Vergelijking op winkelvloer met mobiel.kieskeurig.nl

6 mei 2008, 02:47

Sinds gisteren kunnen de winkelverkopers in Nederland het wel eens een stukje lastiger krijgen. Emerce meldt vanochtend dat kieskeurig.nl een mobiele versie van haar site heeft gelanceerd op mobiel.kieskeurig.nl. Klanten kunnen vanaf nu dus op de winkelvloer de prijzen vergelijken en deze informatie direct gebruiken bij de onderhandelingen met de verkoper die hier ongetwijfeld niet blij mee zal zijn.

Erik Rover van Ilsemedia (waar kieskeurig.nl onderdeel van is) schat dat ze over een jaar ongeveer 100.000 mobiele gebruikers zullen hebben. In 2007 gingen er ongeveer 2 miljoen mensen mobiel online, dus wat dat betreft is er voldoende potentie. Moet je zeggen dat de mobiele versie er op een HTC TyTN II prima doorkomt en de interface je redelijk snel naar het juiste product brengt. Hiernaast tref je een emulator aan waarmee je door de mobiele site kunt klikken.

Nu nog een site waarin je mobiel de actuele prijzen kunt opvragen van supermarkten, altijd handig als je (zoals ik een paar dagen geleden) bij de Makro twijfelt of de prijs wel lager is als die van je reguliere supermarkt.

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

7 Reacties

    Koen Roumen

    Goed initiatief, maar wat me wel direct opvalt is dat het zoeken naar een product tergend traag gaat (start-up problemen?) terwijl de frontpage wel snel laadt.. Hoop dat ze dat oplossen, dan is het denk ik zeker een nuttige site.


    6 mei 2008 om 05:44
    ingejanse

    Heb recent bij de aanschaf van een wasmachine nog de site op winkellocatie gebruikt. Ik had echt geen idee, en dan is kieskeurig echt van vitaal belang om de verkopers (in dit geval in de mediamarkt) mee te omzeilen. Dat was nog zonder de mobiele versie, maar op een n95 werkt de normale versie (mits je het nodige gescroll op de koop toe neemt) goed genoeg (zeker als je weet dat je jezelf jarenlang gefrustreerd kan voelen als een verkoper je toch net die ene goedkopere wasmachine heeft verkocht die meer geluid maakt en eerder stuk is).

    Zeker in die situaties zullen verkopers hier effect van kunnen zien op de vloer. Minder aanspraak, meer naar kleine beeldschermen turende potentiële kopers die (onderwijl twitterend en im’end met potentiële ervaringsdeskundigen) zekerder weten welk product ze willen hebben.

    Er lijken trouwens wel een aantal vitale functies te ontbreken in de mobiele versie, zoals zoeken in een bepaalde prijsklasse. Net als 9292ov is de mobiele versie dus sneller en handiger, maar ook minder minder volledig (en dus uiteindelijk toch nog trager en onhandiger).


    6 mei 2008 om 08:21
    Wouter

    Hmm.. tweakers heeft al jaren een mobiele pricewatch (sinds 2002 geloof ik). Is dus niet echt spectaculair..


    6 mei 2008 om 08:50
    evroekel

    @Wouter: Klopt helemaal en volgens mij was het zelfs in 2000.

    Kieskeurig is alleen een stukje uitgebreider qua assortiment en bij een bredere laag van de bevolking bekend dan tweakers. Deze mobiele tool bij die doelgroep is toch wel nieuws.


    6 mei 2008 om 17:31
    Raimo

    Super.. Zeer logische stap. Ik denk dat Kieskeurig echt enorme kansen heeft op gebied van mobiel. Ze hebben de database..

    Echter een succesvol mobiel concept maken is een tweede. Blijf focussen op de context van de consument waarin zij de Kieskeurig dienst(want het is een dienst) gaan gebruiken.


    6 mei 2008 om 19:11
    Norah Gauw

    “Sinds gisteren kunnen de winkelverkopers in Nederland het wel eens een stukje lastiger krijgen”. In dat geval is de aanname dat prijs het belangrijkste criteria voor aankoop is, terwijl juist het direct kunnen krijgen van het product voor veel kopers bij specifieke producten primair is (instant satisfaction). Alleen de winkeliers laten de kans om goede informatie te verstrekken liggen en bieden zelden consumentenreviews.

    Het bieden van keuzeondersteunende informatie leidt tot de mogelijkheid om direct te beslissen over de aankoop van een wasmachine of camera, versus na het bekijken naar huis gaan, daar de informatie opzoeken en dan (online) bestellen. Het is een oplossing waar de winkeliers nu al jaren geen antwoord op hebben, met als gevolg leeglopende winkelcentra en sterk dalende besteedde tijd per “winkelsessie”. Een dienst zoals kieskeurig op een mobieltje leidt m.i. dus tot meer verkopen en zal het de winkeliers juist minder lastig maken (hoewel ze natuurlijk nog steeds moeten leren dealen met de goed geinformeerde consument).


    7 mei 2008 om 03:43
    evroekel

    @Norah: de instant satisfaction speelt zeker een rol, maar is altijd gerelateerd aan de prijs die je daarvoor moet betalen. Niet iedereen is bereid x% extra te betalen omdat je dan met product onder je armen de winkel kunt verlaten. Zeker bij witgoed speelt dat minder aangezien dat vaak bezorgd moet worden en het voordeel van direct meenemen er niet is.

    Denk inderdaad dat de uitdaging is om beter om te gaan met de goed geinformeerde consument merk in mijn omgeving dat een bezoekje aan de winkel vaak wordt gebruikt om het product te zien/voelen/uit te proberen etc. maar niet met de intentie het daar te kopen vaak gezien de prijs. Dat moment moet je als verkoper zien te pakken en daar slaagt zeker niet iedereen in.

    Tikkie off topic maar kwam deze week tot ontdekking dat Scheer & Foppen (in aantal gevallen) de bezorging regelt van witgoed voor Internetshop.nl terwijl ze volgens bezorgers geen eigenaar zijn. Ondanks ontbreken van eigen online shop probeert men blijkbaar via distributienetwerk toch mee te liften op de online verkoop.


    7 mei 2008 om 04:35

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!