Gerard Dielessen: NOS digitaal langs de afgrond

19 april 2008, 09:14

Gerard Dielessen is directeur NOS. Hij praat (15 minuten) over het EK Voetbal en de Olympische Spelen die door de NOS in HD kwaliteit zal worden doorgegeven en hoe hij John de Mol dankbaar is voor zijn interventie in het nationale voetbal.

De NOS is als eerste nationale omroep nu compleet overgeschakeld naar digitale productie hetgeen bijzonder veel aanloop problemen heeft veroorzaakt. De compleet ingerichte HD studio zal deze zomer nog niet gebruikt worden. Er zijn 12 HD kanalen die uit Beijing komen en die beschikbaar komen voor de internet gebruiker of voor digitale tv indien de kabelaars opschieten en hij is nu enthousiast hoe bv Roeland Stekelenburg alle mogelijkheden van de nieuwe media aan het uitbuiten is.

De tweede reorganisatie was de overschakeling naar multimedia uitzenden. De afdelingen Nieuws en Sport hebben nu elk 1 baas waaronder Radio, TV en internet nu vallen en worden onderling gecoördineerd. Van 6 bazen terug naar 2. Werkt dat nu?

Web 2.0 en de interactie met de kijker is voorzichtig gestart met een aantal weblogs. Hij eindigt hij met de discussie over geld en hoe er nu 5 maal zoveel televisie wordt gemaakt voor hetzelfde geld als 10 jaar geleden en zijn mening over de nieuwe baas van de publieke omroepen Henk Hagoort. Gerard Dielessen was hoofdredacteur van Nova, Studio Sport en kwam uit de stal van het Utrechts Nieuwsblad.

Trendwatcher & Presentator. Momenteel CEO van http://innovader.nl wat video platform http://yubby.com creerde en http://leafplan.nl the connected car.. Voorheen partner Interimic, Venture Partner, directeur mediaplaza.nl en oprichter http://cyco.com, een software bedrijf wat technisch document management maakt met 100 mensen.

Categorie
Tags

9 Reacties

    media

    Leuk interview en inderdaad goed om te zien hoe NOS bezig is met de inzet van nieuwe media. Ik heb overigens in de tekst het WK Voetbal maar veranderd in EK Voetbal, volgens mij komt die eerst nog deze zomer 😉


    19 april 2008 om 09:43
    media

    @Vincente: heb je wellicht ook iets meer info over DigiDesk? Is dat een afdeling of is dat een technisch platform waar nieuws binnenkomt en wordt verwerkt?


    19 april 2008 om 09:54
    Robert

    Interessant interview. Wat ik me wel afvroeg is of NOS nu ver voorop loopt ten opzicht van de andere publieke omroepen. En waar staan de commercielen nu als het gaat om digitale media?


    19 april 2008 om 11:19
    Ron

    Allereerst en het belangrijkste: het zijn leuke en opwindende initiatieven. Tweede en minstens zo belangrijk: belachelijk dat dit door een partij als de publieke omroep moet gebeuren. Ten derde en ook belangrijk: blijkbaar is ons land te klein om dit soort initiatieven fatsoenlijk commercieel te exploiteren. Is er misschien een verband tussen punt twee en drie?

    De NOS, je weet wel, die objectieve club die tevreden riep dat na drie jaar voetbalsamenvattingen om zeven uur ze nu weer om zeven uur te zien zijn, geeft niet alleen veel geld uit aan nieuwe media (hulde), maar ook aan allerlei sportrechten die best commercieel vermarkt kunnen worden door partijen (schande). Ik ben dus helemaal niet zo positief over deze marktvervuiling die juist inivatie tegengaat en veel projecten in de marge laat stranden. Zelfs partijen als KPN laten het wel uit hun hoofd om te investeren in een samenleving waar alles via de achterdeur gefinancieerd wordt met ordinair inkomstenbelastinggeld. Hippe hoedendrager Plasterk gaat daar geen verandering in brengen, denk ik, die is veel te dikke vrienden met de mannen die Hilversum runnen. We mogen weer eens tevreden onze handen dichtknijpen met zulke fijne vrinden die het zo goed met ons voor hebben.


    19 april 2008 om 14:10
    media

    @Ron: wat een onzin, waarom zou publiek geld niet mogen worden geinvesteerd in dit soort innovaties?

    Maar laat ik de vraag anders stellen, hoe zou jij deze ontwikkelingen dan graag zien? Bij wie, door wie en hoe gefinancieerd?


