Thematische social networks de next big thing?

17 juni 2008, 03:00

Gisteren werd ik door Jeroen Bertrams geattendeerd op de investering in Cooking.com, een platform dat een social network moet worden rondom het thema koken. Via TechCrunch werd ik vanmorgen gewezen op Footbo.com, een sociaal voetbalnetwerk. En vanuit eerdere discussies kennen we sociale netwerken als MijnSportwereld.nl (AD.nl), Club China (KLM) en Tweakers (VNU). Allemaal voorbeelden van thematische sociale netwerken.

Eigenlijk heb ik twee vragen: wie kent goede voorbeelden van succesvolle thematische sociale netwerken en zijn thematische sociale netwerken de next big thing (en gaan generieke netwerken zoals Facebook en Hyves het op termijn verliezen van de thematische netwerken)?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

30 Reacties

    Caspar Bielok

    Hoi Marco,

    Toevallig net een klant iets dergelijks geadviseerd. Mooie van zo’n site is dat je mensen aanspreekt op iets wat ze echt delen en waar ze ook vaker de site voor zullen bezoeken. Bij een generieke site is dat allemaal wat minder, hoe vaak kan je mensen een berichtje sturen om te vragen hoe het gaat? Dat bloedt meestal heel snel dood en wat overblijft is een lijst waar je niets mee doet. Daarnaast heb ik altijd het idee dat veel gebruikers van dit soort sites niet alle mogelijkheden echt gebruiken. Uitzonderingen daargelaten he.

    Het lastige is overigens dat het beperkt lijkt in de tijd. Thema’s komen en gaan en de kunst is om het moment van gaan goed in te schatten. Ik zie daarom ook weinig licht in een site volledig rond 1 enkel thema op de lange termijn. Ik heb mijn klant dan ook flexibiliteit geadviseerd in een systeem dat de mogelijkheid heeft om toe te voegen, samen te voegen en af te stoten.

    Ik vind altijd een goed voorbeeld BBC en het 606 deel van hun site. Op de site van de BBC wordt aan de ene kant specifiek verwezen naar 606 en aan de andere kant, reacties gegeven op 606 worden gebruikt door de BBC als onderdeel van hun ‘online’ commentaar. Je ziet daardoor dan ook een overloop van mensen van het ene naar het andere forum.


    17 juni 2008 om 04:12
    Gijsbregt

    Sport zal die vlucht ook nemen. Overzichten staan in mijn eerdere postings. Van Anglingmasters.com tot gimme20.com en van meinsport.de tot het eigen social network van de NFL. Nederland volgt voorzichtig maar zal ook de omslag gaan maken.


    17 juni 2008 om 04:16
    Stephan

    Als ik denk aan succesvolle vertical social networks, dan moet ik altijd denken aan het zeer succesvolle http://www.last.fm. Geniale site. Maar basically is een datingsite ook een thematische social network site, evenals bijvoorbeeld http://www.lowlands.nl en sites als http://www.tv.com.


    17 juni 2008 om 04:23
    Vincent Leenders

    Thematische sociale netwerken zullen ontstaan naast generieke netwerken. Gedeelde passie brengt mensen nog sneller en vaker bij elkaar. Thematische netwerken met een (boven-)lokale component hebben nog weer wat extra’s.

    Sport heeft wat dat betreft idd een uitstekend vertrekpunt.


    17 juni 2008 om 04:27
    Greg

    Ik ben momenteel bezig met een idee voor een thematische social network. Ben op zoek naar wat marketing know-how, kijk op marketingfacts en zie deze post. Serendipity? Hoe dan ook, wil er off-line wel meer over vertellen.


    17 juni 2008 om 05:26
    lbroekman

    Niche is de toekomst, profielensites zonder onderscheidend vermogen gaan verdwijnen. Punt. denk aan: Sport (@Gijsbregt noemde er al een paar, ik kan het niet laten http://www.myasics.nl ook te noemen), Reizen (de KLM voorbeelden), Carriere (en dan niet een cv directory zoals LinkedIn). Duurt nog maximaal een jaar en dan is dit volledig ingeburgerd.


    17 juni 2008 om 05:40
    Sigrid van der Hoeven

    Boekencommunities doen het ook heel goed. Mijn favoriet is http://www.anobii.com, maar er zijn er nog wel meer: Shelfari, LibraryThing, Goodreads en het Nederlandse Dizzie bijvoorbeeld.

    En voor filmfreaks is http://www.Flixster.com een echte aanrader.

    Nederlands voorbeeld van een “culinaire” community: Smulweb.


    17 juni 2008 om 05:45
    martinm

    De rol van de grotere sociale netwerken wordt compleet anders. Hyves/Facebook/MySpace zullen steeds meer fungeren als een HUB waar je contacten/content beheert.

    De echte kracht zal straks juist onstaan bij verticalsocials. Of eigenlijk communities. Allemaal weer gekoppeld aan je HUB.

