Marketeers meest mobiele werknemers

2 juli 2008, 05:28

Marketeers blijken de meest mobiele werknemers te zijn. Bijna de helft werkt niet langer dan twee jaar bij dezelfde werkgever, blijkt uit onderzoek van Heliview in opdracht van USG Capacity. “De resultaten van het onderzoek bevestigen onze ervaringen”, aldus Katinka Habermehl-Reuling, algemeen directeur van USG Capacity. “Wij merken dat door de krapte op de arbeidsmarkt de switchbereidheid van marketing- en communicatieprofessionals toeneemt. Als gevolg daarvan zien wij een stijging in het aantal professionals die bij ons in vaste dienst treedt en op projectbasis bij diverse opdrachtgevers gaan werken.

Dat marketeers bewegelijk zijn op de arbeidsmarkt zal de gemiddelde lezer van dit blog niet verbazen verwacht ik. Dat dit sterk verschilt met andere sectoren misschien wel, want het is soms lastig te geloven dat er sectoren zijn waar mensen echt 15 jaar in dezelfde functie zitten.

De trend naar meer flexibele contracten hebben we bij Marketingfacts al eerder gezien en daarom hebben we ook M-Freelance opgericht. Wanneer meer werkgevers onderkennen dat ook werknemers in loondienst geen jaren meer in dienst blijven, zullen ze waarschijnlijk van een nood een deugd gaan maken. Freelancers werken in zo’n geval doorgaans erg goed, waarbij je je moet afvragen waarom je zoveel extra geld betaald aan een bureau als USG en niet direct inhuurt.

Een ander belangrijk aspect dat hieruit voortvloeit is dat het borgen van kennis in de organisatie steeds belangrijker wordt. Tijd maken om bijvoorbeeld technische documentatie te maken van systemen, tijd maken om resultaten van acties uitgebreid vast te leggen voor de volgende generatie marketeers, het zal steeds belangrijker worden. Net als het hebben van een zelfstandige goede recruitment afdeling, want om nu elke keer vele (tien)duizenden euro’s uit te geven aan een werving- en selectiebureau is ook weggegooid geld.

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

3 Reacties

    AymanvanBregt

    Niet verbazend maar ik vraag me wel af wat er aan kosten direct afgeschreven kan worden met alle verschuivingen. Het zijn niet alleen de marketeers maar denk ook eens aan Joris van Heukelom, Michiel Buitelaar. Gewilde mensen die hier uiteraard ook gebruik van maken, maar aan de andere kant dus ook soms een desinvestering als werkgever? Aan de andere kant heb je wel weer even wat persaandacht met zo’n topper…


    2 juli 2008 om 08:04
    jw

    @bas

    Gefeliciteerd! In mijn perceptie de 1e keer dat je positief reageerd op een onderzoek dat door derden is uitgevoerd! Is het onderzoek goed -of komen de uitkomsten goed uit? 😉

    Ik heb een aantal vragen aan jou, als specialist op dit gebied:

    1) Waarom zijn deze mensen niet zo engaged als dat zij willen dat hun klanten zouden zijn (en misschien ook wel zijn).

    2) Zijn het junioren! Waarom kunnen zij zich niet ontwikkelen bij hun huidige baas? Zijn marketeers dan van die slechte bazen?

    3) Zijn het senioren! Gaan zij voor meer geld en/of aanzien of presteren zij niet?

    4) Wordt er gepresteerd?

    Vertel, vertel ……..

    P.S. I.overigens probeerde ik wat relevante postings op te zoeken, dit mislukt jammerlijk genoeg. De searchengine kende jou niet als blogger. Is dit bewust of een gemiste kans!

    P.S. II Dit is geen persoonlijke aanval, maar jouw algemene schrijfstijl komt over het algemeen enigszins cynisch over op mij als jij over derden spreekt.

    P.S. III Het betreft mijn perceptie, niet die van de hele wereld.


    2 juli 2008 om 16:53
    chi666

    @JW: tja, ik ben nu eenmaal kritisch, dat is niet negatief, elk onderzoek is namelijk per definitie bijna vol gaten, het gaat er om dat je die gaten benoemd en daarmee de grenzen aangeeft. Maar ondanks je negatieve begin en het feit dat je anoniem reageert zal ik toch je vragen netjes beantwoorden 🙂

    Ik ken het onderzoek niet in depth genoeg om er veel uitspraken over te doen, echter komt het wel overeen met het beeld dat ik zie en ook van velen hoor en ik heb dus ook geen gegevens bij de hand om het onderuit te halen. Die zijn er bij veel andere onderzoeken doorgaans wel 🙂

    Overigens weet ik niet in hoeverre het heel verschillend is voor marketeers en bepaalde andere hoger opgeleiden zoals IT’ers, wel zitten er steeds grotere verschillen tussen opleidingsniveaus. Ook is mijn ervaring dat er verschil bestaat tussen commerciële beroepen (marketing, sales) en b.v. ingenieurs (IT’ers als uitzondering daarop). Heeft te maken met de drive en de arrogantie van de groep, alsmede de potentiële werkgevers.

    De reden van het snelle vertrek is in mijn optiek het feit dat we mensen niet motiveren op de werkvloer (one size misfits all in alles) en de markt goed genoeg is dat iedereen weg kan gaan als het even tegen zit.

    Ik heb geen idee hoe het qua leeftijd zit, maar het zullen niet de super seniors zijn, want iedereen boven de 45/50 klaagt doorgaans steen en been dat niemand ze wil (enkele uitzonderingen daargelaten).

    je ps 1: bedrijp ik niet

    je ps 2: ik ben cynisch, ook wel kritisch genoemd (fine line). Ik houd van een stukje zelfkritiek, dat mis je bij de meeste onderzoeken en onderzoekers. Toen ik zelf onderzoeker was gaf ik altijd meteen aan waar mijn onderzoek niet goed voor was en welke mitsen en maren er aan zaten. Vonden opdrachtgevers altijd zeer verfrissend en dat werkte als een trein. Dat zouden meer mensen moeten doen, maar dan blijkt dat de gaten in sommige onderzoeken vaak levensgroot zijn.

    je ps3: iedereen mag zijn perceptie hebben en mits onderbouwd die delen, je bent zeker niet de enige die zo denkt, maar gelukkig zijn er ook genoeg mensen die mijn kritische (of cynische) houding erg kunnen waarderen 🙂


    2 juli 2008 om 21:07

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!