De digitale dromen van Eredivisie Live

15 juli 2008, 05:08

{title}

Na de grote evenementen van deze zomer, is het in september weer gewoon tijd voor de Eredivisie. Gewoon weer tijd? Nou, nee dus. De samenvattingen zijn weer bij de NOS en er is de grote uitvinding van 2008: Eredivisie Live, het themakanaal van de Eredivisie. Na de veel genoemde drama’s van Sport7, Talpa en Versatel, wordt er wederom iets nieuws gedaan. “We lopen hiermee wereldwijd voorop”, heet dat in het sportbestuurders-taaltje. Of dit waar is, is een gerechtvaardigde vraag, maar niet de meest belangrijke. Of het sport08-kanaal een succes gaat worden is wel de belangrijkste vraag. De eerste vraag valt eigenlijk alleen maar de te ontkennen, of zoals de Amerikanen zeggen: “Been there, done that”. De twee grootste Amerikaanse sportbonden zijn namelijk inmiddels terug gekomen van hun plannen tot source publishing. De NFL is in gesprek met ESPN om haar eigen kanaal van de hand te doen en de NBA heeft recent haar kanaal al van de hand gedaan.

Op de vraag of het eredivisiekanaal een succes gaat worden, gaan we hierna in.

Het aanbod van Eredivisie Live bestaat vooral uit livewedstrijden van de Eredivisie (best een goede naam dus). Daarnaast is er nog randprogrammering, zoals analyses, quizjes en na- en voorbeschouwingen. Ook zullen de partners van de Eredivisie in het zonnetje gezet worden (branded content). Maar voor die randprogramma’s zal niemand de zender in zijn pakket nemen en minimaal € 10,- per maand betalen. Mensen die dit wel doen zijn in eerste instantie de echte voetbalfans, die, zoals Ajax-directeur Van der Aat terecht zegt, vooral elke tweede zondag in het thuisstadion zullen zitten. Daarmee kosten twee uitwedstrijden per maand je dus € 10,-, dus € 5,- per wedstrijd. De hardcore fans, die nu al hiervoor bereid zijn hiervoor te betalen, hebben al een abonnement op Tele2 of op Sport1. Volgens de optimistische cijfers gaat dit om 325.000 mensen. De sport1 kijkers raken de Eredivisie kwijt en houden al het buitenlands voetbal. Dit is het grootste deel van de bestaande kijkersgroep. Die moet dus in zich heel overgehaald worden om òf en een extra Eredivisie abonnement te nemen òf om te switchen van Sport1 naar Eredivisie Live. Voorwaar geen simpele opgave. Dan is er nog geen enkele nieuwe abonnee geworven. Daar wordt vanuit de Eredivisie CV hoog van opgegeven: binnen drie jaar moeten er een miljoen abonnees zijn. Juist dit veronderstelde groeitempo was voor Sport1 reden om niet met de ECV in zee te gaan, aldus Sport1 directeur Jeroen Oerlemans.

Eén miljoen abonnees die digitaal TV kijken, want digitale TV is een noodzaak om Eredivisie Live te ontvangen, ofwel er is een kastje thuis voor nodig. De redenering is dan als volgt: “al” 40% van de huishoudens in Nederland heeft digitale TV, dus er is nu al een miljoenenpubliek. De grap is echter dat van deze digitale kijkers nauwelijks 20% extra digitale diensten afneemt, laat staan ervoor betaalt. Digitale TV is op dit moment vooral analoog kijken via een digitaal signaal. De ECV had zich zelf tot doel gesteld om bereikbaar te zijn voor iedereen met Eredivisie Live. Letterlijk is dat nu het geval, men heeft deals met alle TV-distribuanten in Nederland gesloten (KPN, Tele2, UPC en Ziggo). Maar verder denkend, komt naar voren dat 60% van de huishoudens geen digitale TV heeft en dat maar (maximaal) 20% van de huishoudens gebruik maakt van digitale diensten. Grootste trekker bij die digitale diensten is uitzending gemist. En wie wil nu een live wedstrijd bij uitzending gemist kijken? Niemand behalve de die hard fans en die hebben nu al een abonnement.

