Izio is de nieuwste internetverzekeraar – van Deltalloyd

7 mei 2008, 12:47

…en dat is drie !

Na Ditzo en Allsecur is vandaag ook Izio ter wereld gekomen.

Gorden (ja, die) heeft vandaag op de Albert Cuyp deze nieuwste internetverzekeraar geopenbaard en is eigendom van Delta Lloyd.

Op de markt, want “Zeven verzekeringen voor de prijs van vier”, was het motto. Izio presenteert zich verder met laagste prijzen, die men kan maken door zorgvuldig samengestelde Basisbundels te maken, waarmee ze voorkomen dat er overlap is tussen de verschillende verzekeringen. Daarnaast biedt Izio alleen de noodzakelijke dekkingen. Risicodragers van de Izio-polissen zijn de bestaande direct writers uit de Delta Lloyd Groep, te weten Ohra en Nationaal Spaarfonds. Volgens de broncode is Netivity verantwoordelijk voor het maken van de site.

De concurrentie in verzekeringsland begint nu echt concrete vorm te krijgen.

Izio presenteert zich eigentijds: doel is Laagste Prijs te communiceren. De toon is informeel: je wordt met `je` aangesproken. Er wordt een prijsvergelijker aangeboden (vergelijking alleen met gemiddelde marktprijs). Je kan via mail je schade melden en je kan online je wijzigingen doorgeven (ik verwacht dat dit gewoon een email functie is). Je kunt je verzekeringen bij iZio direct online afsluiten. Binnen 10 minuten heb je je verzekering afgesloten en de polis in huis. (is dat dus een electronische polis?) Naast online je verzekeringen afsluiten, kun je bij iZio ook online betalen, wijzigingen doorgeven en schades melden. Via chat of telefoon is men ook bereikbaar. Ook de prijzen lijken lekker laag te zijn: 23, 28 en 29 euro voor complete pakketten, die gericht zijn op doelgroepen als `Singels, Duo´s en Gezinnen´.

Kortom: de competitie op internet begint warm te lopen. Via internet wordt op dit moment ongeveer 17% van nieuwe verzekeringen afgesloten. Ook de Postbank/ING is eindelijk autoverzekeringen gaan verkopen via het internet. Oftewel: vrijwel alle grote bank/verzekeraars proberen een deel van de nieuwe internetmarkt af te dekken.

Niet dat iedereen dat goed bevalt, want de nederlandse tak van FirstEuropa, dat Europa zou gaan veroveren met goedkope verzekeringen, .

Ik verwacht dat Izio niet de laatste zal zijn.

Ewout Wolff
Eigenaar bij Onedaycompany

Ewout Wolff kent het online marketing vak vanuit de praktijk: de afgelopen 20 jaar heeft hij ervaring opgedaan met bedenken en (vooral) realiseren van nieuwe online concepten. Als interim online marketing manager heeft hij gewerkt voor De Efteling, Philips, TomTom, Centraal Beheer, Freo, AXA, Alliander, Leasit, DLL en Auping.

Categorie
Tags

19 Reacties

    Paul Hottinga

    Goede toevoegingen op het origineel Ewout.

    Ik vind de website niet gebruiksvriendelijk. Bij klikken op een menu item kun je alleen via de homepage weer bij de producten komen, erg onhandig.

    Heb alle producten goed bekeken. De producten zijn erg summier. Bijvoorbeeld uitvaart is 5000 euro verzekerd, dit gaat zeker te weinig zijn.


    7 mei 2008 om 13:27
    Patrick Vroklage

    Met nog een kleine aanvulling. De verzekering kan direct worden betaald met iDeal. De eerste verzekeraar die iDeal toepast. Niet zo verwonderlijk als je weet dat iDeal de meest gebruikte betaalvorm op Internet binnen Nederland is en veilig volgens grootbank-norm.


    7 mei 2008 om 13:32
    Patrick Vroklage

    Hoi Joost,

    zit zeker een kern van waarheid in. Alle nieuwkomers zoals ditzo.nl en allsecur bieden maar 1 of 2 producten aan. Grote direct writers/verzekeraars (zoals OHRA waar ik toevallig werk) bieden naast hun voordelige premie ook nog eens een pakketkorting aan als je meerdere polissen sluit. En dan is het totaalpakket voor een klant ineens bij zo’n full service verzekeraar weer aantrekkelijker. Naast het voordeel dat je ook maar 1 aanspreekpunt nodig hebt i.p.v. meerdere. Lijkt dan weer op een tussenpersoon. Wel zo makkelijk als je bijvoorbeeld gaat verhuizen. Hoef je niet meerdere verzekeraars een adreswijziging te sturen, het is maar een voorbeeldje. Daarnaast is het administratief wel fijn dat je alle polissen bij elkaar hebt en direct kan inzien via de klantlogin van de verzekeraars die meerdere polissen aanbieden.


