Hoe gebruikt Kassa nieuwe media?

5 mei 2008, 04:51

Petra (Slijterijmeisje) en ikzelf interviewden Felix Meurders afgelopen vrijdag na de uitzending van Kassa over oude en nieuwe media. Op zich een leuke uitzending waarin duidelijk werd gemaakt dat je als consument wél films en muziek mag downloaden, maar geen software. Ook bleek uit de uitzending, dat controle hierop nauwelijks bestaat. Maar hoe gebruikt Kassa nu zelf nieuwe media?

Felix Meurders was al eerder bezig met nieuwe media. Tijdens het Oerol festival van 2000 had hij in samenwerking met de VARA en Waag.org OEROLZONE, een prachtig interactief circus opgezet. Cameramensen werden door middel van chats gestuurd, foto’s werden direct online gezet, er was een soort Twitter-dienst die via sms speurtochtenkon worden gevuld.

Kassa wordt op vrijdag door 1,5 miljoen mensen bekeken. Het tweede gedeelte wat live (met bloopers!) via ConsumentenTV (een digitaal themakanaal van de publieke omroepen) wordt uitgezonden werd door 40.000 mensen bekeken. Komende maandag, wanneer de aflevering over privacy en internet wordt uitgezonden kijken tien keer zoveel mensen. In het onderzoek hierboven een paar cijfers over themakanalen. Er konden in najaar 2007 860.000 gezinnen via digitale TV de themakanalen bekijken (2 miljoen mensen). Er kijken bijna 1 miljoen mensen maandelijks naar ConsumentenTV.

HumorTV is het meest populaire digitale kanaal met 50 procent van het potentiële bereik dat minimaal maandelijks kijkt. In de presentatie worden de kanalen uitgesplitst naar profiel, kwaliteitsbeleving etc. Binnen de publieke omroepen woedt al geruime tijd een strijd om deze kanalen te laten voortbestaan. Want op dit moment vallen de kanalen onder een innovatieproject wat met weinig geld uit de grond is gestampt. Binnenkort zullen er een aantal moeten afvallen omdat de kabelaars de kanalen niet willen vrijmaken. Deze zomer komen er nieuwe cijfers uit, en zal ik een update van dit bericht maken.

Felix Meurders verwacht dat het aantal digitale kijkers snel zal groeien. Marco Derksen voorspelt dat er in 2010 meer mensen digitaal televisie kijken dan analoog. De meest revolutionaire aankondiging die Meurders wilde doen was dat er een Kassa blad komt. Op dit moment stuurt de Kassa-redactie wekelijks meerdere nieuwsbrieven uit naar 120.000 adressen.

Kassa gebruikte YouTube om het krassen van de Microsoft Xbox aan de kaak te stellen (met Engelse ondertiteling). Dit zorgde voor een wereldwijde explosie van het aantal reacties en kostte Microsoft uiteindelijk een miljard dollar.

Trendwatcher & Presentator. Momenteel CEO van http://innovader.nl wat video platform http://yubby.com creerde en http://leafplan.nl the connected car.. Voorheen partner Interimic, Venture Partner, directeur mediaplaza.nl en oprichter http://cyco.com, een software bedrijf wat technisch document management maakt met 100 mensen.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Petra de Boevere

    Kassa wordt rechtstreeks uitgezonden op zaterdag (en niet op vrijdag). 🙂


    5 mei 2008 om 09:44
    loket

    Ter aanvulling op de video: de Kassa-site had in maart jl. 1.357.000 bezoekers (bron: STIR).


    5 mei 2008 om 19:15

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!