Finovate 2008: 40 financial startups op één dag

5 mei 2008, 17:35

29 April werd in San Francisco Finovate 2008 gehouden. Eén dag met demo’s van 5 minuten van maar liefst 40 startups. Echt demo’s, want powerpoints e.d. waren niet toegestaan.

Nu is San Francisco een beetje ver voor een congres van één dag, maar gelukkig waren er een aantal bloggers aanwezig die de afgelopen dagen het nodige online hebben gezet. Geheel biedt een inspirerende blik op de nieuwe financiële concepten. Vrijwel alle startups zijn opgezet rondom het bereiken van bepaalde financiële doelstellingen en bieden aanvullende inzichten in je financiële huishouding. Banking gets less boring 😉

SmartyPig

Zo is er Banktastic met een video-interview over SmartyPig een Social Savings-concept bestaande uit een spaarrekening bij Westbank met daarbij de mogelijkheid om verschillende spaardoelen op te geven die gevoed worden door verplichte maandelijkse overboekingen.

Je spaardoelen die je hebt kun je daarbij openbaar maken waarbij anderen een bijdrage kunnen doen en je daarmee helpen je spaardoel te bereiken. SmartyPig biedt diverse promotiemogelijkheden om promotie te maken voor je spaardoel in je social network. Heb je eenmaal het gestelde doel bereikt dan kun je het gespaarde geldbedrag opnemen via een Mastercard debitcard of middels een kadobon van bepaalde retailers zoals Amazon.com. Dat laatste is extra aantrekkelijk omdat de retailers vaak een extra bonus geven op het gespaarde geldbedrag. SmartyPig vergoedt 4,3% spaarrente en berekend verder geen kosten voor het aanhouden of storten van geld door jezelf. Voor het storten van een bijdrage door derden wordt $4,95 aan kosten in rekening gebracht en voor het aanschaffen van een fysieke kadobon.

Jim Bruene, van het gerenomeerde Online Banking Report, was eerder dolenthousiast en omschreef SmartyPig als “the most innovative financial service we’ve seen since Prosper launched two years ago”. Moet je zeggen dat ik dat een tikkie overdreven vind. In tegenstelling tot het businessmodel van partijen als Zopa en Boober, blijft bij SmartyPig de rol van de bank gewoon exact hetzelfde. Het enige afwijkende is het openbaar maken van het specifieke spaardoel en bijbehorende saldo en de mogelijkheid om geld direct op een spaarrekening te ontvangen door derden. Voor de rest stimuleert het concept het periodiek overboeken van spaargelden tegen een aantrekkelijke(r) rente, kan het online zorgen voor wat extra exposure middels banners en widgets o.i.d. en toont het (enig) innovatiekracht. Prima concept maar niet super vernieuwend. Het doet mij erg denken aan het al weer enkele jaren oude ChipIn.

Mint.com

Mint.com is een zeven maand geleden gelanceerde account-aggregation tool die het beheren van je financiële zaken dankzij o.a. een fraaie user interface gemakkelijk maakt. Mint plaats al je transacties in categorieën waardoor je goed inzicht krijgt in waar je nu precies je geld aan uitgeeft of hoe het staat met je spaargedrag. Morgen worden er nog de nodige wijzigingen doorgevoerd, waarover TechCrunch hier schrijft. Vanaf dat moment ondersteunt Mint 2.520 banken, 1.621 creditcards en 2.381 beleggingsrekeningen in Amerika.

Reviews

Banktastic biedt verder een korte review en score voor elk van de 40 startups. Zie verder ook Payments News met een prima beschrijving van de verschillende startups en Ron Shevlin’s visie op de verschillende startups op gebied van mobile finance, social lending, portfoliomanagers en analyse&planning. Last but not least zal er over enkele weken op de Finovate site video’s online worden gezet van alle startups.

Al met al een verfrissende blik op de bancaire wereld. Mocht je overigens geïnteresseerd zijn in innovaties in de bankwereld dan moet je 14 mei zeker een kijkje nemen bij Emerce Insight Banking. Marco is momenteel in Toscane bezig een presentatie samen te stellen aan de hand van materiaal dan we samen hebben verzameld. Geheel zal een overview geven van de web 2.0 activiteiten in de bancaire wereld.

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

2 Reacties

    media

    Dank voor deze update Erik, weer wat leesvoer er bij voor volgende week! 😉

    Maar om heel eerlijk te zijn ben ik nog niet onder de indruk van de nieuwste ontwikkelingen op gebied van banking 2.0. Veel (slechte) copy-paste concepten; weinig echt vernieuwend.


    5 mei 2008 om 17:55
    Joey

    Wat ik me ook afvraag is waarom banken niet initiator zijn in dergelijke vernieuwing, of er bovenop springen. Volgens mij missen zij volledig de boot. Gezien dat bankieren meer en meer iets virtueels wordt lijkt zouden ze toch op het personal finance gebied een bredere online dienstverlener moeten worden.

    Bij de laatste update van online banking site van ABN-AMRO is alleen de look en feel en interactie iets aangepast. Ik heb aan de ABN als eens gevraagd waarom ze niet mijn credit card gegevens in dezelfde interface konden stoppen en kreeg een heel arrogant antwoord dat ze dat nu eenmaal besloten was om dat gescheiden te houden… tja.

    Waarschijnlijk wachten ze af en kopen ze de winnende concepten 😉


    6 mei 2008 om 06:48

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!