Rising Stars to Silicon Valley

29 april 2008, 23:46

Van 15 tot en met 21 april waren twintig ondernemers op reis door Silicon Valley. De reis werd georganiseerd door Handelsroute.nl (mede gesteund door Deloitte (Fast 50), EVD, Ministerie van Economische Zaken en Syntens. De twintig ondernemers waren allemaal met verschillende doelen op het programma afgekomen. Financiering, samenwerkingspartners en inspiratie waren de meest gehoorde redenen. Mijn voornaamste reden was ook inspiratie en de nieuwsgierigheid naar Silicon Valley. Hieronder een verslag van deze trip op verzoek van Marco Derksen (met onderaan een korte video met impressies van de deelnemers speciaal voor Marketingfacts).

De eerste reisdag:

Na een lange reisdag kwamen we op 15 april in de middag aan in San Francisco waarbij een aantal direct zaken gingen doen in de Apple Store. Het diner die avond was met Peter Laanen van de NBSO Northern California (en tevens mede-oprichter van het “College for Digital Arts”) en Barbara Wichmann (President van Artémia Communications), zij bracht ons met name de kneepjes bij van het zakendoen in de VS. Bottomline kwam het er op neer dat er weinig tijd beschikbaar is bij Amerikanen dus maak concreet en snel duidelijk wat je voor ze kunt betekenen. Zorg dat je bij een pitch een 30 seconden pitch, een 10 minuten en een 30 minuten verhaal kunt doen op het moment dat er concrete interesse is.

Als mensen geen interesse hebben zullen ze dat niet snel zeggen maar blijkt dat o.a. uit het feit dat ze geen vragen stellen. Zorg voor een goede follow up en push niet (als je na 2 mails geen reply krijgt willen ze niet!). Daarnaast werd er meerdere malen de nadruk gelegd op goed juridisch advies.

De tweede reisdag:

Allereerst bezochten we Santa Clara University (SCU), een (voor de omgeving) relatief kleine universiteit met ongeveer 8000 studenten. Kevin Holmes, directeur van het Center for Innovation & Entrepreneurship (CIE) was onze gastheer. Allereerst kregen we een korte tour over de campus met een een bezoek aan de gloednieuwe bibliotheek.

Daarna kregen we een kort seminar met een aantal docenten van de 5 Schools die SCU heeft. Succesvolle studenten zitten nu bijv. bij Apple (CTO) en Google (Chief Legal Council). CIE krijgt een nieuw pand wat in totaal $400 miljoen kost en wordt opgebracht door het bedrijfsleven, impressive!

Kort resumerend op basis van wat de docenten (waaronder de CFO van Electronic Arts!) over het voetlicht brachten (tips voor startups en ondernemers)

– In Amerika is Legal Council heel belangrijk! (zoiets werd gisteravond ook al gemeld)

– Niets is onmogelijk

– Heb een tomeloze ambitie en zorg voor het ‘dreamteam’ (”Conquer the world!”)

– Als je in Amerika de markt wil veroveren, verdiep je in de cultuur

– Er zijn drie dingen belangrijk voor een succesvolle startup die goed personeel wil aantrekken:

– De samenstelling van het team

– De kracht van het concept (en de aansprekendheid)

– Wat is de compensatie bij een succes (mogelijke opties)

Tevens was er nog Allard Luchsinger van Zecco, hij is gestart in Amerika (met o.a. een investering van Marcel Boekhoorn). Hij gaf wat inzicht in kosten in Amerika, 50% van zijn totale budget gaat naar marketing, een goede afgestudeerde van Stanford begint met een salaris van $50k en een goede developer komt niet voor onder de $100k.

Na SCU bezochten we Youtube waar we werden gehost door Elizabeth Linder (Global Communications & Public Affairs). We stonden eerst in het verkeerde pand, ze groeien nogal hard namelijk :-), gelukkig was het juiste adres aan de overkant (het hoofdkanoor dus waar ook de oprichters zijn gevestigd). Het was een leuk verhaal maar ik was niet enorm onder de indruk. Een mooie presentatie maar ze gaf aan dat ze nog steeds erg schuiven met de strategie van Youtube omdat er nog geen geld verdiend wordt. Er blijven wel een aantal guiding principles overeind:

– Easy to use

– View counts visible

– Shared and enjoyed by everyone

Met als onderscheidend vermogen dat de community bepaald wat er gebeurd.

