EKpoule van Hyves en Telegraaf gaat hard

21 mei 2008, 05:42

{title}Misschien was het u nog niet opgevallen, maar het EK staat voor de deur. De echte stortvloed aan acties moet nog losbarsten, maar de eerste acties zijn al zichtbaar. Ook de online media gaan hier volop in mee. De recente lancering van OnsOranje.nl is hier een goed voorbeeld van, evenals de dedicated EK-site van AD’s Sportwereld. Traditioneel onderdeel van elk EK is de poule. Vaak op het werk gespeeld, zelden door de minister van justitie goed gekeurd, maar absoluut volksvermaak nummer 1 tijdens grote evenementen. Naast Marketingfacts heeft nu Hyves de EK-poule van de Telegraaf (in house gemaakt door Sportdreams ) vertaald naar Hyves. Zo kun je tegen je Hyves-‘vrienden’ spelen en zie je straks in de gadget wie van je ‘vrienden’ de beste voorspellingen doet. Naar mijn verwachting wordt dit de best lopende gadget die Hyves ooit gemaakt heeft. Sport 2.0 in optima forma.

Binnen 12 uur nadat ik hem had geïnstalleerd hebben al 6 Hyves-vrienden hem ingevuld. Die score is al geweldig voor een simpel te implementeren gadget. Maar voor deze poule moet je 24 poulewedstrijden invullen (denk aan Turkije – Zwitserland of Griekenland – Zweden) en alle finalewedstijden (15 stuks). Ook moet je nog wat vinden van het totaal aan doelpunten, gele kaarten en directe rode kaarten. Voorwaar een hele klus, die niettemin door velen uitgevoerd wordt.

De sociale component van de poule was traditioneel plaats gebonden (het werk, de buurt of de voetbalvereniging) of competitie gebonden (je speelde tegen andere mensen die ongeveer even goed waren), nu speel je met je online netwerk. Voor mij is dit een mooi voorbeeld van sport 2.0 (aan de fan-kant), waarbij de meerwaarde van je online sociale netwerk goed tot zijn recht komt. De uitvoering van de gadget door Open&Sociaal (en achter de schermen door Yme van Hyves) is mooi. Ook wordt duidelijk dat er met meer budget en volledig gebruik van de Hyves-Api (de ‘achterkant’ van Hyves) nog veel meer mogelijk is. Niet alleen is de sportzomer echt begonnen, de sport 2.0 zomer is dat ook.

food expert | trend watcher | speaker | author | podcast host | newsletter: Gijsbregt fileert | de Buik

Categorie
Tags

28 Reacties

    Karian

    Ik weet dat dit een ‘heilig boontje’ reactie zal zijn die niet zozeer gaat om het ‘Sport 2.0’ maar: opvallend dat een site met zeer veel jonge gebruikers gokken ‘promoot’.


    21 mei 2008 om 06:05
    mgvandenbroek

    “Voorwaar een hele klus, die niettemin door velen uitgevoerd wordt.” Daar ben ik dan wel weer benieud naar. Er wordt inderdaad heel veel van je gevraagd, en ik ben wel zo iemand die, op het moment dat het hem te lang duurt, het kruisje rechtsboven in drukt. Komt nog eens bij: het voorspellen van aantallen rode en gele kaarten, dat vraagt niet een goede voorpspelling, maar een goed vermogen tot het onthouden/opzoeken van sportfeitjes. Toch?

    Verder super goede zet van Hyves, natuurlijk. Maar: aan hoeveel poules wil je en kun je meedoen? Waar ligt de grens?


    21 mei 2008 om 06:07
    Gijsbregt

    @Karian tsja. Eens dat daar een ethische discussie ligt. Maar een poule invullen is wat anders dan gokken. En het blijft bij faciliteren van iets wat al gebeurt.

    @matthijs N=6 tot dusver en dan nog in N=1 situatie van deze sportgekke Hyver. Maar ik ga ervan uit dat als dit het succes wordt dat ik verwacht dat het wordt, de heren van Hyves dit vast met ons willen delen. En een poule invullen met minder dan de 24 poulewedstrijden en de 15 finales is onmogelijk. De laatste 3 zijn vooral om de uiteindelijke winnaar van de “grote” EK-poule van de Telegraaf te bepalen. Binnen jouw eigen (2.0) netwerk op Hyves zal dat niet nodig zijn om het verschil te maken.


    21 mei 2008 om 06:20
    Gijsbregt

    @marco,

    goed idee om een overzicht te maken. Laten we ze maar in de comments verzamelen.

