Universal Social Media Tracker

18 april 2008, 04:13

Universal Media publiceerde deze week de derde editie van het Social Media Tracker-onderzoek. Voor het onderzoek werden 17.000 internetgebruikers ondervraagd, afkomstig uit 29 landen over blogging, social networks, online video sharing, etc. Tamelijk grootschalig en uitgebreid, dus. En volgens mij ook een mooie stand van zaken. Sanderine Plasseraud heeft een paar highlights uit het rapport (80 pagina’s) gehaald, die ik hieronder zal bulleten. Bovenstaande presentatie heeft Plasseraud dan weer gevonden via een posting van Gregory Pouy: ‘Wave 3 : une étude internationale complète sur les usages web 2.0’ (heb ik even door Google Translate gehaald, wat Greg zegt is niet boeiend, de presentatie wél).

De highlights uit het Social Media Tracker-onderzoek Wave 3:

  • Totaal aantal bloggers ter wereld is opgelopen tot 184 miljoen
  • ‘Blogs are a mainstream media world-wide and as a collective rival any traditional media’ (citaat: uit het rapport)
  • China heeft de grootste bloggersgemeenschap ter wereld (42 miljoen, met een internetpenetratie van slechts 12,3 procent)
  • 34 procent van de bloggers geeft online zijn mening over producten en merken
  • 32 procent van de actieve internetgebruikers zegt dat ze vertrouwen op de meningen van bloggers over diensten en producten
  • 36 procent van de actieve internetgebruikers denkt positiever over bedrijven die een weblog hebben
  • 82,9 procent van de actieve internetgebruikers heeft wel eens een online video bekeken en 72,8 procent heeft ooit een weblog gelezen
  • ‘Video Clips are the quickest growing platform, up from 31% penetration in Wave 1 to 83% in Wave 3’ (citaat: uit rapport)
  • Het Verenigd Koninkrijk heeft de grootste gemeenschap die weblogs leest: 17,8 miljoen. Dat is 32 procent van de bevolking. Ook wat betreft het schrijven op weblogs is de UK leading met 4,3 miljoen bloggers (12,3 procent van de bevolking)
  • Ook wat betreft het gebruik van social networks loopt de UK voorop: 10,6 miljoen gebruikers.

Plasseraud concludeert: ‘Let’s face it, if your company is still ignoring what your consumers are saying online, you need to react now: with an increasing number of bloggers and blog readers worldwide talking about your products and brands, you can no longer ignore Social Media.’ Open deur, maar ze heeft wel gelijk.

Ze sluit af met de definitie van social media die Universal Media heeft gegeven, Plasseraud vindt die waarschijnlijk erg goed. Zit zeker wat in, lijkt me: ‘Online applications, platforms and media which aims to facilitate interaction, collaboration and the sharing of content.’

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Joery Bruijntjes

    Interessant setje cijfers. Leuk ook dat het over meerdere geografische gebieden is verspreid, zodat je beter inzicht krijgt in de verschillende stadia van adoptie binnen die gebieden. Dat het een ontwikkeling is die je niet kunt negeren is bekend, maar dat maakt het niet minder waar natuurlijk.


    18 april 2008 om 11:44
    Arne

    Bedankt voor het delen van deze presentatie!


    21 april 2008 om 08:09

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!