    Basicly Google Friend Connect 🙂


    17 juni 2008 om 05:57
    Mathijs

    Wij geven enkele tientallen fora uit. Waaronder enkele die zich op een specifiek land richten. Bij fora over Spanje, Zwitserland, Frankrijk etc. zien we dat spontaan georganiseerde offline evenementen (borrels, etentjes, duiken, bbq, etc.) de sociale band versterken. Daarom denk ik dat offline online versterkt, mits het niet te krampachtig en gepland wordt gedaan (zie Myspace met events in NL, lijkt me toch een flop, of zit ik mis?). Bij ons motorforum zie ik dat er toertochten worden georganiseerd of een dagje racen in Assen. Passie is essentieel, maar offline versterkt online contact. Dat zie je verder uiteraard bij de Twitteraars.

    Sigrid noemt Flixster.com al als echte filmcommunity. Een andere uit de VS is http://www.TrustedOpinion.com.

    Gister las ik op Techcrunch over een nieuwe voetbal community. Lijkt me lastige, omdat er altijd rivaliteit is tussen clubs en landen. Een community gericht op Ajax fans of welke club dan ook lijkt me veel beter te organiseren omdat de groepscohesie er dan al is.


    17 juni 2008 om 05:59
    Barbara

    En niet te vergeten Televizier.nl, de Nederlandse variant van TV.com, met veel informatie over verschillende televisieprogramma’s, fan kunnen worden van programma’s. Het functionele aspect is ook belangrijk – kijktips die steeds persoonlijker gaan worden op basis van de interesses van een persoon.


    17 juni 2008 om 06:03
    Sigrid van der Hoeven

    @Mathijs: Geinig, ik zeg het altijd precies andersom: online versterkt offline contact.

    Maar de achterliggende gedachte is hetzelfde.


    17 juni 2008 om 06:11
    Mathijs vd Kooi

    @Richard interessante vraag. Ik denk dat het niet ‘hard’ te zeggen is. Bij ene onderwerp is een specifiekere benadering belangrijker dan bij een andere. Ook is bij ene onderwerp de geografische ligging van belang in positionering en bij de ander weer minder. Als je naar koken kijkt lijkt me dat een onderwerp waarbij geografische ligging in eerste instantie niet erg belangrijk is. Wel wordt het interessant wanneer je offline contact gaat faciliteren (kookclubjes, presentaties, workshops etc)

    Verder zie ik nog nergens MOBIEL (internet) staan. Lijkt me dat de meeste mensen hier wel overtuigd zijn over het feit dat dit een van de grote ontwikkelingen van de komende tijd gaan worden. Zeker nu de iPhone 3G bijna in NL verkrijgbaar is en de mobiele internet tarieven lager worden (bij Vodafone bijv. een tientje p.m. in BloX bundel)


    17 juni 2008 om 06:37
    Daan83

    @Richard Dat kan beide kanten op. Ikzelf ‘werk’ voor Talklfc, een forum voor Liverpool fans. En alleen voor Liverpool alleen zijn er al tientallen fora. Maar er zijn ook succesvolle fora die voetbal in zijn geheel behandelen of een in ieder geval een plek bieden voor fans van verschillende clubs.

    Wel interessant is dat wij aan onze site een social element (vriendjes worden, je eigen blog schrijven, etc etc) hebben toegevoegd en dat daar totaal geen behoefte aan was. Verder dan een beetje experimenteren in de begin fase zijn de meeste leden niet gekomen.


    17 juni 2008 om 06:37
    peter

    Als hoofdredacteur van een van de grootste internationale schaakwebsites onderzoek ik al een tijdje de mogelijkheden meer sociale aspecten toe te voegen aan onze site / een community eraan toe te voegen. Een netwerk van ‘schaakge?nteresseerden’ is nat??rlijk thematisch, met potentieel wereldwijd bereik, en het functionele (@ bart) zou de mogelijkheid zijn om daadwerkelijk online met iemand een partij te spelen. Ik zit met allerlei vragen; onder andere of het zou lonen om het zelf helemaal apart op te zetten of dat het verstandiger zou zijn om Facebook/Google-applicaties (friendconnect) te gaan voegen; gebruikmaken van Ning/Kickapps/etc. of zelf opzetten; en in het laatste geval: iets als Drupal of laten bouwen in bijv. Rails… En welke investeerders zouden zoiets spannend vinden? Iemand met vergelijkbare ervaringen alhier? (Mocht iemand ge?nteresseerd zijn om actief met me mee te denken, graag, neem vooral contact op! Da’s peter {a} chessvibes punt com.)


    17 juni 2008 om 06:42
    Raymond Bresching

    Thematische communities zijn binnen de (house) muziek al jaren gemeengoed. Veel substromingen hebben een levendige community met veel wisselende content (interviews, reports, foto’s, muzieksets) en veel leden.

    Voorbeelden:

    http://www.partyflock.nl

    http://www.beatfreax.com

    http://www.link2party.nl

    http://www.partyscene.nl

    http://www.clubjudge.com (waarbij ikzelf betrokken ben)

    Denk dat heel veel bedrijven baat kunnen hebben bij de opgebouwde knowhow bij de mensen achter deze sites.