    7 mei 2008 om 16:30
    ewout@onedaycompany.nl

    @Patrick, allereerst dank dat je duidelijk maakte dat je voor OHRA werkt, dat is goed voor de helderheid van de discussie.

    @Joost (ha Joost ! 😉 ) Ik kan mij inderdaad voorstellen dat dit pakketdenken Izio gaat helpen om de kosten per klant zoveel mogelijk te drukken.

    Wat ik mij wel afvraag is: het concept komt zo simpel op mij over. Je kan direct in de sourcecode kijken en eerlijk gezegd heb ik niet het idee dat alles volautomatisch in de backoffice terecht komt. Oftewel: het lijkt mij een slimme marketingzet van DL om te kijken of dit concept aanslaat. Werkt het niet, dan heb je geen miljoenen aan ICT en jaren voorbereiding weggedonderd. Of zie ik dit verkeerd?


    7 mei 2008 om 17:49
    Edwin Duys

    Pakketpolissen zijn al zo oud als de weg naar Rome. Mid jaren ’90 toen ik nog bij AMEV werkte was de hype in de combinatiepakketten voor particulieren en mkb-ers op haar hoogtepunt, inclusief complexe pakketkortingen.

    Ongelooflijk dat het allemaal zo lang heeft geduurd dat de ‘grote verzekeraars’ eindelijk initiatieven nemen om ook direct online te gaan. Dat hier sprake was van een afwachtende houding op ‘wie zal als eerste gaan’ lijkt mij duidelijk.

    De site zelf vind ik over gedesigned, met allerlei onnodige, complexe rondingen.

    Communicatief helaas veel verzekeringstaal. Klik eens op prijssvergelijker en ik zou als consument geen flauw idee hebben wat al deze Izio basisbundel singles, duo etc. zou betekenen. Geen doorlink naar meer info of een helpfunctie.

    Qua positionering kiest iZio gelukkig voor een wat positieve vorm dan bijvoorbeeld Ditzo dat zich negatief afzet tegen de concurrentie.

    Kortom, ik ben uitermate positief over dit soort ontwikkelingen….uiteindelijk zal de consument hier alleen maar van profiteren. Communicatief en qua interactie schort en nogal het bij alle recent gelanceerde initiatieven nogal het een en ander, het is allemaal vrij oubollig, begin jaren 2000, maar goed we kunnen niet alles hebben 😉


    7 mei 2008 om 18:30
    Gerrit-Jan Doorneweerd

    Heeft iemand een idee wat de gedachte is achter de lettercombinatie iZio ?

    Ik gok Easy O(nline)


    7 mei 2008 om 18:56
    Ulco

    Het bijzondere van internetverzekeraars: Ze zijn helemaal niet goedkoop, ze schreeuwen voldoende maar maken niets waar. Ditzo spant de kroon (mede door hun bizarre ‘leeftijdsdiscriminatie’) maar de rest is niet veel beter.

    Ik houd het wel gewoon bij Univé. Geen gedoe (lees: slap gelul, al vind ik dat ‘verzekeraar zonder winstoogmerk’ ook verdacht) maar wel gewoon de goedkoopste blijven.


    7 mei 2008 om 20:05
    ewout@onedaycompany.nl

    @Edwinduys – AMEV, ach, dat waren de tijden..;-D Ik ben ook blij dat de dam gebroken is. Nu kijken of het ook een serieuze strijd wordt of toch (te) veel marketing verhalen.

    @GerritJan – Ja, ik denk dat je gelijk hebt: niets meer, niets minder. Verraad verder ook weinig extra boodschap of positionering. Misschien ook daarom wel Gordon op de Albert Cuyp.

    @Ulco – kan je iets meer toelichten waarom je denkt dat ze niets waarmaken? En wat bedoel je met de leeftijdsdiscriminatie?


    7 mei 2008 om 20:56
    Kay van der Vorst

    Voor de volledigheid; ID interactive is verantwoordelijk voor de corporate identity en het design van de website van iZio.


    8 mei 2008 om 05:59
    Walter Vos

    @Ewout Wolff (1): Volgens mij is in de broncode kunnen kijken vrij normaal en zelfs gewenst. Of stel je zo’n stomme javascript alert voor die ‘Copyright iZio 2008’ zegt wanneer je een rechtermuisklik doet? Verder kunnen we natuurlijk niet echt beoordelen hoeveel er aan backend is besteed, maar design is in ieder geval wel ambiteus. De inhoud is wel summier.