    19 april 2008 om 16:52
    Gerard Dielessen

    Het is echt een illusie dat commerciele omroepen geinteresseerd zijn in het uitzenden van de zogenomende kleine sporten omdat er simpelweg gewoon geen geld mee is te verdienen. Ik heb al eens eerder gezegd: de NOS is er voor om ALLE sporten serieus te nemen, en dat doen we. Als er partijen zouden zijn geweest die meer hadde geboden dan de 16,5 miljoen voor de voetbalrechten dan had de eredivisie waarschijnlijk een andere keuze gemaakt.

    En wat de innovatie betreft: ik heb er als eindeverantwoordelijke van de NOS geen enkel probleem mee dat de kennis die wij vergaren (met belastinggeld) heel snel ter beschikking stellen aan commerciele partijen. In heel veel landen wordt innovatie op deze wijze geinitieerd. Kijk bijvoorbeeld naar Japan waar HD op deze wijze in de samenleving volledig is geintroduceerd.


    19 april 2008 om 17:33
    Ron Toekook

    (Grappig, vriend Robert reageert met mijn computer en zijn naam wordt veranderd in mijn naam. Tsssk.) Ik ben het toch wel deels met hem eens. Prima dat de NOS voor de kleine sporten gaat, dat past uitstekend in hun taak. Prima ook om te innoveren en dat vervolgens in de markt te zetten. Ik ken Roeland Stekelenburg een klein beetje en weet dat hij staat voor innovatie en grenzen verleggen. Prima ook dat de NOS zich zo gepassioneerd op nieuws en sport richt.

    Op inhoudelijk vlak zie ik minder vernieuwing. Ik zie ook weinig pogingen om met marktpartijen contact te zoeken, iets dat je martkpartijen als de onze ook kunt verwijten. Dat de NOS de samenvattingen van de eredivisie heeft verworven en vervolgens deed alsof het voetbal na drie jaar verbanning eindelijk weer thuis was, was een behoorlijke trap onder de gordel naar de prima mensen die met veel liefde de afgelopen jaren probeerden datzelfde voetbal na decennia eens te vernieuwen. Die 16,5 miljoen van nu is alleen voor de samenvattingen en die zijn commercieel nou eenmaal niet meer waard sinds het zenderaanbod zo versnipperd is en het aanbod van voetbal zo groot. Heel erg spijtig, zeker omdat de eredivisie toch tot de topsporten van Nederland behoord en de meest commerciële is van allemaal.

    Er zijn genoeg partijen die innoveren, zoals wij zelf doen bij Tele2. Morgen kunnen mensen alle negen de wedstrijden gelijktijdig live op hun televisie zien en dat doen we al drie jaar. Dat doet zelfs Langs De Lijn op de radio morgen niet, alle negen de wedstrijden live verslaan.

    Als we het dan hebben over HD, introductie daarvan ligt niet zozeer bij de publieken, maar ook grotendeels bij de (non-lineaire) distributiepartijen, die veel makkelijk de meerwaarde ervan kunnen overbrengen op hun klanten.

    Ik op mijn beurt heb er geen moeite mee om veel meer samen te werken met partijen die met verschillende motieven werken aan beter en intelligenter gebruik van technologie en media. Gebruikers en adverteerders zijn erg enthousiast over de nieuwe interactiviteit die platformen als televisie, internet en mobiel leveren. Dat die diensten geld kosten, vinden ze vaak niet erg en daar scheiden de paden met de publieken. Het is dan ook niet de vraag van bij wie, wat en hoe betaald, maar welk gemeenschappelijk doel denken wij te dienen en hoe kunnen we dat samen doen? Die hand die nu nog vaak op de borst klopt, mag best wel wat vaker uitgestoken worden. Bij deze.


    19 april 2008 om 18:39
    Ron Toekook

    Leuk initiatief trouwens die interactieve Amstel Gold Race op wielrennen.nos.nl!


    19 april 2008 om 18:47
    media

    @Gerard: goed om te horen dat de kennis die met publiekelijk geld wordt verkregen straks ook voor anderen beschikbaar komt. Zo moet het ook zijn imho. Naast je voorbeeld van HD in Japan zijn er ook voorbeelden als breedband in Zuid-Korea en de multi-media incubatie-centra in China. Zouden we veel meer moeten doen in Nederland!

    @Ron: misschien toch eens goed kijken naar je instelling voor cookies en IP-adres, reactie werd toegekend aan Ron Toekoek.


    20 april 2008 om 09:22

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!