Onderzoek betaalgedrag consumenten

25 mei 2008, 06:57

Afgelopen week publiceerde de Consumentenbond de resultaten van een onderzoek naar het betaalgedrag van 3000 Nederlanders. Duidelijk is dat het betaalgedrag verandert. Consumenten gebruiken nauwelijks nog een papieren acceptgiro voor het betalen van hun rekeningen, internetbankieren neemt een grote vlucht en contante betalingen nemen steeds verder af.

Rekeningen betalen

In 2004 gebruikte 15% van de ondervraagden nog een acceptgiro voor het betalen van een rekening. In 2008 is dat nog maar 3%. Het merendeel van de consumenten betaalt in 2008 rekeningen met een automatische incasso: 72% ten opzichte van 63% in 2004.

Internetbankieren en betalen op internet

In 2004 bankierde 52% van de consumenten via internet, in 2008 regelt 90% van het internetpanel zijn bankzaken via internet. 72% van de ondervraagden geeft aan enkele keren per jaar of vaker gebruik te maken van betaalmogelijkheden op internet, bijvoorbeeld voor de aankoop in een webwinkel. In de meeste gevallen wordt iDeal gebruikt (64%), gevolgd door de creditcard (24%) en Paypal (6%).

Eigen bank

De meeste ondervraagden bankieren bij de Postbank (44%), dat was in 2004 ook al het geval (51%). Het gaat hierbij om de bank waar men de meestgebruikte betaalrekening heeft. Rabobank is net als in 2004, tweede in rij (2008: 27%, 2004: 25%) en ABN Amro is als derde geëindigd (2008: 16% en 2004: 14%). Argenta is ten opzichte van 2004 gegroeid (2008: 0,5% en 2004: 0,1%). DSB Bank, Triodos Bank en Van Lanschot Bankiers hebben allemaal 0,3% van de ondervraagden binnengehaald.

Pinnen

Betalen met de pinpas blijft onverminderd populair. In 2008 betaalt 68% van de ondervraagden aan de toonbank meestal met een pinpas (63% in 2004), 20% betaalt meestal contant (24% in 2004). Bedragen onder de €15 worden nog vaak contant betaald. Bedragen boven de €15 worden in bijna driekwart van de gevallen met pinpas betaald. Ondanks het feit dat pinnen voor een klein bedrag bij steeds meer winkels gangbaar is, blijkt uit onderzoek van de bond dat ruim de helft van de ondervraagden weleens iets extra’s heeft moeten betalen voor het afrekenen van een klein bedrag. In de meeste gevallen (71%) lag dat bedrag tussen de €0,10 en €0,25. Het vaakst gaf men aan te moeten betalen voor het pinnen bij een tabaks-/lectuurzaak of kiosk (31%). De bond heeft dit aangekaart bij het Platform Detailhandel omdat pinnen als meest efficiënte betaalmiddel volgens de bond gratis beschikbaar moet zijn. Halfords heeft inmiddels aangegeven de bordjes bij de kassa voor het extra betalen met pinpas per 1 mei 2008 te hebben verwijderd.

Meer informatie over dit onderzoek is terug te lezen in de Geldgids van de Consumentenbond van juni 2008.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!