op een speelse manier hun merk te presenteren.

    @ Voet01: “goede initiatieven (affiliates) om met je eigen mobiele websites aan te haken zijn er onvoldoende”. Klopt, we hebben bij Mobillion heeft al jarenlang een affiliate programma waar je o.a. mobiele content (ringtones, games, video’s) op websites en mobiele websites kan aanbieden op basis van pay-per-download. Andere affiliate programma’s met mobiele content voor mobiele websites ben ik nog amper tegen gekomen.


    29 augustus 2008 om 04:56

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!