90 procent van de Belgische surfers bereikt via e-mailmarketing

8 juli 2008, 04:04

Uit een gezamenlijke studie van e-mailmarketing bureau EmailGarage en iVOX blijkt dat 90 procent van de surfers in België geabonneerd is op minstens één elektronische nieuwsbrief. 75 procent van de surfers is zelfs geabonneerd op 3 tot 4 newsletters.

Uit het onderzoek blijkt verder dat 67,7 procent van de respondenten zich op e-nieuwsbrieven abonneert omdat die relevant zijn voor hun hobby’s. Naast relevantie blijkt ook de mogelijkheid om geld te besparen zeer belangrijk: 56 procent van de ondervraagden abonneert zich op nieuwsbrieven die een exclusieve aanbieding of besparing voorstellen. 49,5 procent zou zich zelfs inschrijven op een e-nieuwsbrief die als reclamefolder wordt opgevat, met (tijdsgebonden) acties zoals producten of diensten van de week/maand.

Persoonlijke relevantie of geld besparen

Uit het onderzoek blijkt dat 67,7 procent van de respondenten zich op e-nieuwsbrieven abonneert omdat die relevant zijn voor hun hobby’s. Naast relevantie blijkt ook de mogelijkheid om geld te besparen zeer belangrijk: 56 procent van de ondervraagden abonneert zich op nieuwsbrieven die een exclusieve aanbieding of besparing voorstellen. 49,5 procent zou zich zelfs inschrijven op een e-nieuwsbrief die als reclamefolder wordt opgevat, met (tijdsgebonden) acties zoals producten of diensten van de week / maand.

Bedrijven kunnen, met andere woorden, nog veel commerciëler zijn in hun aanpak, door bijvoorbeeld meer deals en kortingen aan te bieden. Een meer commerciële aanpak lost bovendien de twee belangrijkste problemen op waarmee bedrijven in hun e-mailmarketing worden geconfronteerd: nieuwe e-mailadressen verzamelen en zorgen dat hun huidige abonnees zich niet van de lijst laten verwijderen.

De interesse van consumenten in e-marketingmails hangt natuurlijk samen met wat ze in het dagelijkse leven relevant vinden. De meest interessante topics voor consumenten zijn volgens de studie:

  1. Supermarkten
  2. Immo
  3. Vliegtuigtickets, hotels & logies
  4. Computers
  5. Healthcare & beauty

Niet alleen ontvangen

Bijna 50 procent van de Belgische internetgebruikers heeft zich ingeschreven op newsletters van merken die hem aanspreken. En die respondenten zijn bereid te geven, niet enkel te ontvangen: 76,4 procent onder hen is bereid persoonlijke informatie te delen om meer toepasselijke promoties en informatie op maat te ontvangen.

Ook interessant is dat, hoewel alle deelnemers aan de survey online onderlegd zijn, meer dan 30 procent ervan offline op een elektronische nieuwsbrief heeft ingeschreven: op een event, in een winkel of op een beurs. Het is dus belangrijk om alle communicatiekanalen open te houden.

In eigen taal aanspreken

Uit de studie blijkt dat het erg belangrijk is de lezers van nieuwsbrieven aan te spreken in hun eigen taal. Dat geldt natuurlijk figuurlijk, maar zeker ook letterlijk. Steven Deketelaere, Managing Director bij iVOX: ‘Een van de zaken die de Belgische internetgebruikers het meest irriteert, is e-mail in het Engels. Twee van de drie Belgen geven zelfs aan een commerciële boodschap niet eens te lezen als die in het Engels is opgesteld. Het is dus ontzettend belangrijk de taal van de lezer te gebruiken: een Vlaming spreek je aan in het Nederlands, een Waal in het Frans. Engels als tussenoplossing is absoluut geen optie.’

Bedrijven zijn zich over het algemeen bewust van het belang hun lezers persoonlijk aan te spreken: 83 procent van de bedrijven personaliseert zijn e-mails op een of andere manier. En die bedrijven halen daar ook voordeel uit: hun resultaten zijn significant en consistent beter dan die van de 17 procent bedrijven waar het e-mailmarketingmateriaal niet wordt gepersonaliseerd.

