Sport 1.5: Ik kan het niet alleen!

12 maart 2008, 05:47

Sport 1.5: Ik kan het niet alleen!Na web 1.0 en web 2.0 filosoferen visionairs alweer over de volgende fase in de ontwikkeling van internet en hoe die ons leven gaat beïnvloeden. Intussen zijn er ook tal van initiatieven te zien die een brug slaan tussen de eerste en tweede ontwikkelingsgolf van het wereldwijde web.

In bestaande 1.0 initiatieven worden steeds meer 2.0 functionaliteiten geïntegreerd. Bezoekers van nieuwssites wordt de mogelijkheid gegeven te reageren, gevraagd zelf nieuws aan te dragen middels artikelen, foto’s of video’s of het nieuws een rangorde te geven (nujij.nl, msnreporter.nl). Zo spelen uitgevers in op de wens van de bezoeker om zelf te publiceren en wordt de betrokkenheid van de bezoeker vergroot. Tevens wordt de content van professionele verslaggevers verrijkt met bijdragen en meningen van lezers. Die wens om een mening of bijdrage te publiceren is overigens niet nieuw, er bestonden altijd al ingezonden brievenrubrieken in kranten en tijdschriften. De huidige 2.0 technologie maakt het veel makkelijker om de bijdragen van gebruikers snel te integreren met content van professionele verslaggevers. Deze integratie levert ook weer content op voor de traditionele media. Zo staat er in AD Utrechts Nieuwsblad wekelijks een pagina met artikelen afkomstig van bloggers van www.Unieuws.nl.

Sport leent zich, net als regionaal nieuws, uitermate goed voor de integratie van Web 1.0 en Web 2.0. Er zijn al bestaande sociale verbanden (sportclubs voor de actieve sporter en fanclubs voor de sportliefhebber) en de mate van betrokkenheid is zowel voor de actieve sporter als voor de sportliefhebber hoog. Bezoekers willen alles lezen over hun favoriete team of sport (zowel op professioneel als op amateurniveau) en leveren maar al te graag een bijdrage aan de beeldvorming. Met de lancering van www.Sportwereld.nl biedt het AD sportliefhebbers een platform om alles te weten te komen over de meest populaire topsporten (voetbal, tennis, wielrennen, schaatsen, Formule 1), de grootste evenementen in de sportzomer (EK voetbal, Tour de France, Olympische Spelen) en hun favoriete sport(club). Naast artikelen van de grootste sportredactie van Nederland krijgen bezoekers de mogelijkheid actief te participeren: lezerscorrespondenten, die vanuit alle deelnemende landen verslag doen van het EK, het AD sportpanel dat bestaat uit lezers van de dagelijkse sportkrant AD Sportwereld Pro die net als de columnisten Chris van Nijnatten, Hugo Borst en Willem van Hanegem regelmatig hun mening geven over sport, de favoriete opstelling van bijvoorbeeld het Nederlands elftal volgens de bezoekers, de mogelijkheid op alle artikelen, columns en stellingen te reageren.

Door de koppeling aan www.Mijnsportwereld.nl, een community waar actieve sporters hun sportprestatie kunnen publiceren, een teampagina kunnen samenstellen en uitslagen en nieuws van amateursporten kunnen vinden, zet AD Nieuwsmedia weer een stap voorwaarts, niet richting Web 3.0, maar richting Web 1.5. Sport 1.5 wordt een co-productie van professionele verslaggevers, amateurverslaggevers en bezoekers, gefaciliteerd middels Web 1.0 en 2.0 functionaliteiten. Daarvoor gelden nieuwe spelregels en succescriteria, waarvan er nog veel ontdekt en uitgevonden moeten worden de komende jaren. Dé grote uitdaging voor de uitgevers in binnen- en buitenland!

10 jaren ervaring met innovatie in de mediasector. Als business consultant bij Twynstra The Bridge diverse bedrijven en overheden geholpen met hun eerste stappen op het web. Voor Wegener de succesvolle autosite www.autotrack.nl gelanceerd. Vervolgens zelf aan het roer gestaan van de alle nieuwssites van de Wegener Dagbladen (o.a. www.destentor.nl, www.bndestem.nl, www.eindhovensdagblad.nl, www.degelderlander.nl). In 2005 de overstap gemaakt naar AD Nieuwsmedia. Als Manager Multimedia en MT lid verantwoordelijk voor alle nieuwe media formules van AD Nieuwsmedia waaronder www.AD.nl, de snelst groeiende nieuwssite van Nederland. Na een wereldreis van bijna een jaar door Rusland, Azië en The Pacific nu één van de partners van Media Innovatie (www.mediainnovatie.nl).

Categorie
Tags

2 Reacties

    Thomas Sanders

    Wat zijn de kranten toch veel aan het innoveren de laatste tijd 🙂


    12 maart 2008 om 11:47
    ATB

    Loopt dit nu een beetje? Ik heb er weinig meer van gehoord.


    28 januari 2009 om 09:36

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!