Targetten tijdens de Olympische Spelen 2008

1 augustus 2008, 11:12

{title}

Na prachtige sportevenementen als het EK Voetbal en de Tour de France beginnen over 7 dagen de Olympische Spelen. De website van de Olympische Spelen van de NOS is gisteren Live gegaan (oordeel zelf).

De NOS pakt de Zomerspelen dit jaar groots aan. Zo biedt de omroep de mogelijkheid om de Spelen op internet live te volgen. Via 13 verschillende live TV-kanalen, Nederland 1 en 12 directe live-kanalen. Nederland 1 biedt de hoogtepunten van de Spelen, op de website os2008.nos.nl bepaalt de bezoeker zelf welke van de 28 Olympische sporten hij bekijkt. Ook samenvattingen, hoogtepunten, statistieken, uitslagen en ‘on demand’- content zijn 24 uur per dag op internet te vinden. Ook via mobiel zijn er dit jaar 2 mogelijkheden: als je de NOS applicatie download gestreamd de wedstrijden volgen (ook via de “oudere” GSM/PDA/Blackberry toestellen!). Maar ook via Mobiele TV van KPN waarbij je dan 1 op 1 Nederland 1 te zien krijgt. Online kijken staat gelijk aan meer content voorgeschoteld krijgen. Dat biedt adverteerders de mogelijkheid om te gaan targetten op verschillende sportonderdelen.

Want voor het eerst heeft de Ster de mogelijkheid om tijdens de Olympische Spelen campagnes te targetten op een specifiek sportonderdeel. Zo zou een bekend hardloopmerk zijn pre-roll XL kunnen uitzenden voor de live-streams van atletiek en kan een zwembrillenmerk bij het zwemmen gaan zitten. Er zijn adverteerders die dat gaan doen. Maar helaas, daar kan ik nu nog niks over zegggen omdat de campagnes nog niet gestart zijn. Doordat de relevantie van de advertentie stijgt zal de advertentie wellicht door de bezoeker als minder storend ervaren worden. Mogelijk heeft dat ook een positief effect op de CTR.

Naast atletiek zou je dus ook op zwemmen, voetbal, zeilen, hockey, turnen, wielrennen, roeien, honkbal en paardensport kunnen targetten. Tijdens en na de Olympische Spelen zal blijken of targetting voor specifieke sportonderdelen zijn vruchten gaat afwerpen voor de adverteerder.

Paulo Lopes
Key Account Manager bij Habbo.nl

7 jaar ervaring in Muziekindustrie en inmiddels 6 jaar werkzaam in Online!

Categorie
Tags

8 Reacties

    Mark de Bruin

    Gaat iedere blogger nu zijn eigen spullen verkopen op marketingfacts.nl? Lijkt mij niet de bedoeling?


    1 augustus 2008 om 12:51
    Paulo Lopes

    @ Mark

    Het bericht is zorgvuldig door mij samengesteld en gepost onder de rubriek advertising ook een onderdeel van marketing toch? Nieuwe vormen van advertising horen hier bij en dus ook relevant voor een marketingblog. Als ik iets over een snoekbaars te melden zou hebben dan zou ik wel naar http://www.visvrienden.nl gaan en doe daar een post plaatsen.

    Ik heb het ook niet over prijzen in het artikel het is informatief en omdat Ster een exploitant is dus gelijk commercieel? Die scheidslijn is soms vaag dat ben ik met je eens. Maar goed er zijn genoeg mensen die deze ontwikkelingen willen volgen uit eigen interesse of bij het samenstellen van de ideale mediamix. Als jij morgen een nieuwe OV reisinformatie website (met de huidige is overigens niks mis) zou lanceren met “nieuwe” nog nooit vertoonde advertentiemogelijkheden dan is er ook een groep die hierin interesse voor zou hebben. Ik weet het zeker…

    De website die de NOS gisteren heeft opgeleverd is naar mijn mening uniek in zijn soort. Ik heb een aantal andere Europese Publieke Olympische Spelen websites bekeken en geen enkele komt in de buurt van de NOS qua content/layout en advertising mogelijkheden. Laten we daar trots op zijn en er straks lekker (“gratis”) van gaan genieten.

    @ Marco

    Wat mij gelijk opviel tenopzichte van bijv de EK en Tour website is het wedstrijdschema feature (erg cool), de hoeveelheid videos en historische (Athene 2004) beelden en dat je via een knop rechtsboven in de radio 1 Studio Olympia studio via een webcam komt.


    1 augustus 2008 om 15:30
    M de Boer

    Ziet er erg goed uit. Een prettige interface en vooral het wedstrijdschema is erg handig. Ik zal er net als tijdens de tour veel gebruik van maken denk ik.

    En als iedere blogger dit soort mooie en relevante spullen gaat verkopen via Marketing Facts dan heb ik daar geen problemen mee….


    2 augustus 2008 om 06:50
    Paulo Lopes

    aanvullend info over RadiOlympia (ook via Webcam en de Website):

    voor het eerst vanaf locatie vanuit het Holland Heineken House. Jurgen van den Berg gaat samen met Tom van ’t Hek de daguitzendingen presenteren. De nachtuitzendingen zijn voor rekening van Ronald Boot, Jack van Gelder en Gio Lippens. Die drie verzorgen samen met 10 anderen tevens het commentaar en de verslaggeving bij een aantal sporten. Nu kan Van de Hoogenband na tv ook makkelijk even aanschuiven om zijn verhaal voor de radio / webcam te doen.

    De productieafdeling van de NOS is al 2 tot 3 jaar bezig om in Peking alles op poten te krijgen. Hierbij een aantal indrukwekkende facts:

    Radio: 227 uur

    Televisie: 266 uur

    Website: http://www.nos.nl/OS

    Medewerkers: 250, waarvan 87 in Peking

    Werklocaties in China:

    – International Broadcasting Centre (IBC)

    – Holland Heineken House (radiostudio+ studio late avondprogramma tv)

    – zeventien commentaarposities tv in stadions

    – veertien commentaarposities radio in stadions

    Aanvullende techniek:

    -vier eigen ENG-teams (cameraploegen) om sporters te volgen

    -vier camera-wagen voor late avondprogramma tv in Holland Heineken House


    2 augustus 2008 om 09:58
    Raimo

    Kleine correctie. Er is geen video op mobiel(streaming) te zien voor de Blackberry en Windows Mobile devices..

    Sollie..


    2 augustus 2008 om 11:06
    Reinier Ladan

    @Marco Derksen naast het wedstrijdschema komt er ook een Nederlanders pagina met een ‘lifestream’ van al het nieuws omtrent de deelnemers. Daarnaast staat video meer centraal dan de eerdere evenementensites. Komende week updates 😉


    3 augustus 2008 om 13:35
    Paulo Lopes

    @Raimo weet jij ook waarom niet?

    @Reinier mooie site man!! ben benieuwd donderdag als jong Oranje tegen Nigeria (13:45 uur nederlandse tijd) speelt of er meer mensen online kijken tov TV. In theorie zou het kunnen vanwege het tijdstip, niet iedereen heeft dan een TV bij de hand maar wel Internet.

    Zou toch weer even een historisch momentje zijn….


    5 augustus 2008 om 18:31

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!