Luc Robijns, General Manager bij EmailGarage: ‘Er zijn erg veel mogelijkheden en kansen voor bedrijven om de dialoog met hun klanten te optimaliseren. Door meer aandacht te besteden aan de taal die de lezer spreekt, door de relatie met de bestemmeling in het achterhoofd te houden – is het een prospect of een bestaande klant, is het een occasionele of een vaste klant, enzovoort – en door rekening te houden met hun voorkeuren en gedrag. Het onderzoek toont duidelijk aan dat e-mailmarketing op dat gebied nog voor verbetering vatbaar is’.

Methodologie B2C-onderzoek (iVOX)

  • Basis: N = 1045
  • Veldwerk: eind april 2008
  • Methode: CAWI (computer assisted web interviews), online onderzoekspanel iVOX
  • Populatie: Belgische internetgebruikers (alle profielen: intensieve en niet-intensieve gebruikers, newbies & experten), 18 – 70

Methodologie B2B-onderzoek (EmailGarage)

  • Basis: N = 281
  • Veldwerk: eind april / begin mei 2008
  • Methode: CAWI
  • Populatie: Belgische bedrijven (alle profielen: klein – groot; groot- en kleinschalige gebruikers van e-mailmarketing; B2B, B2C en non-profit)

Tien jaar geleden was ik ervan overtuigd dat geografie helemaal mijn ding was. Slechts 3 weken unief waren echter voldoende om me het tegendeel te bewijzen. Nog datzelfde jaar ontdekte ik de wondere wereld van de marketing. Dit was mijn roeping! Tijdens de marketing studies ging er een bijzondere interesse groeien voor internet en e-mailmarketing. Uiteraard gezond beïnvloed door mijn huidige vriend, mentor en werkgever, Luc Robijns. Na enkele jaartjes Dynamicz, een internet ASP zusterbedrijf van Luon, was het tijd voor het boeiende werk: oktober 2004: EmailGarage werd geboren. Een nieuwe uitdaging, uitlaatklep en passie: e-mailmarketing. Ik beschouw het als mijn persoonlijke missie om het juiste gebruik van e-mailmarketing in al zijn facetten te prediken in marketinglandschap. Maar al teveel wordt e-mailmarketing stiefmoederlijk behandeld als het kleine broertje van de traditionele DM. Welnu goede e-mail communicatie kan net zo efficiënt werken, beter nog, met een groter respect voor de eindgebruiker. Bent u al echte opt-in in het traditioneel kanaal tegengekomen? Met de EmailGarage wekelijkse tips, de maandelijkse gratis e-mailmarketing workshops, de EmailGarage blog en als voorzitter van de IAB e-mailmarketing taskforce probeer ik mijn kennis als e-mail marketeer met de markt te delen. Tevens ondersteun ik vanuit EmailGarage bedrijven in het opzetten van efficiënte e-mail communicatie. Zelf diegenen waarvan gezegd wordt dat ze de internetstap pas laat gezet hebben ;-) (Unilever Belgium, Mio Tech, Europe, ...) Ga gerust in dialoog met de geposte artikels. Het stimuleert de interactiviteit en daar hou ik van! Kenny Van Beeck kvanbeeck@emailgarage.com

Categorie
Tags

7 Reacties

    media

    Deze cijfers zullen voor de Nederlandse markt niet zoveel verschillen denk ik, maar wat ik een beetje mis in het onderzoek zijn antwoorden op de volgende vragen:

    – wat is de trend ten opzichte van voorgaande jaren?

    – dat 90 procent zich heeft ingeschreven voor minimaal één nieuwsbrief is mooi, maar wat is de effectiviteit? oftewel, wat is de openrate van deze nieuwsbrieven?

    Kun je daar wellicht nog iets over zeggen Kenny?


    8 juli 2008 om 04:18
    Jacobien

    In NL waren er op 1 Maart 2.815.020 domnamen vastgelegd. In Belgie 736.499.

    (Wikipedia-domeinnaam)

    Ik denk dus dat nieuwsbrieven voor Vlamingen/Walen de manier zijn om op de hoogte te blijven van allerlei zaken. In NL zijn er zoveel sites dat men waarschijnlijk wat sneller gaat surfen naar info.


