IAB binnenkort ook in China?

15 mei 2008, 03:31

Het Interactive Advertising Bureau (IAB) dat in de meeste Europese landen en in Noord- en Zuid-Amerika lokale branches heeft, bestaat tot nu toe nog niet in Azie. Jan van den Bergh en Liao Wenli van i-merge (in Europa heet dit bureau tegenwoordig Boondoggle) hebben geprobeerd hier een aanzet voor te geven, en deze week was er een eerste bijeenkomst met reclamebureau’s, adverteerders en internetsites. Hoewel ik al een aantal jaren in het Chinese internetwereldje meedraai heb ik toch weer een aantal nieuwe dingen geleerd, en begrijp ik nu ook beter dat het oprichten van een succesvolle IAB in China niet eenvoudig zal zijn.

De bijeenkomst werd gehouden in het kantoor van Tudou.com in Shanghai, met in totaal zo’n 40 verschillende bedrijven. Met name internationale reclamebureau’s, een aantal grote internet portals en de multinationals (de adverteerders) waren aanwezig. Alain Heureux, president van IAB Europe, was speciaal overgevlogen voor dit event en begon met een presentatie over hoe IAB wereldwijd werkt en wat de beste manier is om het ook in China op te zetten. Zijn verhaal zat vol met interessante feiten, zo leerde ik ondermeer dat de internetpenetratie in China met 16% momenteel nog lager dan die van het laagste landen in Europa (Bulgarije en Roemenie). In Nederland is dat ruim 83%, dus er is nog wat ruimte om te groeien in China. Daarnaast liggen de online advertentie uitgaven in China op zo’n 700 miljoen EUR tegen 12 miljard EUR in Europa, terwijl de totale internetpopulatie in beide markten niet veel meer verschilt. Uiteraard zal het nog heel wat jaren duren voordat China op het gemiddelde niveau van Europa zal komen, maar het geeft aan dat er nog enorm veel te verbeteren valt in deze markt.

Na Alain’s presentatie leidde ik een paneldiscussie met onder meer de marketingdirecteur van internet gigant Oak Pacific (eigenaar van onder meer Xiaonei.com, de Chinese Facebook), Kaiser Kuo (de digitale guru van Ogilvy in China), Alvin Foo (Head of mobile advertising Nokia China) en Nicolas Zurstrassen (Digital communications Nike China). Het werd een zeer levendige discussie, waarbij de deelnemers het er over eens waren dat een IAB in China niet alleen een goed initiatief is, maar zelfs noodzakelijk is. Maar niet in de huidige vorm, waarbij buitenlanders het initiatief nemen, maar in een organisatie die door Chinezen gerund wordt. Daar hadden we het uiteraard in de voorbereiding van de IAB meeting al uitgebreid over gesproken, maar het was goed dat het hier ook nog een keer gezegd werd. Interessant is dat een van de panelleden opmerkte dat er in China vrijwel geen trade associations bestaan, omdat de concurrentie hier zoveel harder is dan in het Westen dat men niet eens met de concurrentie aan tafel wil zitten. Dit zal ook voor de IAB nog een hindernis zijn.

We hadden ook de grote portals zoals Sina en Sohu uitgenodigd, maar die hadden geen tijd om te komen. Dit kwam deels omdat de meeting in Shanghai werd gehouden en zij in Beijing zitten. Maar belangrijker was wellicht dat zij door de IAB een deel van hun marktmacht gaan verliezen. Op dit moment bepalen zij wat de standaard advertentieformaten zijn bijvoorbeeld, en komt het grootste deel van de advertentieuitgaven bij hun terecht. Een IAB zou hun marktmacht deels kunnen overnemen, wat ze als een bedreiging zouden kunnen zien. Ik stelde dan ook de vraag of we hun er bij zouden moeten betrekken. Er was geen eenduidig antwoord op, maar persoonlijk denk ik dat je zonder hen kan starten en ze kan laten zien dat de IAB ook voor hun voordelen heeft (online advertising zal nog sterker gaan stijgen), waardoor ze er uiteindelijk ook deel van uit zullen gaan maken.

Ook is de vraag wat de overheid van zo’n initiatief vindt. Een belangrijke pijler van de IAB activiteiten is het lobbyen bij de overheid, dus er zal vanaf de oprichting met de overheid samengewerkt moeten worden. Alleen om die reden al zou een IAB in China volgens een aantal deelnemers in Beijing moeten zitten en niet in Shanghai, waar echter de meeste adverteerders en reclamebureau’s zitten.

Al met al een mooie discussie en hopelijk het begin van een toekomstige IAB in China. Ik ben inmiddels in mijn netwerk op zoek naar een goede kandidaat om dit initiatief verder vorm te geven en hiervan uiteindelijk de leiding over te nemen. Mocht het uiteindelijk lukken om een IAB in China op te zetten dan zal ik er op Marketingfacts uiteraard opnieuw aandacht aan besteden.

Na een studie Economie in Maastricht voor DaimlerChrysler gaan werken op het hoofdkantoor in Stuttgart. Na 7 jaar voor deze multinational gewerkt te hebben in Duitsland, Indonesie en China eind 2002 mijn baan opgezegd om Chinees te gaan studeren in Beijing. Al snel mijn eerste bedrijf opgezet (consulting voor buitenlandse bedrijven in China, www.china-bay.com). In 2005 samen met een Chinese business partner (Gary Wang) een Chinese podcasting site opgezet, die nu de grootste video site in China is (www.tudou.com). Daarnaast vanaf begin 2006 als CEO van Spill Group Asia bezig met het opzetten en uitbouwen van gaming portals in Azie (o.a. www.game.com.cn). Daarnaast bouwen we casual en online games voor zowel China als de rest van de wereld, vanuit ons kantoor in Shanghai.

Categorie
Tags

1 Reactie

    marcvanderchijs

    Google en Baidu waren er voor zover ik weet nog niet bij (heb niet alle bedrijven gesproken die aanwezig waren), maar die gaan hier zeker onderdeel van uitmaken.

    Klopt inderdaad dat het initiatief vooral van de buitenlanders komt. Maar dat komt omdat wij het IAB al kennen uit Europa en dus beter de voordelen begrijpen.


    15 mei 2008 om 09:28

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!