Vijf succesfactoren van het virtuele Café de Liefde (en Landroof)

29 juli 2008, 04:03

Vijf succesfactoren van het virtuele Café de Liefde (en Landroof)Gisteren kreeg ik een email van Jasper Koning, webredacteur van zowel Café de Liefde als Landroof, waarin hij me liet weten dat hij voor het Kenniscentrum van de VPRO een artikel had geschreven over de succesfactoren van beide VPRO-programma’s.

De website van Café de Liefde (ontwikkeld in Ning waarover Annet de Graaf al eerder schreef hier op Marketingfact) is met meer dan 1000 leden, ruim 36.000 unieke bezoekers, ruim 800 liefdesblogs, een kleine 500 foto’s en 150 video’s na slechts 3 afleveringen zeker een actieve community te noemen. Eerder werd met succes de online community van Landroof door de VPRO gestart. Ook deze site had na drie afleveringen meer dan 1.000 leden en bijna 25.0000 unieke bezoekers. Twee sites in het gratis systeem Ning, beiden met als doel om inhoud op te leveren voor een TV-programma en een levendige online community te starten. Hoe is dat succes nu te verklaren?

De 5 belangrijkste succesfactoren volgens Koning zijn: gedeelde passie, spread the love! (trek geinteresseerden naar de site), maak het doel duidelijk, filter en selecteer en als laatste, maak internet een onderdeel van het concept. Vijf eenvoudige regels die je kunnen helpen een succesvolle community neer te zetten.

En als we het dan toch over succefactoren hebben, eerder deze maand publiceerde Dion Hinchcliffe een interessant artikel met 12 best practices voor online customer communities (via Lode Broekman). Zeker ook de moeite waard om te lezen!

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

1 Reactie

    Bastiaan

    Enig punt van kritiek op de site, en wellicht een algemeen probleem van online communities, is het ‘forum’ gedeelte. Je ziet dat er actief gepost wordt, echter staan alle reacties in een topic (althans, bij de topics per uitzending). Zo kun je dan wel reageren maar het nadeel is dat je niet echt een totaal andere richting aan een discussie kan geven. Althans, dat kan dan wel, maar de kans is dan groot dat je post genegeerd wordt of dat je pas 3 pagina’s later een reactie ziet. Mijn inziens ontbreekt hierdoor de echte dialoog.

    Verder zie je dat daardoor de drempel voor de wat minder actieve bezoekers hoger ligt om iets te posten, hierdoor is het dus de incrowd die de discussies domineren (wat je wel vaker ziet bij online commuties ziet).


    29 juli 2008 om 06:34

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!