Flash wordt indexeerbaar voor zoekmachines

3 juli 2008, 07:45

{title}Goed nieuws voor alle web developers die websites ontwikkelen in Flash, maar hun pareltjes bijna nooit in de zoekresultaten van zoekmachines zagen terugkomen. Adobe, de eigenaar van Flash, heeft een nieuwe technologie ontwikkeld die de search bots in staat moet stellen om Flash bestanden (.SWF) beter te kunnen lezen en te kunnen indexeren. Daarmee lijkt een lang gekoesterde wens in vervulling te gaan.

Het werkt als volgt. Om Flash te kunnen lezen is een speciale Flash player nodig die de gebruiker is staat stelt om het bestand te bekijken en er mee te interacteren. Adobe heeft nu ook een speciale player ontwikkeld voor zoekmachines. De nieuwe player simuleert in feite een menselijke gebruiker die door een Flash website navigeert. De ervaring van deze gebruiker wordt vervolgens vertaald naar een taal die door zoekmachines begrepen wordt. Op deze manier kunnen links en tekst teruggekoppeld worden naar de zoekmachine die deze weer meeneemt in het indexatieproces. Dat klinkt simpel, maar…

Betekent dit dat alle Flash nu automatisch goed wordt geïndexeerd?

Nee, dat betekent het zeker niet! Zoals bekend, vormt tekst een belangrijke rol in het indexatieproces van zoekmachines. Het lijkt er nu op dat ze de tekst in Flash nu beter kunnen gaan lezen, maar dan moet er natuurlijk wel tekst zijn. Flash blinkt traditioneel nog altijd uit in grafische schoonheid, waarbij tekst vaak van ondergeschikt belang is. Hier ligt een potentieel probleem, want ook in de nieuwe situatie wordt alleen tekst begrepen. Wanneer je website dit dus niet heeft, schiet je er niks mee op. Deze situatie gaat bijvoorbeeld op voor fotoalbums in Flash en voor Flash video (.FLV). Deze zullen dus niet geïndexeerd worden.

Ook ben ik nog erg benieuwd hoe links worden gelezen. Binnen normale HTML websites verwijzen links naar aparte nieuwe pagina’s en kunnen ze bijvoorbeeld pagerank doorgeven. Binnen Flash is dat niet het geval. Links kunnen wel verwijzen naar een externe bron, maar binnen de website zelf verwijzen ze gewoon naar een ander frame binnen het Flash filmpje. Er wordt dus geen nieuw bestand aangeroepen. Durft iemand hier al een uitspraak over te doen?

Ook het laden van Flash via javascript blijft een probleem, omdat dit niet uitgevoerd zal worden door de search bot. Er zitten dus nog steeds veel haken en ogen aan het gebruik van Flash in combinatie met SEO. Dit is een eerste stap in de goede richting, maar feit blijft dat het nog steeds verstandig is om niet je hele website in Flash te bouwen, wanneer je wilt dat je site goed gevonden kan worden in zoekmachines. Ook Google adviseert dat nog steeds.

Wanneer kunnen we resultaten verwachten?

De nieuwe technologie wordt op dit moment door Google geïmplementeerd. Ook Yahoo heeft aangekondigd dit te gaan doen, maar heeft aangegeven hier iets meer tijd voor nodig te hebben. Grote afwezige is nog Microsofts Live Search dat volledig buiten de boot lijkt te vallen. Of dit te maken heeft met het feit dat Microsoft met Silverlight een concurrent voor Flash heeft ontwikkeld, wie zal het zeggen…

David van Dam
Managing Director Performics Nederland bij Performics Nederlands

David van Dam is een senior online marketeer met een specialisatie in performance marketing. SEA, SEO, web analytics, usability en conversie optimalistie: het zijn allemaal onderwerpen waar hij mensen niet alleen graag mee helpt, maar ook erg graag over praat en schrijft. Voor Marktingfacts zal David zich richten op nieuws, trends en andere interessante ontwikkelingen op het gebied van online performance en conversiemarketing.

Categorie
Tags

7 Reacties

    Martijn van Vreeden

    Positief nieuws! Ik ben benieuwd hoe groot de impact van deze ontwikkeling in de praktijk zal hebben.

    Zoals in de post al vermeld staat is Flash over het algemeen niet volgestopt met tekst. Toch zullen verschillende sites hoger gaan scoren.


    3 juli 2008 om 09:53
    Remco Out

    Dat het er eindelijk nog van mag komen. Ik had het om eerlijk te zijn niet meer verwacht. Ben benieuwd hoe het nu allemaal gaat uitpakken. Ik zal er nu nog niet voor kiezen om flash te gebruiken voor een website, maar als deze trend zich voortzet en flash steeds beter gelezen gaat worden dan denk ik dat flash veel vaker gebruikt zal gaan worden. Echter, denk ik dat je altijd problemen zal blijven houden wanneer je je richt op SEO. Zoals in het artikel al vermeld is niet mogelijk om een pagerank door te geven bij links. Ik ben heel benieuwd naar deze ontwikkeling.


    3 juli 2008 om 09:56
    Eric van Eldik

    Een mooie ontwikkeling lijkt mij.

    Voor flash sites waar weinig tekst in voorkomt, misschien kunnen zij gebruik maken van verborgen teksten om aan te geven wat de content is?

    Ook vraag ik me af of hij elk type tekst pakt, aangezien Flash 3 type teksten kent(statisch, dynamisch en input).


    3 juli 2008 om 10:56
    Sander

    Ik vind het een zeer positieve ontwikkeling.

    Helaas zullen we er op korte termijn niet heel veel van gaan merken denk ik. Veruit de meeste flashsites worden op dit moment met javascript geplaats. Niet alleen vanwege de detectie zoals iemand al noemde, maar ook vanwege het “click to activate’ verhaal in IE vanwege het eolas patent.

    Al de oudere sites die met javascript geplaatst worden zullen dus waarschijnlijk nooit geindexeerd worden.


    3 juli 2008 om 11:25
    Joep Hendrix

    Helaas dat Google dit gaat doen. In mijn optiek zijn falen flash sites op het gebied van usability enorm. Het kan er zeer fraai uitzien maar na twee keer klikken is de lol van al het bewegende fraais er wel af.

    Ik vrees met grote vreze dat deze technologie misbruikt gaat worden door spammers.


    4 juli 2008 om 21:37

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!