Nikeplus op de iPhone 3G is de toekomst voor Nike en Apple in de sport

3 augustus 2008, 07:47

Nikeplus op de iPhone 3G is de toekomst voor Nike en Apple in de sportEén van de grootste interactieve sportmarketingsuccessen van de afgelopen vijf jaar is zonder twijfel Nikeplus. De samenwerking tussen Apple en Nike is gericht op de grote groei in hardlopers over de hele wereld en hun wens om hun loopdata te registreren en te delen. Het systeem bestaat uit een geavanceerde stappenteller die op de schoen wordt geklikt en een ontvanger op de iPod Nano die de gelopen kilometers registreert. Via iTunes worden alle gegevens op een online platform gezet en is het mogelijk om de eigen voortgang in de gaten te houden. En wellicht belangrijker: het is ook mogelijk om de voortgang te vergelijken met anderen of zelfs virtuele wedstrijden aan te gaan.

Het brein achter deze slimme samenwerking heet vooral Nike te zijn, maar zonder de slimme software (en de hoge penetratie in de markt) van de iPod was dit initiatief nooit gelukt. Het voordeel van Nikeplus (klein en goedkoop) is ook zijn nadeel: veel zaken worden niet geregistreerd. Het belangrijkste hierin is de route die je gelopen hebt. De sensor op de schoen en de iPod weten niet waar je bent. Enter the iPhone.

Het succes van Nikeplus zit in 3 elementen. Ten eerste is er de gecombineerde marketingkracht van Nike en Apple. Misschien nog beter: de gecombineerde (en goed bij elkaar passende) merkkracht. Overigens is dit geen recept voor een marketingsucces in de sport, kijk maar eens Googles en Nikes Joga.com. Apple en Nike hebben wel de juiste merkplek in de harten en hoofden van de consument gevonden. Ten tweede is daar de tweede (sommigen spreken al van derde) loopgolf: een enorm toegenomen interesse in hardlopen en meer algemeen in gezonder leven. Ten derde is Nikeplus sociaal. Het platform op internet voldoet lang niet aan alle eisen van web 2.0, maar is (veel) socialer dan alle andere grote initiatieven. Er zijn widgets, je kunt een profiel aanmaken, je kunt met (bekende en onbekende) medehardlopers wedstrijden aangaan. Als klap op de vuurpijl organiseert Nikeplus de eerste deels virtuele deels reële hardloopwedstrijd: de human race. Een wedstrijd die in de Nederlandse blogosfeer veel aandacht krijgt. Nikeplus lijkt alles goed te doen. Of beter gezegd: Nike lijkt alles goed te doen. Nike komt zelfs met een Nikeplus sport band waarbij de iPod Nano niet eens nodig is. Dus Apple geeft (bewust?) deze markt uit handen.

Daar lijkt Nike één van de belangrijkste ontwikkelingen van de afgelopen jaren te missen: location based services. Zeker voor duursporters is het kunnen tonen van de afgelegde route en de snelheden tijdens de route essentieel. Dit geldt overigens ook steeds meer voor teamsporters, zie de Castrol Index. Voor het meten van routes en snelheden is GPS op dit moment het meest voor de hand liggende instrument. Apple is net met één van de mooiste GPS-apparaten ter wereld uitgekomen: de iPhone. Een hernieuwde samenwerking van Nike en Apple ligt dan ook voor de hand. De huidige constructie met een sensor in of op de schoen en een ontvanger aan de iPod is dan niet meer nodig. Er is slechts wat software nodig die via de Appstore van Apple verkocht kan worden. Dit is jammer want het levert geen extra schoenverkopen voor Nike op, maar biedt een geweldige kans op branding en kan via de Appstore in ieder geval nog wat geld opleveren.

De voordelen zijn evident: alles wat sport GPS apparaten kunnen (grootste concurrent hier is Garmin) kan de iPhone ook. En meer: het sociale karakter van het Nikeplusplatform kan nu ingezet worden om van online wedstrijdjes en hardloopdates naar afspraken in het echte leven te komen. Location awareness heet dat met een mooi woord en de iPhone heeft dat bijvoorbeeld al geïntegreerd in de Twitter Apps Twitterrific en Twinkle.

Naast de “standaard” mogelijkheden van snelheid en afstand, zijn de mogelijkheden eindeloos: Zo kan ik afspreken met (gelijkgestemde maar onbekende) mensen die bij mij in de buurt hun rondje rennen. Ik kan virtueel tegen mijn eigen ronde van vorige week lopen. Ik kan een waarschuwing krijgen als ik in de buurt kom van een andere Nikeplus-hardloper tijdens het rennen.

Het enige nadeel is dat de iPhone tamelijk groot is (zeker ten opzichte van de iPod Nano). Maar de iPod hardlopers van het eerste uur zijn dit nog gewend en het biedt weer een mooie kans voor accesoires om de iPhone makkelijk mee te kunnen nemen tijdens het rennen.

{title}

food expert | trend watcher | speaker | author | podcast host | newsletter: Gijsbregt fileert | de Buik

Categorie
Tags

16 Reacties

    Anton

    Het klinkt allemaal erg mooi en is zeker handig voor het bijhouden van je eigen hardlooplogboek. Echter, het enige nadeel dat genoemd wordt (de grootte van de Iphone) is voor mij doorslaggevend om niet gebruik te gaan maken van Nikeplus. Wanneer ik 20 km ga rennen, heb ik geen zin om mij Iphone te moeten meezeulen.


