Cross-browser compatibility bij wervingssites

31 juli 2008, 04:07

Cross-browser compatibility, een term die de meeste marketingfacts lezers denk ik kennen, maar voor de zekerheid: het verwijst naar het feit dat je website goed zichtbaar is in ‘alle’ browsers. Nu zijn er natuurlijk heel veel browsers en combinaties van systemen en het is bijna onmogelijk om je website te testen in elke browser en combinatie van browser met operating system, want ook daar kan verschil in zitten. De homepage is nog wel te doen dankzij Browsershots, een website waar je (visueel) kan kijken of je site er goed uit ziet. Echter blijf je dan met de vraag zitten: werken alle knoppen ook?

Vorig jaar hebben we in Digitaal-Werven gemerkt dat slechts zeer weinig websites de mogelijkheid bieden om online te solliciteren met een Firefox browser on Linux. Op zich begrijpelijk dat bouwbedrijven zich hier niet heel druk om maken, maar ook bij de IT bedrijven die bijvoorbeeld Linux beheerders zochten kwam het voor dat de solliciteer-knop niet klikbaar was. En dat is dan toch jammer, want dat kost natuurlijk sollicitanten.

Dit jaar is het onderzoek naar de beste digitale sollicitatie-ervaring net gestart, maar reeds twee websites zijn al afgevallen door gebrek aan cross-browser compatibility. Omdat de meerderheid van Nederland surft met Internet Explorer en Firefox testen we in deze browsers of de site werkt. Dit is in het onderzoek een zogenaamde ‘VETO vraag’. Dat wil zeggen dat als je niet toegankelijk bent in beide browsers, de website niet meer mee doet voor de overwinning.

De websites die nu afgevallen zijn, zijn geen kleintjes. De eerste is namelijk de Koninklijke Marine. Een bedrijf met een enorm budget voor werving. Het vreemde is dat het hier ook niet om een klein foutje gaat. Het complete menu valt op de homepage van de Marine namelijk weg. Werving staat bij de Marine wel hoog op de prioriteitenlijst, bewijst het grote blok bovenin de website die verwijst naar de werken bij site. Echter valt in Firefox de link naar de wervingssite ook weg, zoals onderstaande screenshots laten zien.

{title}

De website van de Marine in Internet Explorer.

{title}

De website van de Marine in Firefox

Het probleem op de tweede site sprint in eerste instantie minder in het oog, maar is daarom niet minder vervelend voor potentiële sollicitanten. Maxeda, het moederconcern van onder andere de V&D en de Praxis heeft namelijk een probleem in Firefox wanneer je een functie gaat zoeken. Ook hier staat de werving hoog in het vaandel op de website met een groot wervingsblok bovenaan de homepage. Maar wanneer je in Firefox een functie wilt zoeken valt een deel van het zoekformulier weg, zoals op onderstaande screenshots te zien is.

{title}

Maxeda in Internet Explorer

{title}

Maxeda in Firefox

Het is jammer dat bedrijven blijkbaar zo weinig tijd besteden aan het testen van hun websites in meerdere browsers. Beide bedrijven geven duidelijk aan hun online werving belangrijk te vinden door de manier waarop ze het op de website positioneren. Helaas zullen hierdoor waarschijnlijk de nodige sollicitanten afhaken en dat is toch een vorm van kapitaal vernietiging.

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

11 Reacties

    Michel Brok

    Het is toch een beetje slordig dat dit gebeurt. Het lijkt mij toch meer dan logisch dat de websiteontwikkelaars regelmatig testen op een juiste werking van de site in de verschillende browser. Het is wellicht niet haalbaar om combo’s te testen, maar probeer in ieder geval safari, firefox en IE op de pc en mac.


    31 juli 2008 om 05:19
    Daniel Schoone

    Gelijk even marine.nl bezocht in FF. Inderdaad, menu kwijt. Althans in FF3, in FF2 is ie dan weer wel zichtbaar. Iets om als webbouwer gek van te worden: op moment x lever je een site op, getest in de dan aanwezige browsers. Klant tevreden, project klaar.

