Het waarom van webloggen bij Tros Radar

8 april 2008, 05:00

{title}Was er al een goed lopend Radarforum op de site van de TROS Radar, nu is het tijd om te gaan webloggen, dachten ze bij de grootste familie van Nederland. Consumenten kunnen sinds kort na een stevige selectie benoemd worden tot ‘Radarblogger’ en gaan bloggen over een bepaald onderwerp, dat in de beginfase van het project door de redactie van Radar bepaald wordt.

Hieronder: een interview met Thomas van Maaren (interim-hoofd internet en nieuwe media bij TROS) over het hoe, het waarom en de verwachtingen van webloggen bij Tros Radar: ‘Het is een experiment: we willen de stappen laten zien die mensen doorlopen als ze een consumentenprobleem oplossen.’

Waarom moet de TROS aan de weblogs? Dat forum van jullie loopt toch als een tierelier?

Van Maaren: ‘Het moet allemaal nog echt gaan beginnen. Deze maand nog, we hadden wat technische problemen. Ik verwacht de tweede helft van april in de lucht te gaan. Het verschil met het forum is: we roepen mensen actief op om te gaan webloggen over een bepaald onderwerp. Op het forum is iedereen vrij om te schrijven wat hij wil, binnen de grenzen van fatsoenlijk gedrag. Bij de weblogs willen we wat selectiever zijn, in wie er gaat schrijven en waarover. Het kan bijvoorbeeld gaan over het opzeggen van je hypotheek, het opzeggen van een abonnement, of over digitale televisie. We kijken goed naar wat er leeft, en gebruiken het forum voor input. Het forum en de weblogs kunnen elkaar dus versterken.’

Maar op een gegeven moment is de hypotheek afgesloten, het abonnement verhuisd. Dan bloedt een weblog dood?

‘Ja en nee. Het idee is, dat het weblog dan wel blijft bestaan, de waardevolle informatie over die hypotheek of dat abonnement blijft er in zitten. Hoewel: misschien is het juist ook wel interessant om het als een gewoon weblog te laten functioneren, met regelmatige updates. Dat zijn twee kanten waar we naar willen kijken. Het is een experiment: we willen stappen laten zien die mensen doorlopen als ze een probleem gaan oplossen. Op deze manier willen we consumentenzaken een persoonlijk gezicht geven.’

Hoe loopt het met de aanmeldingen? Hoe gaan jullie dit aanjagen?

‘We roepen mensen op via onze nieuwsbrieven, en we kondigen het aan via de site. Maar het is nog niet groots aangekondigd, want het is er dus nog niet, maar het komt er dus wel. Dat is een beetje een kip-ei-verhaal. Uiteindelijk gaan we het ook aanjagen. Ja, ook met het televisieprogramma. We hebben nu enkele tientallen aanmeldingen. Daar moeten we nog wel uit filteren. De naam van Radar moet natuurlijk wel goed blijven.’

Als je het tv-programma (1,5 miljoen kijkers) gebruikt als aanjager, dan kun je wel wat aanmeldingen verwachten…

‘Inderdaad. We hebben met televisie een groot bereik, met de site ook. De nieuwsbrief die drie keer in de week uitgaat bereikt 100.000 mensen.’

What’s in it voor de blogger?

‘Momenteel niks. Maar via de site én via het programma geeft TROS Radar de consumenten de mogelijkheid om mee te doen met het programma, onderwerpen aan te dragen, input te leveren. Radar is er voor de consument. Uit de overweldigende respons op het Radar Testpanel blijkt dat mensen gehoord willen worden, dat vinden ze prettig. De weblogger heeft op deze manier invloed op Radar en zet zich in om anderen te helpen en mondiger te maken.’

Wat zijn je verwachtingen. Wordt dit een daverend succes?

‘Het zal niet zo groot worden als het forum. Omdat we daar iedereen de kans geven te schrijven. Ik verwacht dat we uiteindelijk tientallen weblogs zullen hebben. Maar we gaan eerst rustig kijken wat het op gaat leveren. We willen als Tros Radar tools aanreiken. Daarom maken we ook stappenplannen en voorbeeldbrieven. De consumenten moet mondiger en sterker worden. Dat kan heel goed online, ik geloof daar best in. Ik denk dat mensen online op zoek zijn naar ervaringen van andere mensen.’

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Koen Roumen

    “Ik denk dat mensen online op zoek zijn naar ervaringen van andere mensen.”

    Dat denk ik ook. Zeker voor Radar geldt dat er enorm gebouwd wordt op de ervaringen van (andere) consumenten. Het delen van ervaringen en het maken van een ‘groepsgevoel’ is voor consumenten die problemen ervaren enorm belangrijk.

    Dat dit een succes kan zijn, bewijst de community van Radar reeds met de douches, het forum, etc. Ik vind het leuk om te zien hoe de TROS probeert via verschillende kanalen / websites online communities op te bouwen. Volgens mij kan dat bij Radar een groot succes worden, zeker onder de capabele leiding van Thomas van Maaren. 🙂


    8 april 2008 om 06:19
    Lodewijk

    Dat denk ik ook, ik kom op de website van radar alleen weinig tegen m.b.t. het nieuwe bloggen..

    Of kijk ik eroverheen?


    8 april 2008 om 07:12
    mgvandenbroek

    @Koen: in potentie heeft Radar in ieder geval een enorm publiek waar ze bloggers uit kunnen selecteren. Ik ben nog niet helemaal overtuigd van het precieze nut van weblogs als je ze met het forum vergelijkt. Behalve dan die scherpere selectie in onderwerp en schrijvers, dat is natuurlijk heel interessant. We gaan het meemaken. Het is een experiment, Van Maaren zegt het zel…


    8 april 2008 om 07:21
    evroekel

    Ik zie de toegevoegde waarde van een blog t.o.v. het drukbezochte forum (nog) niet dat icm het bloggen over aflopende events komt op mij over alles ze het zelf ook nog niet allemaal helder hebben en duidelijk zoekende zijn.


    8 april 2008 om 17:36
    Jorn Jansen

    @ Koen

    Er wordt ook gekeken naar meningen en ervaringen van anderen online. De valkuil echter hier is dat er bijna alleen negatieve ervaringen worden gedeeld en dat er maar weinig positieve ervaringen worden gedeeld.


    9 april 2008 om 12:25

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!