The Web and Beyond 2008 (verslag)

30 mei 2008, 04:17

Verslag The Web and Beyond 2008Zoals al eerder aangekondigd op M! Reporter vond op donderdag 22 mei de tweede editie van The Web and Beyond plaats in de Beurs van Berlage georganiseerd door Chi Nederland. Dit jaar konden ook studenten met een speciale korting naar het evenement en namens M! en Generation Next was ik aanwezig om verslag te doen van het evenement. Dat één van de gastheren zijn stem kwijt was mocht de pret niet drukken: voor het grote praatwerk was Steve Pemberton op komen draven als curator. Het programma zelf bestond uit een viertal keynote presentaties en drie parallelle sessies verspreid over drie zalen waar onder andere Philips, TomTom en de Waag aan bod kwamen.

The city is here for you to use – Adam Greenfield, keynote

{title}

Adam Greenfield is de schrijver van het veelbesproken boek “Everywhere, the dawning age of ubiquitous computing”. Vandaag was hij echter hier om over zijn nieuwe boek te spreken, “The city is here for you to use”. Zijn visie op de wereld van vandaag is geen positieve, er is sprake van te veel herhaling in de openbare ruimte. Zo merk je in Amerika pas dat je in een nieuwe wijk terecht bent gekomen als bepaalde winkelketens zich beginnen te herhalen. De winkelstraten en winkelcentra in steden zijn omgevormd van publieke ruimtes naar private ruimtes waarbij het enige wat centraal staat het stimuleren van aankopen is. Deze non-spaces zijn compleet betekenisloze plaatsen als wegrestaurants en vliegvelden die niet herkenbaar en inwisselbaar zijn. Onze reactie daarop als mensen is dat we ons terug trekken in onze mobiele toestellen. Het is niet de techniek die zorgt dat we ons steeds meer afzonderen, het is onze omgeving.

Ambient informatics is Greenfields antwoord op deze ontwikkelingen. Hier gaat het om de technologie in diens te stellen van de mens en het op een dusdanige manier te implementeren dat er effectieve menselijke interactie ontstaat. Het zijn de kleinste toepassingen die vaak al een grote invloed kunnen hebben op hoe mensen reageren, denk bijvoorbeeld aan de stoplichten waar een timer wordt geplaatst die aftelt naar wanneer het stoplicht weer groen wordt. De ongeduld van mensen wordt hier aangesproken omdat ze feedback krijgen over de tijd die ze nog stil moeten staan.

Alle data die we tegenwoordig verzamelen als we reizen met het openbaar vervoer kan gebruikt worden om steden te ontwerpen die uiteindelijk hun transportstromen zullen begrijpen en kunnen reguleren. De stad veranderd zo in een aanspreekbaar geheel die we kunnen benaderen zoals we dat nu doen met het internet. Met zo’n aanpak zijn we straks in staat om ervaringen voor mensen te ontwikkelen die aansluiten bij hun dagelijks leven.

Nodal points – Jyri Engeström, keynote

{title}

De tweede keynote werd gehouden door Jyri Engeström, één van de oprichters van de mirco blogging service Jaiku, eind 2007 opgekocht door Google. Behalve een verhuizing naar Amerika zorgde deze gang van zaken er ook voor dat hij nu de kans krijgt om mee te denken over het socialer maken van Google zelf en het doorontwikkelen van Jaiku onder de vlag van Google.

Zijn presentatie verder ging niet over Jaiku, maar wel over sociale netwerken. Wat zijn de overeenkomstigheden waar goed lopende sociale netwerken op gebaseerd zijn? Iets wat al deze netwerken gemeen hebben is dat mensen niet met elkaar verbinding leggen, maar dat ze dit doen door een gedeeld object. Dit gedeelde object noemt Engeström een sociaal object waarbij dat hetgeen is wat waarde creëert voor de gebruikers. Neem als voorbeeld Flickr die een foto niet langer neerzet als slechts een foto, maar er een sociaal object van maakt. Del.icio.us doet dit met links, en YouTube met video.