Er volgden nog wat leuke stats:

• 10 uur aan video wordt iedere minuut van de dag geupload

• Sinds Maart 2008 zijn er 18 lokale sites (eigen taal) wereldwijd waarvan 9 in Europa (Youtube.nl wordt gerund door het kantoor in Dublin)

• 50% van het verkeer van Youtube komt uit de wereld (behalve dus de VS)

De toekomst draait om gepersonaliseerde content waarbij Youtube via ieder platform toegankelijk is. Met het centraal stellen van gebruikers wil Youtube haar inkomsten halen uit invideo advertising en partnerprogramma’s die nu al draaien in de VS en UK. Een tv-kanaal als CBS heeft bijv. zijn eigen kanaal op Youtube. Met een wereldwijd bereik is het voor Youtube ook een enorme uitdaging om wereldwijd te voldoen aan alle eisen die gesteld worden in ieder land. Het hoofdkantoor waar wij zaten lijkt soms op de Verenigde Naties aldus Elizabeth. Er zijn 3 teams wereldwijd (in shifts vanwege tijdsverschillen) bezig om video’s die als ‘unappropriate’ worden aangemerkt te reviewen waarbij dit tegenwoordig ook ondersteund wordt door audio- en beeldherkenning.

We kunnen in ieder geval volgend jaar via Youtube live streaming video verwachten.

Het avondprogramma werd ingevuld met en door het SDForum. Het SDForum is een netwerk wat mensen in Silicon Valley verbindt en een bedrijf van concept naar business probeert te helpen. Het programma van die avond kun je hier (nog) vinden. Het thema was hoe om te gaan met venture capital en hoe dit succesvol te vergaren.

Er waren wat highlights en verder vond ik redelijk veel open deuren. Interessant vond ik het om te horen dat door de groei van China en India ze ook een meer wereldse blik (en niet alleen de VS) hebben gekregen en hierdoor ook redelijk in Europa investeren (vaak met lokale partners). En verder vooral legal, legal, legal, waar hebben we dat eerder gehoord? 😉

De derde reisdag:

Een deel van deze dag heb ik gemist door individuele afspraken maar het hoogtepunt gelukkig niet; Ebay HQ. Dennis Goedegebuure, Sr. Manager IM – SEO, (één van de drie Nederlanders werkzaam op het hoofdkantoor) ontving ons met een warm welkom. Silicon Valley beviel Dennis erg goed met name omdat alle talenten uit de hele wereld komen dankzij de magnetische aantrekkingskracht naar deze regio. De regio kent ook veel dynamiek, zo werkt op dit moment bij Facebook bijv. 10% ex-Google werknemers (de meeste mensen hebben een contract wat direct opzegbaar is). Ebay knalt er lekker op los en is op dit moment de grootste onafhankelijke adverteerder in de US bij Google Adwords, als tweede komt dan Shopper.com. Ebay heeft nu zo’n 270 miljoen leden en Skype 309 miljoen. Er werken bij Ebay nu zo’n 16.000 mensen en ze hebben jaarlijks zo’n $70 biljoen aan handelswaar via de platforms.

De keynote van Ebay kwam van Robert Chatwani (managing director van Worldofgood.com) die een enorm inspirerend verhaal vertelde over het global citizenship programma van Ebay en een scoop voor een launch dit jaar! Deze volledige presentatie mochten we opnemen en kun je hier (duurt ongeveer 1 uur) bekijken.

De vierde reisdag:

Deze laatste dag van het officiële programma begon vroeg, 6.30 vertrokken we met de bus naar Sunnyvale. De NBSO organiseerde een Dutch Business Breakfast waar Nederlanders uit Silicon Valley elkaar ontmoeten en kennis met ons konden maken door middel van de pitches. Na de pitches van onze groep was er een individueel matchmaking programma waar ik kennis heb gemaakt met Arthur van Hoff, hij heeft met enkele anderen lang geleden aan de basis gestaan van Java bij Sun en een aantal start ups succesvol groot gemaakt en verkocht. Zijn nieuwste bedrijf Zing behoort inmiddels tot Dell.

Een prima afsluiting van een inspirerende week waar door middel van een intensief programma iedereen kennis heeft gemaakt met Silicon Valley. Amerika vind ik een bijzonder land waar veel keerzijden direct zichtbaar zijn. Het grote denken en de drive om gewoon te starten en te proberen (en dus te durven mislukken) is in ieder geval iets waar we in Nederland veel van kunnen leren net als de toegankelijkheid van mensen. Ga er vooral dus eens rondkijken als je de kans krijgt.

