Winnen de websites van kranten de slag om lokaal online adverteren?

15 april 2008, 05:27

Winnen de websites van kranten de slag om lokaal online adverteren?In Amerika hebben websites van kranten in 2007 voor $ 2 miljard verdiend aan lokale online advertenties. Hiermee pakken ze een aandeel van 26,9% binnen de lokale online advertentiemarkt. Lokale ‘Yellow pages’ en websites van TV-stations hebben allebei een marktaandeel van 9,5%. Dit blijkt uit een survey van Borrell Associates (N=3.000).

Websites van kranten bezitten ook een marktaandeel van 26% binnen video-advertising, het snelst groeiende segment binnen lokaal online adverteren. Advertenties binnen online video genereerde een omzet van $ 363 miljoen in 2007. De verwachtingen zijn dat dit doorgroeit naar $ 1,2 miljard in 2008. Op landelijk niveau verdienden Amerikaanse krantensites in 2007 $1.1 miljard aan online advertising. Het succes van lokaal adverteren op website komt volgens J. Sturm (CEO, Newspaper Association of America) doordat marketeers een groot vertrouwen hebben in de merknaam van een krant en verzekerd zijn van goede content.

Ik ben benieuwd of de Nederlandse krantensites ook mooie omzetten laten zien binnen lokaal online adverteren (een snelle blik op enkele homepages van kranten overtuigt mij nog niet), of zijn bv. iLocal en Topclick in de Nederland de spelers op de lokale online advertentie markt?

Hans van der Mey is freelance copywriter en internetadviseur. Met One Step More adviseert hij bedrijven op het gebied van websites en (online)communicatie≺. Door zijn parate kennis schrijft Hans frequent boeken, vakartikelen en educatieve hoofstukken binnen handboeken. Voorbeelden zijn het Marketingfacts Jaarboek 2008 en 2009, het IAB Digital Marketing Book 2005, artikel in ADFOresult en Het E-Commerce Handboek. Vanaf 2002 heeft Hans gewerkt voor o.a. Achmea, Microsoft, Wanadoo, ING Bank, Lotto, Toto en Krasloten. Momenteel werkt Hans voor ProServe en Zuwe (webteksten) en voert hij voor ACHMEA het externe projectmanagement van een geheel nieuw intranet voor FBTO en Centraal Beheer.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Hanzel

    Nikai, kan je ook aangeven hoe hoog de CTR ligt binnen jullie Local Advertsing? En zien jullie daar lokaal ook grote verschillen in ontstaan?


    15 april 2008 om 11:30
    Nikai Steur

    @ Hans: we zijn commercieel nog niet lang genoeg bezig om daar uitspraken over te doen waar je iets aan hebt. Wat we aan de adverteerderkant wel al merken is dat ze (nog) niet echt geïnteresseerd zijn in clicks, maar meer in branding in het juiste umfeld. Dat komt mooi overeen met hetgeen uit het onderzoek van Borrell komt:

    “Het succes van lokaal adverteren op website komt volgens J. Sturm (CEO, Newspaper Association of America) doordat marketeers een groot vertrouwen hebben in de merknaam van een krant en verzekerd zijn van goede content.”

    Bovenstaande lijkt dus niet alleen te gelden voor marketeers, maar ook voor ondernemers in het MKB.


    15 april 2008 om 11:47

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!