Hoe Google’s TV analytics de industrie op zijn kop zetten

16 juni 2008, 07:00

{title}Alex Vlasto heeft vandaag op iMediaConnection een interessante analyse geschreven over de lancering van de TV analytics van Google, en de betekenis daarvan voor de hele media-industrie (lees: ‘How Google’s TV analytics will change the industry’).

Vlasto schrijft: ‘Now, advertisers running TV ads through AdWords can use Google Analytics to track impressions and CPM rates. They can also layer the metrics from their TV campaigns on top of existing web statistics to see if TV spots are delivering any uplift on page impressions.’

Deze ‘geïntegreerde propositie’ van Google is natuurlijk geen wondermiddel. Andere, offline campagnes, worden niet meegenomen in de analyse. Ook wordt er volgens Vlasto vanuit gegaan, dat alle tv- en radiocommercials bedoeld zijn om traffic te genereren naar de websites van de adverteerders. Dat is niet zo. Maar deze stap van Google geeft wel een interessant idee over waar het naar toe gaat.

Want, schrijft Vlasto: ‘With radio, TV and online now measurable through one interface, we’re surely just a hop, skip and a jump away from fully integrated analytics. And in today’s always-on world, where sustained and constantly optimized campaigns are part and parcel of marketing strategies, real-time cross-channel analytics are definitely a good thing.’

Een logische en natuurlijke vooruitgang, deze integratie. Denkt Vlasto. Analytics wordt op deze manier een integraal onderdeel van het marketingproces en het ‘strategic heart’ van sales. ‘Analytics platforms of tomorrow will no longer be simply the domain of SEM agencies, they’ll be on the radar of the CMO’s too.’

Ik ben zeer benieuwd hoe de webanalytics-experts op Marketingfacts deze ontwikkelingen inschatten. Graag jullie reacties, opmerkingen en aanvullingen. Lees het hele stuk hier op iMediaConnection.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

3 Reacties

    media

    Het is inderdaad kinderlijk eenvoudig (net als normale Google Adwords) om tv-campagnes in te plannen, de juiste kanalen te kiezen, je budget aan te geven en de canmpagnes te monitoren. Als dit de toekomst wordt van inplannen tv-campagnes, dan kunnen heel wat partijen hun borst nat maken!


    17 juni 2008 om 03:23
    Biyografi

    google zeitgeist very nice..


    24 mei 2009 om 08:34

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!