Semantische technologie verbetert waarde online beoordelingen

29 juli 2008, 07:35

Wat heeft de consument aan 2134 beoordelingen bij een product? Ziet hij nog de belangrijkste voor- en nadelen van een product? Niet volgens de recent gestarte semantisch specialist Pluribo. Deze start-up denkt de oplossing gevonden te hebben met een slim stukje techniek. De filosofie van Pluribo is dat automatisering vereist is voor de humanisering van het web. “Automatisering zou je moeten helpen met het begrijpen waarom iets goed is of slecht, het geeft macht”, aldus Samidh Chakrabarti oprichter van Pluribo.

Resultaat van deze filosofie is een knap staaltje software waarmee snel een samenvatting kan worden gegeven van de enorme hoeveelheid informatie die op een consument afkomt op een reviewsite. De makers beweren zelfs fake reviews eruit te kunnen filteren zodat de gemaakte samenvattingen zo objectief mogelijk zijn. Zie deze screencast (Quicktime) van de makers.

Hoe werkt het?

De software is beschikbaar als plugin voor de populaire Firefox browser en werkt vooralsnog alleen met Amazon en alleen in de ‘Electronics’ categorie. Het start automatisch als er een product wordt geopend met genoeg reviews om een statistisch verantwoorde conclusie te kunnen geven.

Laten we als voorbeeld een MS Zune 80GB nemen. De speler is een concurrent van de iPod en heeft 447 reviews. Na het openen van de pagina gaat Pluribo automatisch aan de slag. Na een seconde of 5 geeft het de volgende conlusie:

{title}

Despite issues with the short battery life, people are happy with the sensitive user interface, large display and included earphones. If you can handle the battery life, mark it as an option.

Sommige van deze woorden zijn onderstreept en die geven wat diepere informatie over wat er dan precies over gezegd wordt. Dit wordt er over the ‘battery life’ gezegd:

{title}

Zo zie je dus in 1 oogopslag wat er dus mis is met de battery life.

Naast deze statistieken zijn er ook globale statistieken voor elk kenmerk, ten opzichte van het categoriegemiddelde, dat goed of slecht beoordeeld wordt:

{title}

Conclusie

Ondanks wat foutjes hier en daar die mij opvielen bij andere producten kan dit een zeer waardevolle toevoeging zijn voor consumenten. Ook voor bedrijven, die reviews over hun product willen bijhouden, is deze tool een enorme tijdsbesparing. Ik ben zeer benieuwd naar de volgende versies. Ik vraag me namelijk af of de moeite die erin is gestoken om slechts 1 categorie van 1 site op deze manier te ontsluiten, niet een rem is om snel veel andere categorieën, andere sites en vooral andere talen beschikbaar te maken. Ze begeven zich hier op het gebied van taalkunde en de reviews van 1 categorie zijn onderling erg homogeen wat het proces aanzienlijk vergemakkelijkt. Hoe bijvoorbeeld om te gaan met een andere gebruikersgroep die gewend is om niet technisch te praten over de gekochte producten?

Bart Kappenburg is oprichter van Conversify. Het bedrijf levert software voor webwinkels om bezoekers door middel van notificaties, zoekfunctionaliteit en aanbevelingen te kunnen beïnvloeden om zo tot betere productkeuzes te komen. Dit leidt tot meer omzet voor de webwinkel, meer tevredenheid onder de klanten en minder retouren.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Gino Goossens

    Beste Bart, leuke ontdekking! Ik kende Pluribo nog niet. Deze technologie is alleen niet heel nieuw. Het .*.*. werkt al jaren aan een technologie als deze. Het staat bekend als “emotion mining” waarbij de taaluitdrukkingen (key phrases en key words) gekoppeld worden aan de metafoor of emotie die iemand in een review stopt. Ik begrijp alleen het plug-in principe niet waarvoor Pluribo kiest. Wel is het zeer waardevol om het koppelen en echte semantiek te creëren. Het stelt je namelijk instaat om amateur content te transformeren tot expert content in een cijfer of visueel geheel. En zeker als je de ‘fake’ reviews er tussenuit weet te filteren. Pluribo staat vanaf vandaag dan ook te boek als ‘concurrent’.


    29 juli 2008 om 09:04
    Martijn Couprie

    Mooie dienst, zeker voor producten waarbij bepaalde specificaties belangrijk zijn (computers, abbonementen voor internet / mobiele telefonie etc). Nu zie ik mezelf vaak nog genoodzaakt meerdere reviews op meerdere websites en fora door te speuren naar bepaalde informatie (bijv. werkelijke batterij duur), maar kan zo’n zoektocht gemakkelijker maken.


    29 juli 2008 om 10:08

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!