SMX Advanced dag 2: Search analytics en optimalisatie van Silverlight

5 juni 2008, 03:20

{title}Het was woensdag 4 juni koud en regenachtig in Seattle. Misschien kwam dag 2 van de SMX Advanced daarom moeizaam op gang. Niettemin werd het een verrassend leerzame ervaring. Nog leerzamer dan dag 1.

De dag stond in het teken van de analytics voor zowel Organic Search als Search Advertising. Daarnaast was er de nieuwe Developer Day, waarbij de technische aspecten van zoekmachine optimalisatie centraal stonden. Mijn keuze voor de eerste sessie van de Developer Day (“Search Friendly Development”) viel tegen. De Developer Day was gericht op de technische component van optimalisatie voor Organic Search. Maar voor de wetenswaardigheid dat een meta-description het beste op elke webpagina van je site moet worden geplaatst, hoef je niet de oceaan over te steken naar Seattle. Naarmate de tijd vorderde en de tweede sessie (“Platform considerations on search friendly architecture”) begon, ging het niveau gelukkig heel snel omhoog richting de hogeschool van Search Marketing.

Silverlight eenvoudig optimaliseren voor search

Tijdens de tweede sessie was het interessant om te zien hoe relatief eenvoudig Microsoft’s ASP.net en Silverlight zoekmachine vriendelijk in te richten zijn. Hier is een lijst met tips wanneer je een RIA (Rich Internet Application) maakt met Silverlight op het Microsoft platform. Het zijn deels algemene tips voor het bouwen van een RIA en deels specifieke tips:

  • Plaats de HTML centraal en zorg voor indexbare statische content
  • Bouw de RIA (Rich Internet Application) als een laag om de vaste HTML data heen
  • Bouw meerdere views op de vaste HTML data: voor RIA enabled browsers, mobiele apparaten, browsers zonder script, etc. Zoekmachines kunnen de inhoud dan spideren
  • Zorg dat de tekstuele inhoud binnen elke view hetzelfde is, om tegemoet te komen aan de zoekmachine richtlijnen
  • Maak geen overbodige views die geen toegevoegde waarde voor bezoekers hebben, om tegemoet te komen aan de zoekmachine richtlijnen
  • Zorg in asp.net dat div-tags aansturen welke view op de HTML getoond wordt: de RIA, de noscript of de mobiele versie?
  • Gebruik de mogelijkheden van asp.net om Silverlight content spiderbaar te maken: van title-tags tot bold-tags
  • Silverlight is goed in staat om unieke URL’s aan te maken voor events waarbij de inhoud van de pagina wijzigt. Dit kun je gebruiken om de sitestructuur en landingpagina’s voor campagnes te maken
  • Zorg voor deeplinks en sitemaps zodat content nog beter gevonden wordt

Paid Search: wat moet je meten?

Parallel aan de developer sessie, was een sessie “Paid Search – What you should be measuring” gepland. Deze moest ik laten schieten voor de Developer sessies, maar in de wandelgangen pikte ik hierover enthousiaste geluiden op. Centraal stond ondermeer het tracken van offline conversies. Met name interessant voor organisaties met complexe en lead gerichte online processen die bijvoorbeeld veel persoonlijk advies vereisen. De tips uit de post bieden een kader om de successen meetbaar te maken. Andere onderwerpen tijdens deze sessie: maatstaven om Return On Ad Spend in kaart te brengen, het ten gelde maken van je online inspanningen en het in kaart brengen van de invloed van andere online uitingen. Een bijzondere conclusie op basis van een case study over blogs: mensen die op blogs lezen over negatieve ervaringen van bezoekers van winkels, zijn minder snel geneigd naar zo’n winkel toe te gaan dan de mensen die deze negatieve ervaringen zelf hebben gehad. Geïnteresseerd? Lees vooral verder op Bruce Clay.

Organic Search: wat moet je meten?

Ook voor de SEO was er een sessie over kpi’s voor de SEO’s. Het opvallende was hier dat de SEO’ers minder oog hebben voor de gehele communicatie- en marketingmix dan de Search Advertisers een dag eerder bleken te hebben (zie verslag dag 1). Zij bleken vooral hun eigen specifieke maatstaven erop na te houden, zonder bijvoorbeeld te beseffen dat hun ROI ook bepaald wordt door alle andere media uitingen die mensen zien voordat ze overgaan tot een aankoop.

Voor de Nederlandse SEO’s die ook graag SEO als een eiland zien, heb ik op basis van de presentaties van Brian Klais (Netconcepts) en Jonah Stein (ItsTheROI) een lijst met kpi’s kunnen samenstellen die SEO’s kunnen inzetten naast de standaard bezoek, conversie en ranking gegevens:

  • Verhouding tussen het aantal gevonden pagina’s binnen de zoekmachine en het aantal unieke pagina’s op de site
  • De pagina’s die zoekmachine verkeer trekken vs. pagina’s die geen zoekmachine verkeer binnenhalen
  • Het aantal zoekopdrachten waarop een pagina gevonden wordt
  • Merk vs. niet-merk gerelateerde zoekopdrachten: wat is de verhouding?
  • Bezoekers vanuit zoekmachines per pagina: welke pagina’s trekken het meeste bezoek en welke helemaal niet?
  • Pageviews vanuit search tot de conversie: bepaal een ideale klikpad lengte en kijk of het aantal pageviews tot het moment van conversie te laag of te hoog is
  • Hoe verhoudt het zoekmachine verkeer per pagina zich tot de positie in de zoekmachines? Hiermee kun je later inschatten hoeveel verkeer te behalen is bij SEO investeringen om in bijvoorbeeld de top 10 te komen
  • Het aantal bezoekers per zoekmachine per gevonden pagina: welke zoekmachine levert het bezoek en de conversie?
  • ROI en conversies
  • Potentiële opbrengsten per pagina: op basis van hogere posities inschatten hoeveel extra bezoek en conversies behaald worden
  • Nog een extra tip: gebruik Google Webmaster Central Stats Converter om de data uit Google’s Webmaster Central eenvoudig te kunnen gebruiken voor je analyses

De tweede dag werd afgesloten met een besloten sessie waarin SEO experts hun ‘geheimen’ prijs gaven. Wil je daar meer van weten? Dan moet je 30 dagen wachten (een ‘non-disclosure’) of volgend jaar zelf gaan!

Remco Westerik
Senior Internet Marketeer bij Univ?-VGZ-IZA-Trias

Remco Westerik is Internet Marketeer bij Univé Verzekeringen en als freelancer actief via zijn bureau Route101 (gericht op internet marketing voor non-profit organisaties, search marketing en search opleidingen). Hiervoor was Remco Manager R&D;en SEO bij Onetomarket. Daar was hij verantwoordelijk voor de senior marketing consultancy en het opzetten van de Search Consultancy diensten.

Categorie
Tags

1 Reactie

    remwest

    @Marco: Dank je! Presentaties zijn nog niet online, maar ik verwacht wel het een-en-ander. Ik ga het voor MF uitzoeken, zodra ik begin juli terug ben uit de VS. Eerst vakantie vieren hier :-))

    @Ramon: Bedankt voor de link! De info is niet altijd nieuw qua details, wel de cases, search tactieken en strategieën die ze er op los laten. Daarnaast komt het in hoog tempo voorbij, waar je normaal een enkele search sessie van gevorderd niveau hebt op een conferentie.


    5 juni 2008 om 11:37

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!