    Even over de vorm: Gordon is volgens mij met een O. Die hele zin moet je eigenlijk even herschrijven, lijkt net alsof Gordon eigendom is van Delta Lloyd 😉


    8 mei 2008 om 08:02
    Christian

    Ik ben werkzaam binnen de Delta Lloyd Groep (ABN AMRO Verz.) en zie Izio (Easy Yo!) als een nieuwe speler op de verzekeringsmarkt, gelet op de bundels, die ze aanbieden. Noem me niet gelijk bevooroordeeld, omdat Izio ook deel uitmaakt van Delta Lloyd ;).

    Qua lay-out springt het er fris en – voor mij – duidelijk uit. De ronde vormen op de mainpage, evenals de kleuren, bevallen me wel.

    Qua prijs zijn ze inderdaad top, echter de autopremie is niet superconcurrerend. Ik ken er zo al 5 noemen, die goedkoper zijn (waaronder 2 binnen de Delta Lloyd Groep zelf, als ik mijn auto vergelijk).

    Anyway, ik ben zeer benieuwd hoe Izio het gaat doen de komende tijd.


    8 mei 2008 om 15:17
    Peter Hoitinga

    Wordt je als klant niet ongelooflijk genaaid met pakketkortingen: individuele polissen zijn dus per definitie onnodig duur, want als je er meer koopt dan krijg je kwantumkorting! Is dit niet een sigaar uit eigen doos? Er is dus wel degelijk nog ruimte in de marge om de consumentpremies lager te maken! Dat vind ik trouwens toch wel opmerkelijk. Kennelijk hebben we jaren teveel premie betaald, want sinds een jaartje of wat dalen de prijzen van met name autoverzekeringen behoorlijk (terwijl er toch vaak dezelfde risicodragers achter zitten).

    Bovendien tav de propositie van Izio, hoe veel consumenten zullen echt alle 7 producten echt nodig hebben? Je koopt dus onnodige verzekeringen in, om zo een prijsvoordeel (hoop je) binnen te halen! En niet alleen overbodige, maar ook behoorlijk uitgeklede varianten want de dekking is hier en daar flinterdun gemaakt.


    8 mei 2008 om 15:53
    ewout@onedaycompany.nl

    @Walter – mijn welgemeende excuses aan Gordon. Mijn verbazing over de broncode is meer dat het een tijd geleden is dat ik een leverancier reclame zag maken op de site van zijn opdrachtgever. Is dit erg? Nee, maar het viel mij op.

    @Peter – als je kijkt hoeveel moeite verzekeraars stoppen in acquisitie dan kom je tot een groot bedrag. Vermenigvuldig dit keer 7 en dan wordt het al een substantieel bedrag. Waarschijnlijk was er niet zozeer ruimte in de premie van het individuele product, wel in de marketingbudgetten voor een pakketproduct. Slim idee daarom die pakketkorting. Maar wellicht dat jij dit op een andere manier kan belichten, vanuit je ervaring bij andere internetverzekeraars? 😉


    8 mei 2008 om 17:24
    Peter Hoitinga (de echte)

    @Ewout. Ik zou best serieus op deze post willen reageren maar de reactie waar jij op doelt is niet door mij geschreven. Iemand heeft mijn naam gebruikt om welke dwaze reden dan ook. Een vriendelijk verzoek aan de betreffende persoon: gebruik je eigen naam of whatever. Maar val mij niet astig met dingen die ik niet geschreven heb. Ik vind me zelf ook niet in een positie, hoewel ik Izio een sympathiek initiatief vind, om een mening te geven over een bedrijf dat een dag oud is.


    8 mei 2008 om 17:33
    ewout@onedaycompany.nl

    Dames en heren, ik hoop dat iedereen hier de beschaafdheid heeft om met open vizier te spreken en discussiëren. Tot nu toe hebben mensen aan beide kanten van de discussie dit eerlijk gedaan.

    Ik vind het dan beneden alle peil als iemand de naam misbruikt van een zeer gewaardeerde marketeer voor verkeerde doeleinden. Een excuus aan Peter is meer dan gerechtvaardigd.


    8 mei 2008 om 18:05
    Christian

    @ de nep Peter Hoitinga: de reden dat de autopremies nu lager zijn, komt volgens de verzekeraar door de lage schadelasten de afgelopen jaren. Weinig schade is hogere winsten, waardoor de verzekeraars hun premie naar beneden kunnen bijstellen.

    Over de dure individuele premies in het algemeen; Gemiddeld EUR 2,25 per maand voor een aansprakelijkheidsverzekering met een verzekerd bedrag van EUR 1.000.000, – vind ik een koopje hoor. Als je eens wist hoe lang je bezig bent om die premie te betalen, eer je aan die EUR 1.000.000, – zit, haha. Ruim 37.000 jaar, lol.

