Onderzoek aankoopgedrag van financiële producten onder jongeren

7 augustus 2008, 07:21

Bij IG&H Consulting hebben we recent een breed onderzoek (kwantitafief en kwalitatief) gedaan naar het mediagebruik van jongeren bij de aankoop van financiële diensten. Uit onderzoek van het CBS is bekend dat jongeren tot 25 jaar actievere internetters zijn dan ouderen. Belangrijke vraag voor ons was of dit ook tot uiting komt in het oriënteren en afsluiten van financiële producten. Bij deze enkele highlights uit het onderzoek.

Oriëntatie

Als eerste informatiekanaal is Internet inderdaad zeer dominant. Voor zowel bancaire- als verzekeringsproducten gebruikt 70% van de jongeren echter meerdere bronnen. Ook vrienden, familie en de bankmedewerker in het traditionele bankkantoor worden nog vaak geraadpleegd.

{title}

Aanschaf

Ook in afsluiten wordt Internet veel gebruikt door jongeren. Opvallend in het aanschaffen van financiële producten is echter met name de dominantie van banken onder jongeren, ook als het gaat om verzekeringsproducten. Het lijkt erop dat de specifieke jongerencampagnes van banken duidelijk effect hebben. Veel van deze producten die overigens prima via de banksite te sluiten zijn worden daarbij afgesloten in het bankkantoor. Het sluiten van bankkantoren zal dan ook niet alleen de senioren raken zoals wel eens gedacht wordt, ook jongeren tot 25 jaar zien de meerwaarde van deze kantoren blijkbaar in.

{title}

Ouders

Ondanks de brede oriëntatie waarbij meerdere media worden gebruikt sluit 59% van de jongeren financiële producten toch bij dezelfde bank of verzekeraar als de ouders. 60% van de jongeren die een andere maatschappij kiest dan de ouders heeft internet gebruikt in de oriëntatie.

Intermediairs

Onafhankelijke tussenpersonen zijn in veel financiële retailmarkten het belangrijkste distributiekanaal. In het bijzonder in verzekeren en hypotheken is het intermediair van oudsher ijzersterk. Dit onderzoek toont echter aan dat dit kanaal onder jongeren weinig populair is. Alleen in hypotheken is het kanaal nog dominant, ook eerder onderzoek van toonde al aan dat het intermediair moeite heeft de aansluiting bij jongeren te vinden.

Eerdere artikelen over dit onderwerp, en enkele resultaten in powerpoint zijn hier te downloaden.

Na mijn studie Economie aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam ben ik in 2001 gaan werken bij de ING Groep. Na diverse marketingfuncties binnen Postbank ben ik overgestapt naar IGH Consulting. Bij IGH Consulting werk ik als consultant in de Financial Services praktijk op strategie en business development opdrachten voor banken, verzekeraars, pensioenfondsen en branchevreemde toetreders. Naast het advieswerk ben ik binnen IGH initierend/ participerend in de ontwikkeling van diverse industry visies op het terrein van bijvoorbeeld: nieuwe distributiemodellen, retail finance, next generation consument en 'de nieuwe levens -en schadeverzekeraar'.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Jipsa de Groot

    @ Erik

    Interessant onderzoek.

    Een deel van de alinea die begint met ‘Aanschaf’ is bij mij echter weggevallen (IE7, 1024×768). Hij wordt naast het eerste plaatje weergegeven en verdwijnt daardoor deels achter het ‘laatste reacties’ blok. De tekst van het eerste plaatje is soms ook niet goed te lezen.


    7 augustus 2008 om 08:30
    mgvandenbroek

    @Jipsa/Erik: geregeld! De tabel is nu ook leesbaar! 😉


    7 augustus 2008 om 09:37
    Jipsa de Groot

    Mooi, doet het nu prima hier.


    7 augustus 2008 om 21:43
    Jorden Lentze

    Vreemd dat jongeren veel financiële producten toch via een bankkantoor afsluiten en niet via internet. Je zou toch kunnen verwachten dat het aandeel van internet groter zou zijn. Zeker bij een groep waarbij het vertrouwen in dit medium hoog is.

    Ik ken geen reclames die specifiek het kantorennetwerk van banken ondersteunen. Ik kan me wel voorstellen dat veel banken producten eenvoudigweg niet online aanbieden, zoals bijvoorbeeld het geval is bij hypotheken, en dat jongeren daarom wel naar een bankkantoor moeten.

    Zijn er nog gegevens bekend over de redenen waarom jongeren toch kiezen voor een bankkantoor?


    12 augustus 2008 om 17:53

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!