ReclameReview: ING

18 juni 2008, 07:44

Ik vind het niks, die ING-commercials rond de wedstrijden van het Nederlands elftal. Jullie?

Credits:

Creatie: Leukwerkt Worldwide, FC Walvisch, Postoffice

Voor:

Toegegeven: het tijdstip van uitzenden zorgt voor een fantastisch bereik. De overgang van Postbank-blauw naar ING-oranje wordt ook handig verpakt in een EK-jasje, doordat zowel Frankrijk als Italië allebei blauwe shirts dragen tegenover het oranje van Nederland.

Tegen:

Jan Mulder paste nog best in de commercials van de Postbank, maar Johan Cruijff heeft duidelijk geen acteertalent. Al zal hij daar zelf ongetwijfeld een andere mening over hebben. Verder erger ik me aan de zogenaamde voorspelling van Cruijff tijdens de rust, waar heel toevallig niets van te horen is. Maar achteraf had hij natuurlijk gelijk. Het grootste minpunt van deze serie commercials vind ik echter de keuze van het uitzendtijdstip. Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar vlak voor, in de rust van en vlak na een wedstrijd van het Nederlands elftal zit ik niet te wachten op de boodschap dat Postbank binnenkort ING wordt. Open deur misschien, want je zit (bijna) nooit te wachten op commercials, maar dan zie ik tien keer liever die van Albert Heijn, waarin ons duidelijk wordt gemaakt dat alle Welpies helpen.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

8 Reacties

    mgvandenbroek

    Horrible. Tais-toi, Jan Mulder. Et tais-toi aussi, Johan Cruijff.


    18 juni 2008 om 08:10
    Wouter Neyndorff

    Ach wat kan je er over zeggen.. het is gewoon verschrikkelijk irritant en ik blijf me verbazen over het feit dat Jan Mulder, met z’n grote bek, zich hier voor leent.


    18 juni 2008 om 08:10
    mgvandenbroek

    @Wouter: Ik denk dat Jan Mulder hier wel enkele tonnetjes mee toucheert. Geen medelijden, geen medelijden. Zoon Youri Mulder heeft het stokje al overgenomen als iets serieuzer te nemen voetbalanalist.


    18 juni 2008 om 08:17
    Pieter Bas Elskamp

    Nog een minpuntje aan deze campagne:

    Er wordt gebruik gemaakt van de, op dit moment, 2 minst geloofwaardige voetbalcritici om iets aan te kondigen…


    18 juni 2008 om 08:18
    Robin

    De opkomst van Oranje, de ondergang van legenden. In de bestuurskamer van ING zijn ze waarschijnlijk direct overstag gegaan bij het horen van de deelname van El Salvador aan deze ‘clips’. De uitvoering is vervolgens ronduit bedroevend; zelfs een viral niet waardig. Op deze manier verliezen we in Nederland in één jaar tijd twee grote banken…


    18 juni 2008 om 11:28
    Peter Bonjernoor

    Hmm…alleen dat irritante mens – kan iemand daar alstjeblieft wat aan doen?


    18 juni 2008 om 19:18
    Michel Hendriks

    Je vergeet toch een belangrijke “voor”; JOHAN CRUIJFF!

    Hoe je het ook wendt of keert, hoe vreselijk je hem kunt vinden, Johan Cruijff is en blijft een legende op voetbalgebied. Bovendien is iedereen die denkt dat Cruijff en Mulder echt vanwege hun geweldige voetbal-analyses worden ingezet een beetje naïef; Mulder is zo’n lekkere zeikerd, een ouwe zuurpruim, en Cruijff is de man van de geweldige open deuren, de simpele kijk op iets dat eigenlijk ook heel simpel is (maar door veel mensen veel te serieus wordt genomen).

    Mocht het nog niet duidelijk zijn, ik vond het ook een leuke reclame. Ik heb weinig tot niets meegekregen van de boodschap (eigenlijk wel slecht dus), maar ik moest erg lachen en terugdenken aan de reclame voor het EK, waarbij Mulder vertelt dat hij altijd met Cruijff naar de wedstrijd kijkt. Ik dacht nog: “Jaja, dat zal wat zijn, Cruijff er ook nog bij”, en jawel hoor!


    19 juni 2008 om 06:28
    Reynder Bruyns

    Het gehele acteren vind ik ongeloofwaardig. Het is niet grappig en eigenlijk is er ook geen duidelijke boodschap. Maar de boodschap is wellicht een onderbewuste. Je speelt inderdaad met de kleuren van Postbank en ING ideaal in op het sentiment. En zoals we merken gaat heel Nederland nu voor ING uuuuuh ik bedoel oranje 😉


    19 juni 2008 om 07:18

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!