Meer dan 250 miljoen Europeanen gebruiken regelmatig het internet

21 april 2008, 15:06

Meer dan de helft van de Europeanen oftewel 250 miljoen Europeanen zijn regelmatige gebruikers van het internet. 80 procent daarvan beschikt over een breedbandverbinding. Terwijl in Nederland en Denemarken vrijwel alle volwassenen regelmatig gebruik van het internet, gebruikt veertig procent van de Europeanen het internet nooit. Ongeveer twee derde van alle Roemenen, Bulgaren en Grieken heeft bijvoorbeeld geen enkele ervaring met internet. Europese overheden moeten meer doen om internetgebruik door hun burgers te stimuleren. Dit zijn enkele bevindingen uit een rapport van de Europese Commissie over de tot dusver bereikte resultaten met i2010, de digitale strategie van de EU voor groei en werkgelegenheid.

Het rapport van de Commissie is toegespitst op de belangrijkste uitdagingen voor 2008-2010:

  • Hoewel de Europese ICT-sector sterk onderzoeksintensief is, met niveaus die hoger liggen dan de VS in Zweden (18%), Finland (17%) en Denemarken (11%), ligt dat niveau niettemin onder 1% in Slowakije, Letland en Polen. Om de onderzoekprestaties te bevorderen, zullen de door de EU gefinancierde gezamenlijke technologie-initiatieven inzake nano-elektronica en ingebedde systemen, e-gezondheidszorg en risicovol hoogtechnologisch onderzoek in 2008 van start gaan.
  • Bijna 40% van Europeanen gebruikt het internet helemaal niet. Dit gaat van 69% (Roemenië), 65% (Bulgarije) en 62% (Griekenland) tot 13% (Denemarken, Nederland). Om het gebruik van nieuwe on-linetechnologieën aan te moedigen zal de Commissie in 2008 een Gids voor de digitale rechten en plichten van Europese gebruikers publiceren.
  • Terwijl in sommige landen – Oostenrijk, Tsjechische Republiek, Malta, Portugal – 100% van de openbare diensten voor ondernemingen volledig on-line worden afgehandeld, blijven andere landen achter (Bulgarije – 15%, Polen – 25%, Letland – 30%). In mei zal de Commissie daarom grootschalige projecten op touw zetten ter ondersteuning van pan-Europese openbare diensten, zoals de grensoverschrijdende werking van de elektronische identiteit of elektronische handtekeningen.

In de EU is ICT-gebruik goed voor 26% van de onderzoeksinspanningen, 20% van de bedrijfs-investeringen en bijna 50% van alle productiviteitsgroei. In het rapport benadrukt de Commissie de vooruitgang die in de EU en in de lidstaten is geboekt en doet zij voorstellen om het concurrentievermogen en het ICT-gebruik verder te bevorderen. Het recente voortgangsrapport van de Commissie over de interne markt voor telecommunicatie toont aan dat 8 EU-landen verder staan dan de VS inzake breedbandgebruik, en dat in 2007 voor het vijfde opeenvolgende jaar de investeringen in de Europese telecomsector zijn toegenomen, tot meer dan € 50 miljard.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

4 Reacties

    loket

    Is wel een echt paarse-broek-rapport hè van die EU. Eerlijk gezegd vind ik dit soort rapportages steeds minder relevant. Wie is nog geïntereseerd in de onderlinge verschillen tussen al die EU-landen? We willen ons als EU-ers toch meten met VS, Azië, China en andere grootheden?


    21 april 2008 om 18:22
    media

    @Peter: toevallig net bezig met klant die in diverse Europese landen opereert. Op dit moment wordt er gekeken naar de online strategie in Turkije; volgende keer is het Zwitserland. Kortom, voor sommige partijen zeker interessant. Niet alleen voor adverteerders overigens. Ook de EU zelf heeft steeds meer een uitdaging om het publiek te bereiken. In Noord-Europa zal dat in toenemende mate gaan via internet; in Zuid-Europa wellicht via mobiel? Kortom, voldoende partijen die dit best een aardig rapport vinden 😉


    21 april 2008 om 18:33
    loket

    @Marco O, eens voor dit soort klanten en relaties inderdaad. Laten we de differentiatie tussen alle EU-landen niet vergeten, maar steeds dat opsommen van die %’s per land. Grotere lijnen zoals je schetst in je comment zijn m.i. interessanter.


    21 april 2008 om 18:40
    Luc

    Cross border zaken doen in Europa blijft toch een lastige operatie. Elk land heeft zijn ‘players’ en zijn valkuilen. Internationaal kennen we alle relevantie online bedrijven / uitgevers en thuis in Nederland zijn we op de hoogte. Maar wie zet zijn business weg in Frankrijk of de UK of Duitsland en heeft daar een goed beeld van de markt, potentiële partners, de geschiedenis van bedrijven, etc, etc. Dit blijft toch een lastige operatie die veel lokale kennis vergt.

    Om deze reden is bijvoorbeeld op Linked In een groep (european internet professionals) die informatie uitwisselt ter promotie van European business.


    22 april 2008 om 08:04

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!