Wereldwijde online advertentiebestedingen stijgen tot 106 miljard in 2011

27 juni 2008, 04:34

{title}De wereldwijde online advertentiebestedingen zullen in 2008 oplopen tot 65,2 miljard dollar. Dat is 10 procent van de totale advertentiebestedingen in alle media. De groei zal per jaar ongeveer 10 tot 20 procent zijn; dit resulteert in het bedrag van 106 miljard euro aan online advertentiebestedingen in 2011 (een aandeel van 13,6 procent van de totale bestedingen). Dat blijkt uit dit onderzoek van IDC: Digital Marketplace Model and Forecast (via de nieuwsbrief van Marketingcharts).

Uiteraard zullen de VS vooropgaan in het online advertising geweeld: ‘The United States will lead the world in both total advertising spending and online ad spending throughout the forecast period, with expenditures in 2011of more than $265 billion and $45 billion,’ zo verwacht het IDC. Kernpunten uit het onderzoek:

  • Centraal en Oost Europa (CEE), het Midden Oosten en Afrika (MEA) zullen een snelle groei doormaken in online advertentiebestedingen. Die groei is voor CEE 42,1 procent, voor de MEA-landen is dat 29,8 procent. De online advertising bestedingen in Azië zal in de periode tot 2011 groeien met 25,4 procent
  • In West Europa zal online advertising relatief het sterkst groeien ten opzichte de totale advertentiebestedingen. In 2011 is het online aandeel 18,1 procent. In Japan is dit aandeel 16,3 procent, in de VS is dit aandeel 14,6 procent
  • Dit jaar zal meer dan 5 miljard dollar wereldwijd besteed worden aan de top vier categorieën van online advertenties: adult content en gokken, informatie, electronica en computers.

    Keyword (search) advertenties zullen (met een aandeel van meer dan een derde) in de onderzochte periode dominant blijven ten opzichte van andere vormen van advertising.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!