    17 juni 2008 om 06:55
    Ronald van den Hoff

    Wij bouwen en exploiteren zelf business-socio netwerken, zoals http://www.frisinjehoofd.nl , een virtueel social network voor corporate boekers van vergaderzalen ( ca. 12.000 deelnemers) en http://www.mindz.com , voor ZZP’ers en kleinere ondernemingen. Momenteel (in alpha) testen we nieuwe software waarmee deelnemers aan Mindz.com zichzelf kunnen organiseren en profileren op het internet, zaken ondernemen en gelijkgestemden ontmoeten, gezamenlijk projecten kunnen doen en meer…combi dus tussen sociale en functionele aspecten…

    Mindz.com is overigens binnenkort ook verlrijgbaar als Private Label ( maar meer reclame maak ik niet 🙂 )….


    17 juni 2008 om 07:20
    Karel Kolb

    We zijn nog maar net gestart met babl.nl, een Nederlands netwerk waar op onderwerp gebabld wordt, maar er zijn denk ik al wat learnings. Dat op een hondenbabl geen hond afkomt, maar op een babl over de cavalier king charles spaniel wél. Ballonvaarders werkt ook. Pokemon niet, daar komen kinderen elkaar uitschelden en laten het daarbij. Antwoord op Richards vraag: ik denk dat er plek is voor honderden nichenetworks, de waarde per network hangt af van het publiek dat in het onderwerp geinteresseerd is.


    17 juni 2008 om 09:20
    Thijs

    Jammer dat er altijd zoveel wordt ingegaan op communities met een B2C of C2C insteek en vrij weinig op communities met een B2B insteek. Hoe gaan bedrijven om met deze ontwikkelingen of hoe zouden ze hier mee om moeten gaan? Gaan bedrijven communities bijvoorbeeld gebruiken om leveranciers te vinden en vergelijken op basis van ervaringen van andere bedrijven? Ben benieuwd naar jullie ideeen hierover.


    17 juni 2008 om 11:20
    Marije van den Berg

    al jarenlang de heerlijkste site voor nerds (“news for nerds, stuff that matters): http://www.slashdot.org. peer review daar al heel lang normaalste zaak van de wereld. check de polls 😉


    17 juni 2008 om 12:04
    Mathijs vd Kooi

    @Thijs een goeie opmerkng. Ik denk dat Marco wel het een en ander over b2b community building kan vertellen mbt zijn ervaring rond Marketingfacts 😉


    17 juni 2008 om 14:57
    Joost Bazelmans

    Een goed voorbeeld van een succesvolle community (800K profielen en 250K uv’s per 30 dgn) is http://www.gosupermodel.nl. Een product van de Deense uitgever watAgame en vertegenwoordigd in de Benelux door Red Chocolate bv.

    goSupermodel is succesvol omdat het een sterke focus heeft. Het is girls only en alle onderwerpen en advertenties (ingame advertising) staan in dienst van de community en het thema ‘fun friends & fashion’.

    Thematische communities zijn zeker het vervolg op generieke communities. Een communitie is namelijk niets anders dan een kluster van gelijkgestemden. Waar dit in het begin gelijkgestemden waren op het thema internet is het uitgegroeid naar gelijkgestemden op leeftijd, interesses themas enz. Binnen de meeste communities zie je ook clubs (club / group features) ontstaan omdat mensen net als in RL groepjes binnen groepen vormen.


    17 juni 2008 om 16:11
    Robin

    Thematische sociale netwerken betitelen als ‘next big thing’ lijkt me wat ongepast. Er zijn er ontzettend veel van en inmiddels ook behoorlijk ‘big’. Het maakt daarbij volgens mij niet uit of ze thematisch zijn, zolang ze maar een zelfde type persoon aanspreken. Wat mogelijk wel next en big kan zijn, is de mate waarin de commercie zich een plek verwerft in deze communities. Dat is lang nog niet altijd het geval en verdient in ieder geval een alternatieve aanpak.


    18 juni 2008 om 11:39
    erwblo

    Wat mij verbaast is dat dit als iets nieuws wordt gezien. Sites en communities rondom thema’s zijn toch van alle tijden? Net zoals de schappen van de AKO al decennia vol liggen met bladen rondom thema’s en voor bepaalde doelgroepen. Internet is de extentie daarvan.


    18 juni 2008 om 19:36
    media

    @erwin: ook communicatie is van alle tijden, toch kijken we er op dit moment met een andere bril naar en zijn er andere/meer instrumenten om te communiceren. Dat geldt ook voor thematische communities: natuurlijk bestaan deze al veel langer, echter het lijkt er op dat nu pas de commercie de online thematische communities ontdekt. Althans, dat is wat ik signaleer en hier als vraag voorleg aan de lezer: zijn thematische social networks de next big thing?


    19 juni 2008 om 03:02
    Martijn van Triest

    Ik heb een overzicht gemaakt van Nederlandstalige communities. Zie mijn site http://www.eosweb.nl. Als iemand aanvullingen heeft, graag!


    22 juni 2008 om 11:08

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!