Dan is er nog de mogelijkheid om via internet TV te kijken. De NOS scoort op dit moment record na record met bekeken videostreams. In Nederland voegen livestreams al procenten toe aan de kijkdichtheid en uitzending gemist (online) eveneens. KPN had vorig seizoen een sub-licentie van Tele2 en gebruikte deze om wedstrijden live via internet te verkopen: pay per view online. Er waren enkele duizenden streams beschikbaar en die waren bijna elk weekend “uitverkocht”. De pay per view bij Tele2 zal € 6,95 per wedstrijd gaan kosten, maar dit is via de settopbox en is veel duurder dan vorig jaar bij KPN. Endemol (lees: Talpa) heeft zelf ook een mooi verleden met video op internet. Dit zal dus ook weer beschikbaar komen, maar hoe en wat is nog niet bekend. Als je meer informatie wilt, krijg je de kans om de algemene nieuwsbrief van Eredivisie Live in je mailbox te krijgen. Dus hier nog even geduld. De internetsite van Eredivisie Live is op dit moment niet meer dan een pratende folder. In het kader van de snelheid waarmee alles live moest, is dit nog een mooie site. Toch geeft het totaal geen idee over wat de ECV wil met het internet en vooral met web 2.0. Daarover in een volgende posting meer.

{title}

food expert | trend watcher | speaker | author | podcast host | newsletter: Gijsbregt fileert | de Buik

Categorie
Tags

23 Reacties

    chi666

    Mooi stuk Gijsbrecht, leuk, goochelen met cijfers van die bestuurders. Ik heb ooit gehoord dat het enige echte succesverhaal BskyB was in Engeland. En dat daar de combi pakketten de hoofdreden was om succesvol een sportkanaal te exploiteren? Het voetbal was het beste excuus om de porno kanalen te mogen aanschaffen? Murdoch heeft toch ooit gezegd dat sport (voetbal) de meest winstgevende verlieslater was?


    15 juli 2008 om 05:41
    Joop Koppen

    Goed verhaal Gijsbregt.

    Ik ben benieuwd of het aantal gebruikers (leden) reëel begroot is gezien het feit dat veel voetballiefhebbers naast het Nederlands voetbal ook buitenlands voetbal interessant vinden en op dit moment 2 abonnementen moet nemen. Gelukkig is er altijd nog een sportkrant die alles verslaat (-;


    15 juli 2008 om 05:53
    Gijsbregt

    @Bas

    Ja, de hele wereld verwijst altijd naar de UK als het om succesvolle digitale TV gaat. De verschillen met ons zijn daarbij groter dan de overeenkomsten.

    @Joop

    Ik vind die spagaat die de fans moeten maken tussen Sport1 en Eredivisie Live ook één van de pijnpunten voor de voetballiefhebbers. Zonder groei voor de markt als geheel, gaat één van deze partijen flink bloeden.


    15 juli 2008 om 06:22
    loket

    En de échte fans zitten op de tribune toch?


    15 juli 2008 om 06:29
    Gijsbregt

    @Peter,

    Precies, als je link bij de opmerking van Henri van der Aat volgt, dan is dat precies wat hij zegt:

    “Allereerst wil ik graag dat de ArenA bij elke thuiswedstrijd vol zit en dat we bij uitwedstrijden gesteund worden door het maximale aantal supporters…”


