Buzzcapture lanceert online BrandMonitor in drukke markt

18 april 2008, 05:01

{title}Buzzcapture, de internetonderneming van Alex van Leeuwen, lanceerde gisteren officieel de BrandMonitor, een online dashboard dat bedrijven direct inzicht geeft in het online imago van een merk of product. Van Leeuwen begon precies een jaar geleden met Buzzcapture. Marco Derksen schreef toen: ‘Buzzcapture is een startende internetonderneming en biedt bedrijven de mogelijkheid om online consumentendiscussies op ruim 550.000 Nederlandse blogs en sites te monitoren en analyseren’.

‘De rapporten werden eerst alleen per week, maand of kwartaal geleverd, maar we wilden klanten ook dagelijks toegang geven tot deze informatie. Een brandmanager, woordvoerder of marketeer moet snel inzicht hebben in het nieuws en continu een vinger aan de pols hebben, niet alleen ten aanzien van de eigen merken maar ook van andere marktspelers,’ zegt Alex van Leeuwen.

De brandmonitor, zo leert het persbericht, zou de ‘eerste internet-scanner in Nederland zijn die bedrijven direct inzicht geeft in het online imago van het bedrijf, merk of product. Deze gepersonaliseerde web-based tool volgt op trefwoord consumentendiscussies, nieuws en sentimenten op weblogs, internetforums etc.’ De informatie wordt dagelijks geupdate en weergegeven in trendgrafieken. Met daarin informatie over volume, sentimenten en relevante postings met de directe link naar de plaats waar de discussie plaatsvindt.

De directeur van Trendlight (strategisch partner van Buzzcapture), Raymond Franz, zegt over de brandmonitor: ‘Het dashboard van Buzzcapture voorziet zelfs in de mogelijkheid om discussies op het web te presenteren tegen de achtergrond van een TrendLight analyse. Hiermee worden blog-onderzoek en traditioneel media-onderzoek met elkaar verbonden. Naast de integratie van onze data in het Buzzcapture dashboard hebben we ook onze onderzoeksmodellen op elkaar afgestemd. We hebben inmiddels de eerste klanten bediend en de reacties waren zeer positief.’

Mark Rosbergen van concurrent BuzzBasics zegt dat het zo langzamerhand wel dringen wordt in de markt. En hij merkt ook, dat niet alle bedrijven die zich bezig houden met het monitoren van online buzz, álle expertise in huis hebben om het hele mediaveld te coveren. Daardoor wordt er veel en vaak strategisch samengewerkt. Soms gaat dat mis, zoals bij de samenwerking tussen Buzzcapture en Hoera. Sonja Loth van Hoera reageert: ‘Interessante ontwikkeling vanuit Buzzcapture. Dit klinkt ongeveer als de HoeraScan, de social media monitor van Hoera die op 4 april tijdens The Next Web werd gelaunched.’

Rosbergen: ‘Naast Hoera is er dus nog Trendlight. En er komen nog Amerikaanse partijen naar Nederland. Dat zijn relatief veel spelers, op een kleine markt.’ Rosbergen hoort het vaak bij klanten: óf ze zijn net bij een van zijn concurrenten geweest, óf ze komen er net vandaan.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

25 Reacties

    media

    Ik begin inmiddels een beetje mijn hoop te verliezen dat er een Nederlandse partij komt dat in staat is om op het niveau van de Amerikaanse voorbeelden met een monitoringstool te komen. Ideeen en ambities zijn er voldoende, nu de uitvoering nog!


    18 april 2008 om 05:06
    Karel Kolb

    Hoe zit het dan met Mark en zijn buzzbasics?


    18 april 2008 om 05:25
    Feeder

    Lézen Karel, lézen!


    18 april 2008 om 05:27
    media

    @Karel: ik denk dat Buzzbasics het verst is in Nederland maar ook nog lang niet op het niveau van de Amerikaanse voorbeelden.


    18 april 2008 om 05:32
    Mark Rosbergen

    @matthijs

    De markt is op dit moment nog niet zo groot, de potentie is dat wel. Veel bedrijven zien nu de impact van de ontwikkelingen van sociale media en denken na over kansen en bedreigingen. Monitoren en analyseren van sociale media zal hier een grote rol in gaan spelen.


    18 april 2008 om 05:33
    Feeder

    @mark eind oktober vertelde je me dat jullie 100.000 bronnen doorzoeken. Hoeveel zijn dat er nu?

