MyOrder: mobiel bestellen en betalen in de kroeg

16 augustus 2008, 09:50

Ik heb destijds het persbericht gemist maar las vanmorgen bij Erwin van Lun over de nieuwe mobiele service MyOrder.

Begin september 2008 start de pilot van MyOrder waarbij gasten en bezoekers van restaurant Kaap Hoorn te Haren de mogelijkheid krijgen om met MyOrder drankjes en snacks te bestellen en te betalen. MyOrder is een mobiele toepassing die het mogelijk maakt de menukaart te downloaden en via de mobiele telefoon je bestelling en betaling te doen. Het direct betalen gaat via Rabo SMS betalen van Rabo Mobiel dat in juni werd geïntroduceerd. Zo hoeft alleen nog maar je drankje gebracht te worden, het zwaaien naar de ober, je bestelling doorgeven en vragen om de rekening behoort tot de verleden tijd aldus het persbericht.

MyOrder is een Java ME (Mobile Edition) applicatie, die via GPRS communiceert met een centrale server. Deze centrale server draagt zorg voor de opslag van de bestellingen, de communicatie met de horecagelegenheid, en de betalingswijze. Daarnaast levert deze server vanuit een database, de menu-kaart van het etablissement.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

9 Reacties

    voogel

    prima innovatie! bestellen via mobiel internet is wel omslachtig en kost tijd. waarom geen blue tooth terminal in de zaak. met exact dezelfde interface via mobiel heeft de eigenaar dan meer mogelijkheden om het consumptiegedrag te sturen.


    16 augustus 2008 om 11:30
    Gosse AdB

    Zie wel wat extra mogelijkheden…

    Up-selling in de kroeg:

    – “U bestelde net uw derde biertje. Zal ik voor u even de BOB-chauffeur bellen?” Deze kan u thuis brengen met uw eigen auto of uw auto op een gratis parkeerplaats parkeren in de buurt parkeren.

    – Andere gasten bestelden deze avond de “Conca” rosé bij dit gerecht en vonden deze Cava erg lekker. Zal ik voor jullie ook een fles inschenken? Als jullie een hele fles teveel vinden, kan ik de andere gasten vragen om mee te drinken en meer over de de Cava te vertellen.

    Of cross-selling:

    – Klanten die dit speciale gerecht kozen, hebben een huisje in Toscane in de verhuur. Mag ik jullie gegevens doorgeven?

    – We hebben het momenteel erg druk. Wel hebben we een reservering van een dame die graag golft en van paarden houdt, maar een tafel voor één persoon heeft gereserveerd. Mogen wij haar laten reageren op uw persoonlijke profiel dat u heeft ingevuld op onze website??

    Erg eng, maar volgens mij wel realistisch op korte (en langere?) termijn…


    16 augustus 2008 om 18:47
    Annet

    @Gosse AdB

    Mooi bedacht, up-selling en cross-selling, maar je moet er toch niet aan denken dat je op je gezellige avondje uit lastig wordt gevallen met guerilla selling, ik zou liever thuisblijven en via MyOrder bij de pizzeria bestellen.


    17 augustus 2008 om 06:34
    Johan

    Ik ben zelf werkzaam in de bediening in een restaurent. Het lijkt mij toch wel erg omslachtig om op deze wijze bestellingen uit te voeren. Je voert namelijk de handeling uit die normaal gesproken door het personeel wordt uitgevoerd. Dat betekent ook dat de klant bekend moet raken met de interface van de software. Dat is over het algemeen geen sinecure.

    Verder leg je het initiatief bij een dergelijk systeem in de handen van de klant, hetgeen verkoop-technisch gezien denk ik ook niet handig is. Klanten willen benaderd worden voordat ze iets bestellen.

    In deze vorm heb ik er dus geen vertrouwen in.


    17 augustus 2008 om 07:55
    Claire Boonstra

    Gezien het feit dat ik regelmatig in een kroeg/ terras/ strandtent om aandacht moet zwaaien naar personeel dat kennelijk geen zin heeft in mijn omzet, lijkt het me in veel tenten een ideale manier om toch aan je drankjes te komen. Je hebt als klant dan in ieder geval het idee dat je iets kunt dóen…

    Het systeem zal in tenten waar de service wél top is overbodig zijn, aangezien je daar nooit onnodig lang hoeft te wachten en inderdaad de extra aandacht van het personeel heel prettig kan zijn (om iets te vragen, uit te leggen of iets te suggereren).

    Maar voor de gemiddelde Nederlandse tent (=matige service) zal het vanuit mijn perspectief als klant absoluut een verbetering zijn – mits het systeem aan de bar natuurlijk goed gebruikt kan worden. Ben dus ook heel benieuwd naar de wijze van integratie op de bestaande bar-systemen.


    17 augustus 2008 om 10:09
    kappenburg

    Uit een eerder nieuwsbericht. Dit lijkt me overig een betere oplossing.

    E-menu vervangt de ober

    Als het aan het Israelische Conceptic ligt is het straks niet meer nodig om in een restaurant bij een ober je bestellingen te doen.

    Het bedrijf levert e-menu, een netwerk met computers met aanraakscherm die in restaurants aan tafel en bij de bar kunnen worden geplaatst. Deze schermen vervangen de menu-kaart. De klant kan foto’s en informatie opvragen over de gerechten en drankjes, en deze bestellen. De ober wordt niet afgeserveerd, want die mag de borden en glazen nog wel aan tafel brengen.

    Vind je deze digitale manier van bestellen al ongezellig? Zoek dan maar een ander restaurant want volgens Conceptic kan er nog veel meer met deze electronische tafelgenoot. Als je op het eten wacht kunnen er spelletjes gespeeld worden, en je kunt chatten met de klanten aan de andere tafels. Dat laatste is dan wel weer handig als je dinner-date tegenvalt.

    Ook kun je zelf bepalen wat voor muziek (en eventueel video) er aan je tafel afgespeeld wordt. En mocht je de bediening toch willen spreken? Dan kun je deze via het scherm oproepen.

    Maar natuurlijk kun je je aandacht ook uitsluitend op je tafelgenoot richten en de digitale ober slechts gebruiken om nieuwe drankjes en hapjes aan te laten rukken. Voor restaurants kan het e-menu lucratief zijn omdat de snelle en makkelijke manier van bestellen omzetverhogend kan werken.


    18 augustus 2008 om 05:03
    Karl

    Bij het bestellen van de twee cola staat er 3,90 op de telefoon, terwijl het bonnetje daarna 4 euro vermeldt. Zijn die 10 cent zijn servicekosten? Automatisch ingehouden fooi?


    19 augustus 2008 om 11:08
    Adrie Bols

    ik zie alleen maar voordelen voor de consument met MyOrder

    – Bestellen wanneer je wilt (niet meer aangewezen op slechte bediening)

    – Nooit meer wachten tot de bediening eindelijk wil afrekenen maar dat zelf regelen.

    – Alleen je telefoon hoef je nog maar mee op stap te nemen.

    – Noooit meer wachten op je drankje, Je betaald hem meteen als je hem besteld

    – Bediening hoeft veel minder werk te doen dus minder personeelskosten en goedkopere drank!


    1 september 2008 om 12:09

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!