    8 juli 2008 om 06:13
    Stijn Kruijssen

    Mijn ervaringen (wij sturen commerciële acties van adverteerders):

    – Openrate is iets lager in BE dan in NL

    – Clicktrough-rate is een stuk lager in BE dan in NL

    – Conversie click –> lead is hoger in België

    Wanneer we mailings op CPC basis verkopen, liggen de tarieven dus ook hoger dan in Nederland.. omdat de effectiviteit hoger is (meer leads/sales).

    Overigens zijn er een aantal Belgische bedrijven die het helemaal niet begrijpen en e-mailmarketing niet toestaan op hun affiliate marketing campagnes. Onbegrijpelijk als je op basis van respons afrekent.. zeker als ik de verhalen over ‘onbetaalbare’ CPM prijzen op Belgische websites hoor.


    8 juli 2008 om 06:36
    Edwin

    Ik vind het frappant dat een item als “in eigen taal aanspreken” nog in een studie opgenomen wordt, dit lijkt me de evidentie zelf…in andere Europese of laat staan Amerikaanse landen wordt daar niet eens over nagedacht tenzij je een trendy exclusief publiek wil bereiken.


    8 juli 2008 om 09:33
    Stijn Kruijssen

    Mee eens Edwin. Overigens denk ik dat je een Vlaming niet moet aanspreken in het Nederlands, maar in het Vlaams. Misschien op het eerste oog geen groot verschil maar denk dat NL bedrijven met een groot bereik in België (Vlaanderen) hier wel naar moeten kijken.


    8 juli 2008 om 12:53
    KennyVB

    De personalisatie op taal is iets waar nog veel tegen gezondigd wordt. Nederlands in Nederland spreken, das een makkie, maar wat met de expats? In België zit je met minstens drie talen. In de US denken ze dat iedereen Amerikaans spreekt, maar niets is minder waar. Het vergt tijd, moeite en geld en hierdoor wordt er soms minder zorg aan taalpersonalisatie besteed.

    Op het email marketing congres in Miami begin dit jaar was dat meteen merkbaar. Daar denkt men nu te starten met personalisatie op taal voor de hispanics en Frans voor de Canadese markt. Er wordt dus zeer sterk naar Europa gekeken voor cases en referenties. Als je tegen die jongens zegt dat je een 3 talen personalisatie doet op een database van ongeveer vierduizend stuks verklaren ze je voor gek. Niet dus, alles draait om convertie en als taal hierin kan helpen doen we het! Als “kleine” Europeanen kunnen we niet leven van de massa. (Een uitgebreid verslag van deze Summit vind je op mijn Blog )

    Stijn maakt een zeer goed punt. Binnen de talen heb je ook nog eens de taalculturen. Waals is geen Frans, Nederlands geen Vlaams en Amerikaans is geen Engels. We nemen maar al te vlug aan dat dit eenzelfde taal is (das meteen makkelijker en goedkoper) en de consument zal je dat niet in dank afnemen.

    Marco wat resultaten betreft, naar converties hebben we ook gepolsd. Het volledige verslag van de survey is nog niet af, maar hier alvast enkele cijfers:

    – Bij CT op eigen lijsten geeft de meerderheid (30 procent) aan dat deze tussen de 5% en 10% ligt.

    – Converties op eigen lijsten : minder dan 5% , gevolgd door tussen de 5% en de 10% bij 28 procent van de respondenten.

    Wat in geval van converties eigenlijk best niet slecht is. Hou altijd wel in het achterhoofd dat dit gepercipieerde gemiddelden zijn en dat CT, opened en convertie sterk afhankelijk zijn van de manier waarop je met je email marketing programma omgaat.

    Als je een trend wil !! Relevantie en reputatie worden steeds belangrijker. Gedaan met de massa email communicatie, maar scenario gedreven lifecycle messaging. Anders gezegd, het gedrag van de consument volgen en relevantie en timing individueel aanpassen aan zijn noden. Niet makkelijk, maar zeker haalbaar met de juiste brains en tools.


    8 juli 2008 om 14:19
    Edwin

    @Stijn: leuk om te zien dat jullie pixmania.com als klant hebben, ik herinner me nog de automatisch vertaalde flash affiliate banners van enige jaren terug..dat kan je het beter in de originele taal publiceren…


    10 juli 2008 om 09:43

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!