    @matthijs 550.000 Nederlandse sites en blogs? Het getal is indrukwekkend, vraag me alleen af (niet retorisch trouwens) of dit een kritische succesfactor is voor een brandmonitor, een fractie van dat aantal is toch maar relevant voor klanten lijkt me?


    18 april 2008 om 05:41
    media

    Sluit me aan bij vraag van @Karel: wat zijn nu de cijfers van de verschillende monitors en om welke blogs, fora en sites gaat het nu eigenlijk?


    18 april 2008 om 05:47
    Mark Rosbergen

    @Marco. Een aantal Amerikaanse partijen is zonder meer verder dan BuzzBasics en is meestal ook langer bezig. Vergelijken is echter lastig, Forrester deed dat een tijdje geleden maar dat ging ook niet echt diep. Punt is dat je bij veel partijen nauwelijks onder de motorkap kunt kijken, bij anderen hoor je zelfs helemaal geen motor.

    @Karel. Nog een vergelijkbaar aantal, de bronnen lopen nu wel beter en sneller binnen.


    18 april 2008 om 05:51
    Sonja

    @Karel; een fractie van de bronnen KAN het meest interessant zijn, zeker bij B to B vraagstukken. Het meest interessant is de combinatie van beiden: vinger aan de pols bij het grote publiek, monitoring van specifieke vraagstukken en situaties bij specifieke fora, blogs en sites.

    @Marco: duidelijkheid over wie wat bied en voor wie dat nu geschikt is is inderdaad erg belangrijk. Lijkt me een schone taak voor ons aan de aanbiederskant. Mark en ik hebben er al eens contact over gehad, laten we het plan doortrekken en komen met een social media branchevereniging/club in Nederland.

    @Mark: ik bel je er zo over!

    Sonja


    18 april 2008 om 06:12
    mgvandenbroek

    ‘Laten we het plan doortrekken en komen met een social media branchevereniging/club in Nederland.’

    Hou ons op de hoogte, Sonja!


    18 april 2008 om 06:28
    mgvandenbroek

    @Mark Rosbergen: Dat denk ik ook. Het is alleen, en dat heb je in het interview ook gezegd, wachten op de totaaloplossing. Dan wordt het echt interessant, lijkt me.


    18 april 2008 om 06:32
    Sonja

    Doe ik! Voel je je geroepen om hierin mee te gaan: mail sonja@hoera.com.


    18 april 2008 om 06:36
    Feeder

    @sonja als je weer aan het werk bent vind je mijn mail in de box. 🙂


    18 april 2008 om 07:15
    Mark Rosbergen

    @Ton. Helemaal eens met je constatering dat de echte waarde in analyses en trends zit. De praktijk is dat bedrijven vooral naar monitoring kijken voor bijvoorbeeld webcare. Kryptonite, Dellhell etc. zijn als cases zo vaak langs gekomen dat dat verhaal wel geland is. En gratis buzzrapportage? Weet ik niet. Ik weet wel dat wij steeds meer gevraagd worden om te adviseren over sociale media en communicatie, misschien ontstaat daar wel een verschuiving van tooling naar services. Prettig dat we die tooling in ieder geval hebben.


    18 april 2008 om 07:30
    wesseling

    @mark opvoeding hoort ook bij het vak 🙂


    18 april 2008 om 08:01
    SEO Bedrijven

    Het lijkt er wel op dat het moment is aangebroken om op dit vlak (brandmonitoring) te scoren. het belang hiervan dringt nu pas echt door.

    Overigens vraag ik me af wat je zelf kunt doen met Google Alert en Google Trends?


    18 april 2008 om 08:36
    Raymond Franz

    Bloganalyse is van toegevoegde waarde wanneer het robuuste onderzoeksmethoden hanteert, reproduceerbaar en verifieerbaar is. Dat vergt eindeloos saai en vervelend methodologisch handwerk dat in schril contrast staat met al die wondertooling die pretenderen instant verklaringen te geven voor “het Alles”. Enige nederigheid is dus gepast, vraag dat maar aan de eerste de beste taaltechnoloog, information retrieval specialist of media-analist.

    Daarbij komt dat de werkelijke waarde van de informatie in blogs niet ligt in kwantiteit en tonaliteit alleen. De werkelijke uitdaging ligt in de herkenning van de argumenten en redeneerpatronen die de blogger hanteert. En last but nog least: De externe triggers die daarop van invloed zijn. Dit geeft de klant de mogelijkheid te sturen, te beheersen en wellicht te voorspellen.