    3 augustus 2008 om 09:20
    eduardblacquiere

    Ik ben niet zo thuis in de spormarketing (2.0) als jij, maar dit geeft voor mij een duidelijk beeld wat er speelt en mogelijk is: mooie dingen! 🙂


    3 augustus 2008 om 09:36
    Fred

    De toekomst van Apple staat op http://www.iphonenieuwsblog.nl

    De iPhone nano eind van het jaar in de winkel!


    3 augustus 2008 om 10:03
    Gijsbregt

    @anton

    terecht opmerking. Maar de meeste mensen die lange afstanden lopen nemen drinken mee en er zijn er zelfs veel die sowieso een telefoon meenemen (voor 112 te bellen). En vergeet niet dat toen de 1e iPod uitkwam deze zo groot was als de iPhone nu en iedereen ging ermee sporten.

    @Eduard

    Dank je!

    @fred

    Mooi. Heeft de iPhone nano (aka lady iPhone) ook GPS?


    3 augustus 2008 om 10:11
    Marieke

    Dat zou Shell moeten doen met registratie van verbruikte liters/ x kilometers ism tomtom. Kan je online bijhouden of je zuiniger of minder zuinig hebt gereden. En dan zou je bij Shell moeten tanken om de registratie te kunnen realiseren. 🙂 Leuke dingen kan je hiermee doen. Het concept had al veel eerder kunnen worden uitgevoerd. Waarom duren dit soort dingen altijd zo lang…?


    3 augustus 2008 om 15:27
    Gijsbregt

    De mogelijkheden van de Iphone zijn natuurlijk geweldig. Grappig dat jij direct denkt aan automobiliteit, de andere kant van het spectrum ten opzichte van sport.

    Waarom het zo lang duurt, waarschijnlijk omdat wij met zijn allen er zo lang over doen om dit te accepteren.


    3 augustus 2008 om 16:51
    Gijsbregt

    @Alper

    Runkeeper is mooi, maar een nieuw platform. Zullen al die miljoenen van Nikeplus switchen naar Runkeeper? De lol is juist om met de vrienden bij Nikeplus te blijven. Maar het zit er dus aan te komen. Good stuff!

    Voor Nokia zal ik één van de Finse techlovers vragen om het te proberen. Die heb ik namelijk niet, ziet er wel mooi uit.


    3 augustus 2008 om 17:35
    Gijsbregt

    @RobertL verhaal van samenwerking met sportscholen bestaat al ruim een jaar. Het is ook een logische stap. Ik voorzie vooral een koppeling met de schermen in de sportschool. Narrowcasting via je eigen iPhone kanaal.

    Nu doen we vooral nog even het opslaan van de “harde” trainingsdata (kilometers, kilo’s, minuten) maar het duurt niet lang meer voordat er een augmented reality rondom je sporten bestaat.


    3 augustus 2008 om 18:58
    Willemijn

    Ben erg enthousiast over de Nikeplus, echter twijfel nog wel aan de betrouwbaarheid van de gelopen afstand en Km/h. Dat varieert nogal tussen gebruikers. Daarnaast lijkt het me ook niet erg functioneel om met zo’n groot apparaat de 20, 30 of 42km te lopen. Nike zou eens moeten nadenken over het integreren van draagfuncties voor een ipod in de waterbelts.


    4 augustus 2008 om 10:15
    Saskia

    nou staat me alleen bij.. dat apple zelf hier nog wat gematigder over denkt

    en eigenlijk voorlopig nog niet van plan is nike+ te combineren met de iphone?

    of heeft iemand daar meer info over ?


    6 augustus 2008 om 09:19
    RobertL.

    Hardlopen op de loopband zal ik wel missen met GPS 😉


    10 augustus 2008 om 15:36
    ErwinVanLun

    He Gijsbregt,

    Dank je wel weer voor deze mooie posting. Even een vraagje over

    Naast de “standaard” mogelijkheden van snelheid en afstand, zijn de mogelijkheden eindeloos: Zo kan ik afspreken met (gelijkgestemde maar onbekende) mensen die bij mij in de buurt hun rondje rennen. Ik kan virtueel tegen mijn eigen ronde van vorige week lopen. Ik kan een waarschuwing krijgen als ik in de buurt kom van een andere Nikeplus-hardloper tijdens het rennen.

    Het is me niet duidelijk of dit nu al beschikbaar is, of dat dit een gedachtekronkel van je is. En als het er nog niet is, hou je ons dan hier op de hoogte?


    16 augustus 2008 om 10:42
    Gijsbregt

    @Erwin,

    Zoals in de comments staat, zijn er al enkele services voor de iPhone die een aantal van de door mij genoemde functionaliteiten hebben. Ik kijk alleen iets verder dan het huidige aanbod en adviseer dat Nikeplus ook de samenwerking met iPhone zal moeten opstarten om haar Nikeplusplatform bij de tijd te houden.

    Dan pas kunnen de sociale elementen uit het Nikeplusplatform gekoppeld worden aan de locatiemogelijkheden van GPS. Daar zijn we dus (nog) niet, maar lang hoeft het zeker niet te duren.


    17 augustus 2008 om 05:15
    Joppe Boon

    Hoi allen,

    Ik heb zojuist de Iphone 3Gs.

    Ook heb ik zo’n Nike+Ipod sensor gekocht, ik ging er vandaag mee rennen alleen hij doet het niet…?

    De chip vindt ie wel in de iphone, wordt ook gekoppeld.. maar verder gebeurd er helemaal niks.

    Wie weet hoe dat komt?

    Greetz,

    Jop


    5 januari 2010 om 19:27

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!