Huizensite Rabobank gelanceerd in samenwerking met Sanoma

17 maart 2008, 15:01

Er is weer een nieuwe huizensite bij. Terwijl de concurrentie vorig jaar vooral ging tussen Funda en Jaap, stapt er nu een derde speler de arena binnen. En niet de minste. Vanochtend vroeg meldde Hyped.nl de aanstaande lancering van Moviq.nl door de Rabobank, en vanmiddag ging de site inderdaad live. Er werd bijna een jaar aan de site gewerkt. De organisatie bestaat uit zestien mensen, en door een partnership met Sanoma beschikt de site direct al over uitgebreide content.

De lancering van de de site was al een keer uitgesteld. Begin dit jaar kwam het nieuws over de Moviq.nl naar buiten. Een week later werd dat bericht bevestigd. Volgende week start de Rabobank een uitgebreide mediacampagne rondom het nieuwe merk. De site beschikt over 119.000 koopwoningen. Dat is aanzienlijk minder dan Jaap.nl en Funda. Echter, volgens de Rabobank moet de site niet gezien worden als huizenzoekmachine, maar als plek waar mensen komen die plannen hebben om op korte of lange termijn te verhuizen. De echte huizenzoekers kunnen terecht op een andere deelneming van de Rabobank: zoekallehuizen.nl.

Het initiatief is niet alleen bedoeld om hypotheekleads binnen te halen – dat mag geen verrassing zijn – maar ook om geld te verdienen met de verkoop van vermeldingen op de site. Daartoe beschikt Moviq over een uitgebreide database met allerlei bedrijven die actief zijn rondom het verhuismoment. Bedrijven die extra goed zichtbaar willen zijn, moeten betalen. Daarmee lijkt het model sterk op dat van DeTelefoongids.nl en de Gouden Gids.

Naast Sanoma, dat voor 50 procent eigenaar zou zijn van de site, worden ook KPN en EON als partners genoemd op Moviq.nl. De kans is groot dat de database met bedrijven die op Moviq staat afkomstig is van KPN, dat immers eigenaar is van DeTelefoongids.nl.

Jeroen Bertrams
Investeerder en Digitaal Strateeg bij Zelfstandig

Jeroen is een actieve angel investeerder en adviseert bedrijven over online strategie. Misschien wel één van de eerste auteurs op Marketingfacts.nl. Eerste blog in 2006 (en dat artikel is inmiddels bijna 100.000 keer gelezen). Auteur van 9 boeken, waaronder "Succesvol investeren in startups" (2019), "Bedwing het monster social media" (2015), "Social Media Expert in een Week" (2012/2013), "Online Marketing Expert in een Week" (2012) en "Online Marketing: strategie & tactiek" (2010).

Categorie
Tags

7 Reacties

    jerbe

    Nog een korte toevoeging. Het lijkt erop dat het nieuws rondom de lancering goed geheim is gehouden. Zelfs Marco, die af en toe consultancy werk doet voor de Rabobank, was niet op de hoogte van de exacte lanceerdatum. Wellicht dat hij mij daarom uit de auto belde om dit bericht te plaatsen 😉


    17 maart 2008 om 15:21
    MaartenThuisen

    De site ziet er goed uit! Het zal alleen helaas niet lang duren voordat de woningmarkt net zo druk gaat worden als de reisbranche geworden is. Ik denk dat het maar een paar maanden wachten is voor nummer 4 de markt op gaat…


    17 maart 2008 om 18:53
    media

    @Jeroen: hehe, kreeg vandaag vanuit zowel Rabo als Sanoma berichtjes dat het zou worden gelanceerd. Alleen toen zat ik dus in meetings en later de auto. Als ze dat nu de volgende keer gewoon een dag eerder aan mij doorgeven 😉


    17 maart 2008 om 20:40
    Justecommerce

    @Martin: De site ziet er zeker goed uit en zoekt ook nogeens heel erg lekker. Ik ben inderdaad benieuwd wanneer de volgende huizensite live gaat. Maar het is een knappe jongen als hij deze techniek kan verbeteren. Zowel design als zoekmachine zijn erg goed. Knap staaltje werk daar bij Moviq.nl


    17 maart 2008 om 21:15
    Eric van Maris

    De website ziet er goed uit. Ik kom alleen nog wat foutjes tegen, zo staat er bij een huurhuis: te koop voor 1000 k.k. en bij een nieuw huis bij ons in de buurt k.k. in plaats van v.o.n.

    Het meebewegende menu aan de linkerkant scrolt continu heen en weer als je met je muis over het kaartje beweegt. De informatie die daar staat is niet veel meer dan al bij de mouseover op het kaartje staat. Van mij mag dat menu gewoon stil blijven staan.


    17 maart 2008 om 22:12
    rjmvandiepen

    Nu de derde woningaanbodsite zich heeft aangediend, vraag ik mij af op welke woningsite je als consumenten nu het grootste aanbod te zien krijgt. Ik weet het in ieder geval niet meer. Maar wellicht gaat de mediacampagne daar ons een antwoord op geven.

    De site vind ik visueel aantrekkelijk. Het zoeken naar woningen werkt goed en snel. Je kunt op deze manier heel snel een groot aantal huizen bekijken en daarbij de ligging. Ik wil wel opmerken dat de richtingspijlen op de plattegrond moeilijk te zien zijn. Vooral als er net een icoon van een woning onder is getoond.


    19 maart 2008 om 06:51

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!