Ik heb hieronder op basis van mijn video opnames nog speciaal voor Marketingfacts een korte videocompilatie gemaakt met impressies van een aantal deelnemers van de reis:

Ayman is digitaal Strateeg die betekenisvolle digitale verbindingen tussen bedrijven en klanten creëert. Ayman helpt bedrijven om meer waarde voor klanten te creëren met digitale middelen, de relatie met klanten te verstevigen en nieuwe inzichten op te doen. Als digitaal strateeg zet hij digitale (en sociale) media om in digitale waarde, digitale ervaringen en sociale business. In opdracht voor kleine en grote organisaties ontwikkelt Ayman digitale concepten, geeft advies en trainingen op het op het snijvlak van marketing & communicatie en internet & nieuwe media. Daarnaast heeft hij een aantal eigen initiatieven opgericht, zoals de Nederlandse Social Media Academie (NSMA).

Categorie
Tags

11 Reacties

    daniel@clickvalue.nl

    Veel dank voor dit goede stuk!

    Ik ben benieuwd of je verwacht dat veel van die ‘legal stuff’ hier ooit van belang zal worden.


    30 april 2008 om 05:36
    Abdul-Rahman Advany

    Bedankt! erg goed stuk 🙂


    30 april 2008 om 06:45
    marianne ketting

    Hi Ayman,

    Helder verslag en zeer inspirerend!

    Marianne


    30 april 2008 om 08:51
    chi666

    Goed stuk. Naast legal, legal en legal, wat was de grootste eye opener voor je? Waarvan je denkt: dat heb ik nu even mooi mee terug genomen?


    30 april 2008 om 20:09
    wesseling

    Dank voor het delen van deze info, mocht er weer een nieuwe missie komen, ben ik van de partij.

    Developers in Nederland zijn dus overigens zwaar onderbetaald!


    1 mei 2008 om 08:17
    media

    Dank voor je verslag Ayman!

    Sluit me aan bij Ton, mocht er een nieuwe missie komen naar Sillicon Valley heb ik zeker ook interesse. Naast de BRIC-landen (waar we China nu van hebben gehad), staat Sillicon Valley na 7 jaar (laatste keer was 2001) ook op mijn lijstje!


    1 mei 2008 om 08:38
    AymanvanBregt

    @Bas van de Haterd

    Bas, wat ik vooral meeneem is dat ze meer risico durven te nemen in de VS, innovaties worden veel sneller naar de markt gebracht en met de markt ook doorontwikkeld… dat is ook een deel cultuurverschil, user participation zie je overal terug op straat. Adopteer je eigen snelweg, rapporteer dronken bestuurders bij 911 etc. Het 1 op 1 kopiëren is geen garantie voor succes maar het groot durven denken en snel doorpakken en van de resultaten leren is iets wat wij kunnen verbeteren vind ik. Aan de andere kant gaf het me soms het gevoel dat het ook gewoon lucky shots zijn en niet zo gestructureerd voorbereid met een visie… Wat ik verder ook bijzonder interessant vind is de toegankelijkheid van mensen… Linkedin wordt in Silicon Valley door de mensen die ik sprak niet intensief gebruikt omdat ze elkaar goed weten te vinden, je pakt de telefoon, legt wat uit en je zit aan tafel…

    @Ton

    Jammer dat je er niet nu al bij was ;-), er komen nog reizen via http://www.handelsroute.nl (ben ik niet bij betrokken verder, ik was gewoon deelnemer). En jij bent gelukkig geen developer toch? 🙂

    @Marco

    Zie @Ton, is het niet wat om eens te kijken of we een MF-reis kunnen doen? Lijkt me wel wat! Heb nu ook wat contacten… En nogmaals, geniet van Italië!


    1 mei 2008 om 10:29
    Abdul-Rahman Advany

    @Ton Liggen de gemiddelde lonen in VS niet gewoon ook wat hoger?


    1 mei 2008 om 17:39
    wesseling

    @abdul

    dat valt toch wel mee met die lage dollar? 50.000 dolllar (30.000 euro) voor iemand die net klaar is met Stansford is lager dan een student in NL vanaf een goede universiteit.. Wel bijzonder daarom dat de developer pas uit zijn bed komt vanaf 100.000 dollar. Zodra ik hier 60.000 euro per jaar ga betalen voor goede (niet freelance) webdevelopers staan ze in de rij? Is het tekort aan goede developers in de US dan zoveel groter of is het dat wij achterlopen in webevolutie in Nederland? Lijkt me sterk dat we Nederland meer uitbesteden aan Oost Europa en India, of wel?


    1 mei 2008 om 18:24
    ehannink

    @Ayman, leuk verslag ik heb genoten, ook van de video. Dank je wel voor het delen.


    5 mei 2008 om 11:08

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!