Speel SNAKE met nieuwe interactieve Volkswagencampagne

11 april 2008, 04:45

{title}Vanaf vandaag lanceert Volkswagen een nieuwe interactieve campange: Volkswagen Snake. Bij bureau ACHTUNG! moeten ze gedacht hebben: beter goed gejat dan slecht verzonnen, dus de campagne baseert zich op het spel Snake. Waar we allemaal de vellen van onze vingers mee hebben gespeeld op onze mobiele telefoons. Dat is dus alvast slim, de bekendheid met het spel is groot, en iedereen weet dat Snaken ontzettend verslavend is. Prima uitgangspunt.

De campagne bestaat dus uit het spel Snake, maar dan met auto’s (Volkswagens). Het spel is te vinden op een microsite (Volkswagensnake.nl), en de campagne wordt ondersteund met een online-advertising-offensief met email en banners. Volkswagen Snake is een vervolg op de landelijke Volkswagen campagne van verrassend betaalbaar (ik vind die reclames overigens steengoed, de afgunst druipt van het scherm en dat is knap gedaan). Het draait allemaal om de vanaf-prijzen van een aantal belangrijke modellen.

Mervyn ten Dam, creative director bij ACHTUNG!, die de campagne ontwikkelde zegt in het persbericht van gisteravond laat (terwijl het nieuws al veel eerder naar buiten kwam, zie Adverblog): ‘Een nieuwe vanaf-prijs komt pas tot leven, wanneer je het verschil ten opzichte van de oude prijs ontdekt. Met het laagdrempelige spelprincipe van Snake doe je dat spelenderwijs: je speelt de prijs omlaag, hoe lager de prijs, hoe meer volk achter je wagen.’

{title}

De site ziet er strak uit, het spel is simpel uitgevoerd zonder al te veel toeters en bellen. De voorwaarden staan erop, de uitleg is helder, er is een doorstuurknop en je kunt het spel zo vaak achter elkaar spelen als je wilt. Het frustrerende gevoel van de slang die tegen een muur of zichzelf opbotst is ook prima nagebootst. Alleen: ik dacht dat ik goed was in snaken. Maar ik bak er helemaal niets van. Dat kan aan mij, maar ook aan een ingebouwde vertraging in de besturing van dat schattige gele autootje liggen. Mijn gevoel van euforie (Yes! Snaken!) heeft plaatsgemaakt voor een gevoel van mislukking. Ik ben heel erg benieuwd naar andere spelervaringen. Want, eerlijk is eerlijk, n=1, en dat kan beter. Vinden ze vast ook bij ACHTUNG! en Volkswagen. Op Adverblog vind ik medestanders: ‘Snake is definitely a popular game, many of us have already played for hours on a Nokia phone, however, despite the fact we might be familiar with the gaming mechanism, winning is not easy.’ Spelen maar!

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

17 Reacties

    Ellen

    PS Linkje naar volkswagensnake.nl is nu verkeerd (zonder http).


    11 april 2008 om 05:34
    Jelmer Voogel

    Jammer dat ik hier onder Firefox niet de juiste flash versie heb? (versie 9.0.47.0, nieuwste is 9.0.124.0)


    11 april 2008 om 05:42
    mgvandenbroek

    @Ellen: geregeld!

    @Jelmer: Daar had ik ook last van. Heel vervelend, bij mij deed ie het in IE en Firefox allebei niet. Heb er niet veel verstand van, misschien iemand van ACHTUNG!?


    11 april 2008 om 05:55
    Floris

    De link stuurt mij naar een lege pagina (zowel in Firefox als in IE).


    11 april 2008 om 05:55
    mgvandenbroek

    @Floris: de pagina is niet helemaal leeg, linksboven staat een link naar de laatste Flash-versie. Dick Buschman van ACHTUNG! legt het als het goed is zometeen allemaal uit in de comments…


    11 april 2008 om 06:13
    Floris

    BTW, ik zie nu dat MF linkjes met een jpeg extensie automatisch als plaatje in je comment plaatst. Bij voorbaat excuses voor het beïnvloeden van de lay-out, ik wist dat niet 🙂


    11 april 2008 om 06:35
    mgvandenbroek

    @Floris: ik zag het. Niet meer doen, heh, beetje onze layout vernaggelen ;-). Heb het aangepast, beter zo. Je moet dus de laatste flashplayer installeren.

    Hoop dat we het zo weer over de campagne kunnen hebben!


    11 april 2008 om 06:56
    Nic

    Leuk spel, ziet er goed uit, alleen elke paar minuten is er een kleine hapering waardoor de auto op mijn beeld stilstaat, maar in het spel doorrolt, waardoor ik crash!

    Vind het makkelijk te spelen, snap alleen niet wanneer je nou iets kan winnen, heb 2 spellen uitgespeeld, maar wordt niet doorgestuurd naar een winnaarspagina oid..


    11 april 2008 om 07:56
    Erna

    ik word er steeds beter in – heb ook nog niks gewonnen, behalve dan een polo met korting… maar ik ga natuurlijk voor die arcade kast


    11 april 2008 om 08:10
    Lennart Drewes

    Is meteen de zwakte van de campagne. Als 90% van je doelgroep eerst een nieuwe versie van Flash moet downloaden haakt 75% af. Jammer.


    11 april 2008 om 10:07
    Paul van Oosterhout

    Flasssshh is dd een probleem hier.

    Het geluid is wel grappig maar schrikt ook af in het begin….Ben benieuwd naar het afhaak % op de homepage.

    Spel is grappig totdat je af bent. Ik word dan boos 😉 ook die mensen die je auto meppen….beetje zielig maar daar zijn de reclames nu eenmaal op gebaseerd.


    11 april 2008 om 10:23

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!