    Een moment later komt de nieuwe versie van de browser, klant gebruikt deze niet, ziet dus niet dat er een probleem is OF ziet het wel, maar er is geen budget beschikbaar om er iets aan te laten doen… En dan doe je dus niet meer mee voor Digitaal-Werven. Lastig… lastig… lastig…


    31 juli 2008 om 06:13
    chi666

    Yep, firefox 2 en 3 kan goed het probleem zijn, dat idee hadden we ook. Erg vervelend en lastig. In dit geval denk ik toch dat het niet zozeer budget is, het zijn mega bedrijven, als wel gebrek aan interesse.

    misschien goed om als webbouwer bij magjor browser updates altijd zelf te checken óf een mail naar je klanten te doen: er is een browser update, hier te downloaden, controleer je eigen site of alles nog werkt. Kan je meteen weer business uit halen. 🙂


    31 juli 2008 om 06:23
    Gerard

    Heb een enorm deja vu. Bv Netscape 4.0 vs Explorer 3.1. Mooi te zien dat we in 10 jaar webontwikkeling eigenlijk niets zijn opgeschoten qua html standaards en rendering. Op naar de volgende 10 jaar!


    31 juli 2008 om 07:12
    Arne Bleijs

    @mijzelf

    Er is een probleem met de link naar de validator. Je kunt hem wel volgen, maar moet dan nog een keer op Revalidate klikken.


    31 juli 2008 om 09:18
    Walter Vos

    Als een site het in FF2 doet maar in FF3 niet meer heb je sowieso twijfelachtige techniekjes gebruikt volgens mij. Je zou de kost moeten geven, die ontwikkelaars die niet valideren en overal trucjes voor gebruiken omdat ze de valide technieken niet kennen of niet weten te vinden.


    31 juli 2008 om 09:40
    Jurgen Jessurun

    Blijkbaar is het maken van cross browser compatible websites voor sommige bedrijven nog een aardige klus. Laten we het ook vooral niet hebben over de waarde van semantische code!


    31 juli 2008 om 11:10
    Insider

    Misschien is het wel een buget kwestie en komt er tegen het einde van het jaar een hele nieuwe site die wel met alle browsers overweg kan. En gaat er niet meer in de oude website geinvesteerd worden.

    dus hou het in de gaten.


    1 augustus 2008 om 04:41
    Joost

    Wat ik hier niet in terug lees is dat het probleem twee kanten heeft: bouw je een site die het in browser x goed doet dan is versie x+1 ineens in staat om de site niet goed meer te tonen. Zelfs al zou je je 100% aan de standaarden houden dan komt er toch weer een nieuwe versie die weer net iets anders met je code omgaat. En wat in versie x+1 werkt hoeft niet altijd in versie x te werken. Dat dwingt je zowat om voor elke pagina de browserversie te gaan controleren en voor elke versie exceptons te maken in je site. Handig…

    Dat je graag nieuwe functionaliteit in je browser wilt bouwen ok, maar waarom worden ze dan niet zo gebouwd dat wat in de vorige versie nog wel werkte in de huidige versie blijft werken…


    4 augustus 2008 om 04:06
    Paulo Calipari

    Het ontwikkelen en testen voor alleen MS IE komt voornamelijk omdat deze jarenlang ca. 95% penetratie had.

    Nu verwerft Mozilla Firefox ca. 20% en is extra inspanning nodig voor dit marktaandeel.

    N.B. Omdat IE deel van Windows is kun je die alleen kopen OF stelen. FF is gratis EN legaal.


    5 augustus 2008 om 19:54
    Tom Broekhoven

    Het cross-browser compatible krijgen van een Website met veel opties en een stylesheet waarin veel onderdelen weer van elkaar afhankelijk zijn (en elkaar dus kunnen dwarsbomen) kost veel tijd.

    Het is ook net de vraag hoe ver je er in wil gaan.

    Ik zie veel statistieken van websites waarin het IE6 percentage nog ver boven de 20% zit. Dit percentage alleen al is reden genoeg om ook de Website IE6 compatible te maken. Maar ja een Website volledig gelijk trekken in IE6, 7, FireFox 2, 3, Safari en de nieuwe IE8 vraagt natuurlijk wel om veel aandacht.


    29 augustus 2008 om 16:34

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!