IAB werkt aan standaardisatie mobile advertising

25 mei 2008, 07:15

Spelers in de Nederlandse mobiele markt zijn een samenwerkingsverband aangegaan om mobile advertising diensten te standaardiseren. Mobile advertising is het verspreiden van reclameberichten via het mobiele domein. De samenwerking is erop gericht te komen tot richtlijnen en standaardisatie van formaten voor de advertentiemarkt enerzijds en klantvriendelijke processen voor de consumentenmarkt anderzijds. De operators die deelnemen aan deze samenwerking, KPN, T-Mobile en Vodafone hebben brancheorganisatie IAB Nederland verzocht om deze standaardisatie te faciliteren. De IAB Taskforce Mobile die dit uitvoert bestaat naast deze 3 operators uit zo’n 12 vertegenwoordigers uit de wereld van mediabureaus, exploitanten en facilitators.

De samenwerking moet leiden tot een meerwaarde voor zowel adverteerders als consumenten. Afspraken over processen voor consumenten zullen er voor zorgen dat zij niet ongevraagd en zonder hun toestemming reclameboodschappen ontvangen. Dit heeft als voordeel dat de aanbiedingen daadwerkelijk aansluiten op de profielen en voorkeuren van de consument. Voor adverteerders is standaardisatie van belang om te voorkomen dat per mobiele partij met andere formats, selectiecriteria, campagneplanning en –implementatie en rapportages hoeft te worden gewerkt. Voor operators opent mobile advertising een bron van nieuwe inkomsten uit de advertentiebranche door zich als distributiekanaal te positioneren. De afgelopen maanden hebben zij besproken hoe ze diensten kunnen standaardiseren ten behoeve van adverteerders en consumenten.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

3 Reacties

    Raimo

    Mooi initiatief!

    Begrijp ik nu dat IAB zowel de standaardisatie als een mobile advertising code gaat ontwikkelen? Flinke kluif namelijk als je het allebei wil doen..

    Heeft OMI hier nog een rol in(is OMI gepaseerd?)? In hoeverre werken de advertising platformen mee? Is het alleen advertising over mobiele web of ook voor andere vormen van distributie?


    26 mei 2008 om 09:11
    Ed Alkema

    Is er ergens een overzicht van alle grote international spelers op het gebied van mobiele advertentie netwerken, naast Google, Yahoo! en AdMob?


    26 mei 2008 om 15:16
    joost ligtvoet

    OMI speelt hier inderdaad geen rol in. Het OMI is een initiatief van contentproviders, om samen met de operators het gebruik van internet op mobiel te stimuleren. IAB Taskforce Mobile is er voor adverteerders en (media-)bureaus om het inzetten van de mobiele media als effectieve marketing- en advertisingtools te stimuleren.

    In eerste instantie richt de Taskforce Mobile zich op het standaardiseren van de huidige mobiele media: displaybanners op mobiele sites en portals, sponsored tekstlinks, beltegoednotificaties en advertising in P2P-berichten. Eea geheel in lijn met de internationale richtlijnen en standaarden (oa van MMA) om het zo helder mogelijk te houden. Daarnaast is er een Educate the market-werkgroep die workshops, presentaties en events organiseert voor adverteerders, mediabureaus en andere partijen.

    De Taskforce MObile is een succesvolle samenwerking met alle grote spelers in de NL markt, die zich bezighouden met mobile advertising: KPN, Vodafone, Google, Ilse Media, Isobar, Mindshare, Adlink, Webads, DQ&A;, eBuddy, Hotsms, Momac, Marvellous, I-Wood, MADS, BiggerWorks en vele anderen.


    27 mei 2008 om 06:29

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!