    15 juli 2008 om 06:32
    Joop Koppen

    @Gijsbregt Misschien moeten wij in NL toch snel naar Pay Per View


    15 juli 2008 om 06:33
    Bart

    Ik snap je skepsis, maar ik ben het niet helemaal met je eens. Vorig jaar was het alleen mogelijk om (via de televisie) eredivisie wedstrijden live te kijken via Tele2. Daarvoor moest je dus een Tele2 TV abonnement nemen incl. de wedstrijden. Dat was redelijk prijzig -en- je moest overstappen. Dit jaar kun je bij je eigen kabelmaatschappij (dus zonder overstappen) voor een tientje in de maand alle wedstrijden kijken. Dat je daarvoor digitale TV nodig hebt, maakt het 4 euro per maand duurder. In totaal dus maximaal 14 euro om Eredivisie te kijken. Dat staat in geen verhouding met overstappen naar Tele2 en 3x zoveel betalen zoals het in 2007 dus was. Met andere woorden: de cijfers van ECV kloppen vast niet en zijn vast te optimistisch, maar jouw verhaal doet het huidige aanbod ook geen recht toe.


    15 juli 2008 om 06:33
    loket

    @Gijsbregt niet gezien. thnx!


    15 juli 2008 om 06:38
    Gijsbregt

    @bart

    Ik ben het met je eens dat de propositie (veel) beter is dan eerder. Het moeten overstappen van analoog naar digitaal is al jaren beleid van de kabelaars, dus zij zullen graag meehelpen om dit kanaal in de markt te zetten.

    Maar het aanbod van Tele2 (en eerder Versatel) was € 40 voor 20Mb internet, een flink aantal TV-kanalen èn de eredivisie live. Dat is zonder meer concurrerend met het aanbod dat Ziggo en UPC nu neerleggen. De overstap van de ene naar de andere kabelaar was tot dit jaar wel een flinke hobbel, die nu geëffend is.

    Belangrijkste punt blijft echter overeind: digitale TV in huis staat niet gelijk aan digitale TV-diensten afnemen.


    15 juli 2008 om 06:43
    lbroekman

    Goed verhaal weer Gijsbregt. Blijft fascinerend om te zien dat men in herhaling blijft vallen. Iets met ezels en stenen. Ja, voetbal op tv is voor veel mensen een primaire levensbehoefte … totdat men er voor moet gaan betalen. Dan slinken de aantallen aanzienlijk. En je zou denken dat er inmiddels genoeg leergeld is betaald, vanaf ‘ Filmnet’.

    Switchen is altijd een issue, ongeacht welk product of dienst. Is in dit geval niet anders, alle standaardoverwegingen die daarbij horen, komen hier ook voorbij.


    15 juli 2008 om 06:58
    Juriaan Pinkse

    Ik denk dat men in Nederland steeds maar weer dezelfde fout maakt en dat is om de Eredivise te vergelijken met bijvoorbeeld de Premier League of de Serie-A en op basis daarvan rekent men zich in Zeist (en bij de clubs) elke keer rijk. Feit is echter dat de topwedstrijden en/of de wedstrijden van de topclubs wellicht interessant zijn, maar er zal echt geen miljoenenpubliek afstemmen op – met alle respect – Heracles – Sparta. Je kunt bij het opstellen van een business-case dus niet uitgaan van de situatie in Engeland, Spanje of Italië want de randvoorwaarden zijn gewoon totaal verschillend, nog los van de acceptatiegraad van pay-per-view en de bereidheid om voor content te betalen.


    15 juli 2008 om 07:22
    Gijsbregt

    @Juriaan

    Daarin zit één van de grote misvattingen, zoals jij terecht stelt. De ECV is leuk in de samenvatting, omdat je dan de minder spannende momenten weg kan laten.


    15 juli 2008 om 07:44
    Jeroen Gösgens

    Inderdaad een helder verhaal Gijsbrecht. In de UK en VS is de bereidheid om te betalen voor soortgelijke diensten veel groter dan in het calvinistische Nederland. Websites met als onderwerp voetbal zijn daar vele malen commerciëler opgezet. Het zit simpelweg niet in onze cultuur… bovendien neemt de koopkracht voor Jan Modaal ook al af en zal het geld harder nodig zijn voor o.a. primaire levensbehoeften en brandstof. Waarom niet met een veel lager tarief starten. Laat de mensen geleidelijk aan wennen en verhoog dan langzaam de prijs.


