ReclameReview: Holland Casino

23 juli 2008, 06:27

Deze commercial van Holland Casino draait al een tijdje, maar hij is te leuk om over te slaan.

Credits:

Bureau: TBWANeboko

Productie: Czar.nl

Geluid: Earforce

Account: Astrid Witteveen, Patricia Pahladsingh

Creatie: Pim van Nunen, Bas Engels

D.O.P.: Tom Erisman

Klant: Marcel Kalmeijer, Astrid van Kempen

Producer: Sytske Rijkens

Regisseur: Bart Timmer

RTV: Kiek Beljaars

Voor:

De commercials van Holland Casino zijn altijd grappig. Maar bij dit filmpje onthoud je de boodschap ook nog eens en dat is erg knap gedaan van de makers. Iedereen die wel eens een casino heeft bezocht, weet namelijk dat het veel leuker is om mee te doen dan om alleen maar te kijken. Die boodschap wordt hier letterlijk vertaald naar een situatie waar je normaal gesproken juist niet hoort mee te doen en dat maakt het grappig. De situatie, de casting en de boodschap… het klopt allemaal perfect.

Tegen:

Je scoort met deze commercial vast geen punten bij doorgewinterde theaterliefhebbers, maar dat risico heeft Holland Casino ongetwijfeld ingecalculeerd…

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

7 Reacties

    Alex de G.

    Als doorgewinterde theaterliefhebbers totaal geen gevoel voor humor hebben scoor je vast geen punten. Maar dat zullen er vast niet zoveel zijn. Een erg geslaagde commercial.


    23 juli 2008 om 09:54
    Erik Dijkstra

    Op zich een leuke reclame, maar alweer veel te vaak gezien…

    Waar ik nu eigenlijk benieuwd naar ben:

    Zijn er geen campagnes bekend waarin echt goeie reclames juist slechts sporadisch uitgezonden worden om ze zo exclusiever te maken? Of is er slechts maar een klein percentage mensen dat zich snel loopt te ergeren aan herhaling?


    23 juli 2008 om 09:58
    Robin

    “Tegen:

    Je scoort met deze commercial vast geen punten bij doorgewinterde theaterliefhebbers, maar dat risico heeft Holland Casino ongetwijfeld ingecalculeerd…”

    Volgens mij is deze commercial bedoeld om punten te scoren bij (potentiele) casinogangers en dat zijn in de regel vaak geen theatergangers… On target dus en volgens mij nog bijzonder bewust ook!


    23 juli 2008 om 10:51
    David

    Deze rubriek kon ik altijd wel waarderen, maar de laatste tijd lijken er vooral ‘leuke’ commercials besproken te worden met veel voor en weinig tot niks tegen.

    Misschien is een andere opzet/keuze van commercials wat afwisselender?


    23 juli 2008 om 14:49
    Hardcopy

    @Erik: Die van KNGF zal inderdaad met budget te maken hebben. Maar hij valt je wel op dus! 🙂

    @David: Suggesties zijn altijd welkom, want een beetje afwisseling is zeker niet verkeerd. Deze rubriek is nu al een jaar op deze manier opgezet. Laat maar horen wat je in gedachten hebt!


    24 juli 2008 om 04:59
    koningwoning

    In princiepe kom je reclames zo vaak tegen omdat uit onderzoek blijkt dat als je 80% van je doelgroep wilt bereiken, 50% hem echt heel vaak moet zien.

    Je moet er ook voor zorgen dat je minimaal eens per 6 weken gezien wordt, want anders zak je weg in top of mind awareness.

    Dit alles volgens mediabureau onderzoeken.

    Het enige wat natuurlijk zou moeten knagen is dat ik nog nooit een Apple ad in NL heb gezien op de TV…. en dat als je aan mensen vraagt noem eens wat computer merken dat Apple waarschijnlijk direct na HP zal komen… wellicht dat Dell ook genoemd wordt… maar dan houdt het op.

    Niet iedereen kan echter dit soort mythische merken bouwen…. daarvoor zal bovenstaande echter altijd blijven gelden. Zo niet echt, danwel dat de marketeer dit soort onderzoeken nodig heeft om zijn beslissingen te kunnen maatstaven. En zo lang de onderzoeken zijn opgezet zoals ze zijn opgezet blijf je dat houden.

    Als je je echter zo aan die reclames irriteert, dan stel ik voor een DVR te kopen – dan kun je leeker doorspoelen 😉


    24 juli 2008 om 08:31
    Erik Dijkstra

    @koningwoning:

    Een DVR? Internet is m’n DVR! 😉

    De reden dat ik bijna al geen tv meer kijk is dat je online veel minder lastiggevallen wordt met reclame die je niet kan skippen, en als we naar de trends kijken ben ik niet de enige.

    Pretty soon zal alleen nog de babyboom generatie urenlang naar reclameblokken zitten te staren (die natuurlijk steeds langer en frequenter moeten worden om het medium uiteindelijk nog rendabel te maken).

    Ik denk dat we over tien jaar eerder ingame reclames zullen zien dan op TV. Ik zit nog steeds te wachten op de eerste goede first person shooter waarin ik een blikje cola uit de automaat kan trekken voor meer health…


    24 juli 2008 om 14:03

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!