Waarom alle vrouwen Onna-onna verzekeringen moeten hebben

9 juni 2008, 11:59

(Bij nieuwe concepten merk ik vaak dat er een tweegesprek is tussen twee figuurtjes in mijn hoofd. Voor het gemak heb ik hun opmerkingen bij dit verhaal geplaatst).

{title}

Want wat is Onna-Onna? Allereerst: “vrouw” in het Japans.

Verder is het een concept voor verzekeringen voor vrouwen. Voor autoverzekeringen betekent dit : goedkoper (“Vrouwen maken minder schade dan mannen. Daarom verdien je de laagste premie”) wel pechhulp, geen opzegtermijn, geen eigen risico, vrije garagekeuze, snelle betaling – binnen vijf dagen -, driejarige nieuwwaardedekking en handtasdekking – die ook geldt voor de inhoud.

Het duiveltje in mijn hoofd zegt hierover dat het een handig trucje is, met een paar opvallende “marketing”-dekkinkjes. Strik eromheen en huppakee. De engel merkt op dat het een unieke combinatie van componenten is, die vrouwen aanspreekt.

Onna-onna is niet zo makkelijk te werk gegaan: “In uitgebreid kwalitatief onderzoek, heeft onna-onna een schat aan kennis opgebouwd over vrouwen en verzekeringen. Onna-onna is de vrucht van marketing zoals die bedoeld is.” “We hebben de onna-onna-vrouwen goed leren kennen en tijdens de productontwikkeling steeds afstand genomen en gedacht: wat zouden ze hier nou echt van vinden?”, zegt directeur Neutelings.

De engel staat luid te applaudiseren: “Werd tijd dat we eindelijk eens echt marketing gingen bedrijven in verzekeringenland !”. De duivel aan de andere kant vraagt zich hardop af waar je al dat onderzoek aan kan aflezen dan.

Maar gelukkig blijft het hier niet bij: er is ook goed gedacht over de manier van spreken en presenteren: “Zij is altijd persoonlijk bereikbaar via één telefoonnummer. Wat ook goed aansluit bij de belevingswereld van de vrouw is de actie waarbij Onna Onna samen met Veilig Verkeer Nederland bijdraagt aan veiligheid bij scholen en in de buurten. Een hot issue momenteel.” Je wordt met “jij” consequent door de site aangesproken. De kleurstelling lijkt specifiek voor vrouwen gekozen te zijn. En hoe simpel, maar effectief: Om via-via meer bekendheid te krijgen is er een tell-a-friend button en een actie om met 50 vriendinnen naar Jack Johnson te gaan. Toegegeven, daar krijg je weinig mannen mee naar toe ;-D

“Een communicatie-conceptje voor grachten-types”, schampert Rooie. “Een goed marketingconcept met aansluitende toonzetting”, verzucht Witte.

Meer producten staan klaar om gelanceerd te worden. O, en had ik al gezegd dat je direct op de site kan sluiten?

Eindresultaat van mijn korte onderzoek naar Onna-onna : het lijkt mij interessant om te kijken of dit concept vliegt in Nederland. Hoezo in Nederland? Wel, toen ik VODW Futureeyes bekeek, wees Rooie mij erop dat dit concept ook in de UK werkt. Daar heet het Sheilaswheels met…”Handbag cover up to £300”.

Toch blijf ik positief over het idee. Al was het maar omdat er nog talloze doelgroepen schreeuwen om een andere benadering dan de huidige kiloknaller-benadering van de vergelijkingsmachines.

Vandaag wint Witte toch. Zelfs ondanks het laatste plaagstootje van Rooie.

Ewout Wolff
Eigenaar bij Onedaycompany

Ewout Wolff kent het online marketing vak vanuit de praktijk: de afgelopen 20 jaar heeft hij ervaring opgedaan met bedenken en (vooral) realiseren van nieuwe online concepten. Als interim online marketing manager heeft hij gewerkt voor De Efteling, Philips, TomTom, Centraal Beheer, Freo, AXA, Alliander, Leasit, DLL en Auping.

Categorie
Tags

5 Reacties

    sequence

    Waarom gaan ze niet voor een iets specifiekere ‘Tell-a-girlfriend’ optie? 🙂


    9 juni 2008 om 13:59
    ewout@onedaycompany.nl

    Verdikke ! Was er een keer een manier om vrouwen voor hun goede gedrag te belonen, mag dat weer niet. Bizar gewoon. Dus wordt het gewoon gedaan op basis van eerder rijgedrag. En waarschijnlijk zal men in de backoffice er alsnog rekening mee houden dat een verzekerde vrouw is. (als ze slim zijn)


    13 juni 2008 om 05:03
    Jacobien

    @ Joost,

    Als je de comments had gelezen, had je gezien dat ik al geschreven had dat korting geven aan vrouwen niet meer toegestaan is.

    Dus ja, het is een truc. Al hebben ze wel gekeken naar vrouwen en wat betreft het pakket rekening gehouden met de wensen van vrouwen.


    10 juli 2008 om 10:18
    Sander

    Ik vond die korting voor vrouwen pure discriminatie. Ik ben een 22-jarige man en rijd al bijna 4 jaar schadevrij. Mijn 20-jarige vriendin raakt regelmatig paaltjes en stoeprandjes en het zou pure discriminatie zijn mij te laten betalen voor het wilde rijgedrag van mijn seksegenoten.

    Kortom, ik ben blij dat het niet meer mag!

    Stel je eens voor dat ik verzekeringen ga aanbieden alleen voor blanke Nederlanders, omdat uit onderzoek is gebleken dat allochtonen vaker ongelukken veroorzaken. Dan zou er ook stront aan de knikker zijn.

    Groet,

    Sander


    21 november 2008 om 16:58

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!