ADV: Usability is de basis voor conversie!

20 juni 2008, 04:06

Usability gaat over gebruikersvriendelijkheid, over eenvoud en gemak. Usability gaat over jouw bezoekers en hoe zij de online interactie ervaren. En hoe eenvoudiger, duidelijker en handiger een website, hoe meer trouwe klanten. En hier liggen voor veel bedrijven kansen om zich te onderscheiden, ga je voor een gemiddelde website waar er al miljoenen van zijn of kies je voor een sublieme gebruikerservaring. Usability gaat uiteindelijk dus over conversie want omzetdoelstellingen hangen nu eenmaal af van tevreden gebruikers.

Definitie Usability volgens het ISO (International Organisation for Standardisation)

Usability is de mate waarin een product door bepaalde gebruikers in een bepaalde gebruikersomgeving kan worden gebruikt om bepaalde doelen effectief, efficiënt en naar tevredenheid te bereiken.

Wat is het probleem van de bezoeker

De bezoeker staat centraal bij de (door)ontwikkeling van een website. Inzicht in de verschillende doelgroepen van de website en het zoveel als mogelijk verzamelen van informatie over de kennis, vaardigheden en achtergronden geeft handvatten om beter in de huid van de bezoekers te kunnen kruipen. Stel je hierbij de volgende vragen: waarom zou iemand mijn website bezoeken? Met welk probleem of vraag komt men op onze site? Waar is men naar op zoek? Op basis van de probleemanalyse en de beschrijving van de doelgroep kan je vervolgens per doelgroep de gebruikerstaken gaan omschrijven. Deze gebruikerstaken helpen je bij het tot stand komen van de structuur, navigatie en ontwerp van de website.

Ga op zoek naar de knelpunten

Aan de hand van usabilityonderzoek ga je op zoek naar knelpunten. Inzicht in je statistieken kunnen je hierbij helpen. Waar lopen bezoekers vast, waar haken ze af. Vervolgens kan je door usabilityonderzoek met gebruikers op zoek naar de reden waarom bezoekers afhaken.

Uitgangspunten usability

  1. Tevreden gebruikers verhogen je omzet (ze komen ook terug)
  2. Praat met je gebruikers (ga de dialoog aan)
  3. Het management team is niet de gebruiker
  4. Meten = weten = verbeteren

Meer weten over usability? Op 26 juni is de Marketingfacts Workshop Usability en ga ik samen met usability specialist Stefan Wobben uitgebreid in op de mogelijkheden voor het toepassen van usability in de praktijk. Een dag met veel voorbeelden en tips uit de praktijk die je de volgende dag zelf kan gaan toepassen. Meld je vandaag nog aan voor deze workshop of tip een collega.

Martin van Kranenburg
Trainer. Spreker en auteur bij Schrijven voor het Brein

Martin van Kranenburg is auteur van het boek Schrijven voor het Brein. Conversie is 95% psychologie. Tekst de belangrijkste aanjager. Ontdek de kracht van neuromarketing in tekst.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!