Taalgebruik is volgens Engeström een tweede belangrijke overeenkomst, als je kijkt naar Ebay dan zijn de eerste twee menu items ‘buy’ en ‘sell’. Sarah likes this photo of Sarah visited this place is een opbouw die op de meeste sites van toepassing is en bestaat uit geruikersnaam + verb + object.

Het derde punt uit de presentatie besloeg nodal points, deze punten geven actiepunten aan voor een site waarbij ze de gebruiker benaderen als zich iets voordoet op het netwerk dat zich aansluit bij het profiel en de wensen van deze gebruiker. Deze ‘triggers’ komen naar de gebruiker toe en bieden hem of haar informatie in tegenstelling tot een gebruiker die zelf opzoek gaat naar zijn informatie door te browsen of te zoeken. Deze nodal points zijn zo ingebouwd dat ze de informatie filteren voor een gebruiker, in plaats van deze een informatie overdosis aan te bieden zoals nu vaak gebeurd bij friend feeds.

A place to party – Almar van der Krogt, parallelle sessie.

Almar presenteert zichzelf als een virtuele architect, waar een normale architect zich richt op gebouwen richt Almar zich op het bouwen van een online presence. Met als uitgangspunt een feestje hosten, neemt hij ons mee lang sociale netwerken, schilderijen die bieders van Ebay verwerkt hebben in hun schildering en hoe we een feestje exclusief kunnen houden. Kortom, inspiratie om je eigen feestje te gaan hosten!

Alchemyst – Robert Gaal, parallelle sessie

Een kamer kent op zichzelf geen interactie, maar dat wordt anders als je RFID en BlueTooth signalen kunt opvangen en ze kunt gebruiken om interactie te ontwerpen voor mensen, hiervoor ging de presentatie van Robert Gaal, medeoprichter van Alchemyst een commercieel bedrijf dat zich richt op het interactief maken van ruimtes. Aan de basis van dit bedrijf staat hun OpenSource project genaamd Roomware dat een framework bied voor het opvangen en omzetten van de signalen naar XML waarbij je naar eigen inzicht applicaties kunt creëren. Voor meer informatie over dit project en projecten die het team heeft gedaan kijk op Roomwareproject.org.

The new mobility – Christian Lindholm, keynote

{title}

Tijdens de laatste keynote presentatie gehouden door Christian Lindholm van Fjord viel er het nodige te lachen. Met zijn humoristische kijk op bepaalde mobiele apparaten vertelde hij zin verhaal over wat hij ziet als de toekomst van mobiele apparaten. Behalve zijn verbazing over het formaat van de iPhone (je kunt hem helemaal niet in één hand houden?) was er ook een andere goeie reden om Apple te vergeten, de Asus Eee Pc. Deze goedkope laptop moet het mogelijk maken voor een hele grote groep mensen om een laptop aan te schaffen, en volgens Lindholm heeft deze laptop de toekomst. De nieuwe generatie van computer zal meer gericht zijn op video, bereikbaarheid en het delen met anderen. En wat we hier verder mee doen? Dat laat hij graag aan ons over.

Je kunt de foto’s van het congres bekijken op Flickr. De presentaties van de keynotes zullen binnenkort op de site van The Web and Beyond te staan, de video’s van de keynote verschijnen (ooit) op Emerce.

Marcel van der Heijden
Interactief Strateeg bij Stormkracht 9

Marcel studeerd bedrijfskunde/ marketing management aan de RSM Erasmus Universiteit te Rotterdam. Daarvoor volgde hij de bachelor studie marketing management aan de Hogeschool Inholland. Tijdens zijn stage bij KPMG Accountants raakte hij betrokken bij de ontwikkeling van de nieuwe site en online identiteit en was zijn liefde voor online marketing geboren. Naast zijn studie is hij initiatiefnemer en voorzitter van Generation Next en werkt hij als freelance interactief marketeer voor diverse MKB bedrijven. Zijn interesses liggen op het snijvlak tussen marketing en technologie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!