    Door goed naar de opdrachtgever te luisteren en met de juiste methoden en technieken geeft de (semi)handmatige analyse van een beperkt maar stabiel aantal weblogs en fora al veel relevante inzichten. Presentatie van de resultaten in een dashboard is daarbij slechts een middel. Uiteindelijk gaat het om het verhaal achter al die cijfers.


    18 april 2008 om 10:56
    Mark Rosbergen

    @Raymond Franz. Natuurlijk. Als ik voor onszelf spreek: de wijze waarop BuzzBasics ontwikkeld is, is beslist geen rock & roll. De materie is taai, complex en vraagt inderdaad veel en langdurig handwerk. De taaltechnoloog, de information retrieval specialist en de media-analist die mee werken aan de ontwikkeling zullen dat dan ook zeker beamen.


    18 april 2008 om 11:22
    Joery Bruijntjes

    @SEO Bedrijven: gratis tooling als Google Alert heeft zeker zijn waarde, maar die hangt sterk van je behoeften af. Wanneer je wat diepere analyses wilt maken merk je al snel de tekortkomingen. Ik zie het vooral als iets dat je kunt gebruiken in een verkennende fase, er zijn namelijk geen garanties over actualiteit en betrouwbaarheid. Logisch voor een gratis dienst, maar wel iets om bij stil te staan.


    18 april 2008 om 11:56
    Raymond Franz

    @Mark Rosbergen. Ik heb in mijn bijdrage geen kwalificaties over BuzzBasics willen geven. Ik spreek meer in algemene zin mijn verbazing (en de nodige scepsis…) uit over gereedschappen die zonder enig inzicht te geven in de toegepaste methode, verregaande functionaliteiten claimen.


    18 april 2008 om 12:40
    Raymond Franz

    @Marco Derksen … Er is inmiddels een serieuze (en vooral fundamentele) ontwikkeling op het gebied van Weblog analyse bijgekomen. De Nederlandse Taalunie heeft begin dit jaar een omvangrijke subsidie toegekend aan de vakgroep van Maarten de Rijke van de Universiteit van Amsterdam (bekend van o.a. MoodViews)

    Deze onderzoekssubsidie zal worden ingezet om een opinion-mining tool te ontwikkelen voor het Nederlands taalgebied. Naast de UvA zijn ook de RUG, de Hogeschool van Gent, GridLine en TrendLight betrokken.

    Grootste uitdaging is om naast de noodzakelijke algoritmes, parsers en software, taalkundige resources te ontwikkelen om realtime en domeinonafhankelijk opinies te herkennen waarna ze kunnen worden ontleedt, geduid en gekoppeld aan thema’s, personen en producten. Er is bij de UvA al heel expertise op het gebied van webcrawling en indexering aanwezig en toegepast.

    Nadere info volgt. Binnenkort start de vakgroep een blog om geïnteresseerden op de hoogte te houden van alle ontwikkelingen.


    18 april 2008 om 13:46
    evroekel

    @Mark: Zijn die specifiek taaleigenschappen ook de reden dat er nog niet een partij is die de Amerikaanse tools in licentie neemt en loslaat op de social media in NL? Had namelijk wel verwacht dat er nu zo langzamerhand wel zo’n beweging zou komen.

    @Ton/Marco: kan idd niet kwaad om eens vanuit IAB hier een blik op te werpen, de partijen in kaart te brengen, de overeenkomsten/verschillen aan te geven incl. eventueel ervaringen van partijen. Denk niet meteen aan richtlijnen, maar meer aan uitwisseling van ervaringen etc. om dit onderdeel naar een hoger niveau te tillen en ook de leden kennis mee te geven op dit vlak indien nodig?


    18 april 2008 om 13:53
    evroekel

    @Raymond: dat klinkt goed! Hou eventueel redactie AT marketingfacts.nl op de hoogte als we iets op dit vlak voor je kunnen melden.


    18 april 2008 om 13:55
    Mark Rosbergen

    @Erik: Die taaleigenschappen zijn een reden, de schaal in Nederland een andere waarom het langer duurt. Ik weet van 1 communicatiebureau dat ze al een Amerikaanse tool (BuzzLogic) gebruiken.


    18 april 2008 om 16:42

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!