    @mitchel

    Het één bijt het ander niet. Pouletjes zijn al zo oud als het EK en verschuiven elke 2 jaar meer richting online. De mensen die het leuk vinden om eraan mee te doen hebben echt wel de 10 minuten vooraf ervoor over.


    21 mei 2008 om 10:25
    amsterdamant

    @gijsbregt en dan noem je onze prachtige Sport2000 poule niet? Tsk, tsk….


    21 mei 2008 om 11:34
    Olivier Bloemendaal

    Robeco en AD Sportwereld hebben ook een spel gelanceerd: het EK Beleggen.

    Bereikbaar via http://www.robeco.nl/ekbeleggen of http://www.sportwereld/ekbeleggen.


    21 mei 2008 om 11:41
    media

    Voldoen al die poules wel aan de wet op kansspelen? 😉


    21 mei 2008 om 17:45
    remo

    Vind http://www.ekpooltje.nl een van de betere…..


    21 mei 2008 om 19:39
    Jeroen Derwort

    @Gijsbregt:

    Dank voor het melden van onze poule. Ik dacht laat ik het maar niet doen, voordat ik wordt geband wegens linkspam. Maar het mooiste is het natuurlijk altijd als iemand anders het doet 🙂

    Poules zijn prima zolang ze gratis zijn heb ik altijd begrepen. Daarnaast mag je tot 60 cent per deelname vragen (als je dat zou willen), wanneer je de richtlijn promotioneel kansspel hanteert.


    21 mei 2008 om 20:45
    Gijsbregt

    @vincent

    De truc om dat te ontlopen is volgens mij om geen prijsvraag ervan te maken. Dus alleen het platform aan te bieden en vervolgens het in de vorm van een kansspel te gieten. Waardoor je weer onder andere wetgeving valt. Of zie ik nu iets over het hoofd?


    22 mei 2008 om 05:34
    Vincent Leenders

    @gijsbregt: ik weet het niet, alles wordt volgens mij maar een beetje gedoogd onder het mom van promotie. wanneer je 0,60 cent gaat vragen per deelname, dan zal er denk ik bij de toto direct aan de bel worden getrokken


    22 mei 2008 om 05:53
    Stefan

    Gratis EK poule met de mooiste prijzen, hoofdprijs 5.000 euro

    http://www.ekjackpot.nl


    22 mei 2008 om 06:20
    Gijsbregt

    @vincent

    Dat denk ik ook. Maar bij grote bestaande merken is het inderdaad promotie, maar als je als handige marketeer of HTML-er een site opzet, dan kan er toch nauwelijks sprake zijn van promotie. Behalve van je eigen portemonnee.

    Trouwens: wij doen hier ook al aardig aan promotie, van die sites dan.


    22 mei 2008 om 06:27
    Thomas

    Vreemd dat twee mega bedrijven hun bestand moeten koppelen om samen te claimen dat ze de grootste zijn! Veel prive gegevens moet geven en bedolven wordt onder spam. NEE geef mij maar http://www.ekpoultje.nl super gasten en de grootste ekpoul van nederland. Nu ruim 20.000 inschrijvingen zonder dat ze daar reclame voor maken en zonder prijzen (komen wel is beloofd). Zoals hier al eerder is genoemd hun klant vriendelijkheid is TOP. Zo moest het ff kwijt.

    Mega fijn EK2008 allemaal, Groet Thomas


    23 mei 2008 om 05:46
    Gijsbregt

    @stefan

    Ik zie dat EK Jackpot gebackt wordt door onder meer Wannahaves, maar ook door BWin. Dan gaat het toch wel erg op gokken lijken toch? Wel een mooie lijst met sponsors.


    23 mei 2008 om 12:32
    Thomas Sanders

    ik ga toch maar eens een hele avond uittrekken om al die poules in te vullen


    26 mei 2008 om 07:27
    Gijsbregt

    @thomas

    Ik ben benieuwd naar je bevindingen en vooral naar 2.0-achtige aspecten van de poules.


    26 mei 2008 om 07:37
    Thomas Sanders

    Beetje off topic maar voor elke poule vraag ik me weer af, wie won er ook alweer vorige keer en wat was de juiste tactiek om de poule winnend af te sluiten. Hoe zorg je dat je een EK winnaar als Griekenland netjes in je voorspellingen integreert 🙂 Als iemand tips heeft….


    26 mei 2008 om 09:04

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!