    16 juli 2008 om 11:17
    richard

    Ziggo campagne website: http://www.ziggo-eredivisie.nl . In de vorm van een seizoenskaart. Wat vinden jullie ?


    4 augustus 2008 om 19:57
    Gijsbregt

    €10,- per maand is wat gerekend wordt, ik snap niet helemaal waarom Canal Digital dan nog niet weet wat het gaat kosten. Die seizoenskaart lijkt me een gimmick, want ik kan me niet voorstellen dat je voor de maanden juni-juli-augustus niet betaalt of dat het na één seizoen is afgelopen.


    6 augustus 2008 om 11:49
    M Vendrik

    Waar hebben we het over. 10 euro per maand gaaaaaaaaaaaaaaaap.

    Echte schrapers die Nederlanders. We nemen wel allemaal een vet dure telefoon met dito abonnement maar voetbal voor 10 euro ojee wat duur. 2x niet uitgaan en dan heb ik dat hele EL abonnement terugverdiend.


    13 augustus 2008 om 08:47
    Hendrik

    Dan ben jij toch wel heel goedkoop… zin in een date? 😉

    Verder wel met je eens hoor. Voor de liefhebber lijkt het me niet duur.


    20 augustus 2008 om 05:22
    Gijsbregt

    @M Vendrik @Hendrik

    Prijselasticiteit is geen rechte lijn, maar kent een aantal sprongen (zoals bijvoorbeeld van € 9,99 naar € 10,00). Maar de grootste sprong zit van € 0,- naar iets betalen, zeker in de tijd van gratis content waarin wij leven. Dus gaat het niet zo zeer om de hoogte van het bedrag, maar om het feit dat er betaald moet worden. Nog afgezien van de andere argumenten die ik hierboven heb aangevoerd.


    20 augustus 2008 om 05:25
    Stefan van Dorst

    Het probleem is wel dat je als seizoenskaarthouder ook betaalt voor wedstrijden die je dus in het stadion ziet… Hier zouden de clubs wel wat aan mogen doen. Ik betaal nu 340,- voor mijn seizoenskaart en ook nog een 10,- per maand voor eredivisielive! Wat korting op eredivisielive als seizoenskaarthouder zou toch wel aardig zijn!


    10 september 2008 om 10:14
    M Vendrik

    @gijsbrecht brouwer.

    Van 0 naar 10 euro? We moeten al ongeveer 10 jaar betalen voor live voetbal op televisie. Voorheen zat het bij Canal+, daarna ishet naar tele2 gegaan. Het verschil met het verleden is alleen dat men nu via elke digitale aanbieder een voetbalabonnement kan nemen. Als je nu voetbal wilt bekijken via tele2 kost je dat 7 euro per wedstrijd. Dit EL-Abonnement kost je 10 tot 15 euro per maand.

    @ Stefan van Dorst: Niet zeuren. Het is toch jouw keuze om een abonnement te nemen op dat kanaal. Als je het te duur vind moet je het niet nemen. Kan je net zo goed aan Ajax reiskostenvergoeding vragen, want ja je seizoenskaart is al zo duur en je betaald elke wedstrijd 15 euro aan bezine……Zo blijven we bezig. Vraag—Aanbod


    19 september 2008 om 11:20
    Gijsbregt

    @ M Vendrik,

    Precies mijn punt. We betalen al jaren voor voetbal. En dat al jaren in een ongeveer een even grote groep. Waarom zouden dan nu ineens veel meer mensen voor voetbal gaan betalen?


    19 september 2008 om 11:38
    Ruud

    Het is wel jammer dat je bij Tele2 een keuze moet maken tussen Sport1 en EredivisieLive, ik zou ze beiden wel willen hebben.


    30 september 2008 om 11:48

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!