    De autoverzekering is van een geheel ander kaliber. Sommige verzekeraars zijn schreeuwend duur (die weren daarmee automatisch die groepen mensen, die ze schijnbaar niet willen hebben) en sommige zijn onvoorstelbaar goedkoop in bepaalde situaties (ik noem een Lancyr).


    9 mei 2008 om 09:40
    Boris

    @ewout & @Peter: kennelijk staat verzekeraars een behoorlijke distributieverschuiving te wachten, nu er als maar meer online spelers gelanceerd worden die ofwel op prijs of op toegevoegde waarde concurreren. Kennelijk met doel om van de bestaande portefeuilles af te snoepen (zo groot is de autonome groei niet). Wie gaat hier de meeste pijn van ervaren: intermediair, direct writers of de spelers zelf? Is het dan niet zaak voor de nieuwe toetreders om naast werving vooral aan klantbehoud te doen (vooral als klanten dagelijks kunnen opzeggen)?


    10 mei 2008 om 12:16
    ewout@onedaycompany.nl

    @boris er IS al een behoorlijk verschuiving geweest, de afgelopen jaren. Die 17% marktaandeel van de nieuwe omzet is niet ineens uit de lucht komen vallen. Tussenpersonen voelen vooral die druk – in hun hoek vallen de hardste klappen. Voeg daarbij ook nog andere (wettelijke) maatregelen over hun provisie, hun kwaliteit en kwaliteit van advies en je hebt een lastig plaatje voor de gemiddelde tussenpersoon.

    De intermediair verzekeraars lijden dan natuurlijk ook mee met hun tussenpersonen. Maar voor een deel hebben zij een vangnet – in veel gevallen zijn er online verzekeraars, banken of direct writers in hetzelfde concern, waardoor de omzet binnenshuis blijft.

    Desondanks is de pijn zo groot dat in vakbladen zelfs gerenommeerde verzekeraars aangeven direct aan consumenten te gaan verkopen (Zwitserleven, Klaverblad) of hier zeer doorzichtig een dochter voor opzetten (zoals Ditzo en Allsecur).

    Direct writers waren 10 jaar geleden een van de eerste bedrijven die online gingen. Bij hen valt de pijn redelijk mee. Hier is er meer sprake van distributie-kannibalisatie: wat vroeger per telefoon ging, gaat nu deels via het internet. Maar de boel blijft wel binnenshuis.

    Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat deze bewegingen deels komen omdat verzekeraars teveel last hebben gehad en nog steeds hebben van de macht van tussenpersonen; in roerige tijden is dat niet eens zo erg, als de tussenpersonen maar meebewegen met de ontwikkelingen in de markt. Nu er zoveel reuring in de markt is dat tussenpersonen simpelweg te druk zijn om met alle bewegingen mee te gaan, krijg je dat verzekeraars hun zakelijke partners meer gaan loslaten.


    10 mei 2008 om 18:45
    Gerrit-Jan Doorneweerd

    Heldere analyse Ewout. Misschien nog een paar aanvullingen. Polissen verkopen via tussenpersonen is tot voor kort voor verzekeraars een goedkope wijze van distributie van hun producten geweest. De keerzijde daarvan is dat de inkomsten voor die tussenpersonen, in de vorm van provisie, veelal niet opwoog tegen de werkzaamheden die door verzekeraars op het bordje van die tussenpersonen werden gelegd. niet voor niets zijn er zoveel, vooral grotere kantoren inmiddels in handen van verzekeraars.

    Zodra het stof van de afgelopen tijd is neergedaald, verwacht ik dat de overgebleven tussenpersonen eenvoudig staande kunnen blijven. Een soortgelijke situatie heeft zich ook voorgedaan in Engeland waar, in eerste instantie, na de komst van de toezichthouder, er een slachting plaatsvond van het aantal tussenpersonen. Daarna bleken de dyhards een zeer sterke machtsbasis te hebben ten opzichte van de verzekeraars.

    Hier in Nederland zag ik de afgelopen maanden dat de verzekeraars stelselmatig ervoor kozen de zwarte piet van “de reuring” neer te leggen bij de tussenpersonen. Ik schat dan ook in dat ze bij verzekeraars niet erg onder de indruk zijn van de macht van tussenpersonen. Mede doordat de twee belangrijkste brancheverenigingen voor tussenpersonen NVA en NBVA nog steeds niet zijn gefuseerd, worden ze door verzekeraars minder serieus genomen.

    Of verzekeraars (en direct writers) daarnaast in staat zijn op internet hun eigen (kostendekkende) kanaal kunnen realiseren, waag ik te betwijfelen. Snel meebewegen met de markt past niet zo goed bij de cultuur en de mogelijkheden binnen verzekeraars. Daarvoor zijn juist kleinere organisaties beter geschikt.


    11 mei 2008 om 06:00

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!