Onderzoek naar Marketing Accountability : de weg terug naar de Boardroom?

12 maart 2008, 06:40

Marketing Accountability is een interessante ontwikkeling, waarbij veel beter de resultaten van marketingactiviteit gemeten wordt. Een sterk opkomende beweging in de Verenigde Staten, mede veroorzaakt door internet marketing. Niet voor niets hebben we het hier regelmatig over “Performance Base Marketing”.

Er is in Nederland nog weinig onderzoek naar gedaan, maar we lijken er te weinig aan te doen. Leeflang en Verhoef hebben zodoende ook vastgesteld dat de marketeer (allang) de boardroom heeft verlaten. Daarom nu is het nu relevant om te onderzoeken wat de weg terug kan zijn. Een andere reden voor onderzoek is dat vanuit ecommerce activiteiten er nieuwe marketeers zijn ontstaan: Zij (wij) hebben geleerd dat resultaten van e-marketing prima te meten zijn en proberen het geleerde ook in de offline wereld toe te passen. De software pakketten (ICT en Marketing zijn vaak water en vuur) zijn inmiddels van een meer volwassen niveau waardoor succesvolle inzet door marketeers mogelijk geworden is.

Daarom het verzoek hier om mee te doen aan een online onderzoek.

Dit onderzoek van Michiel van de Watering is er op gericht om duidelijkheid te krijgen in de verschillen tussen bedrijven die wel of geen marketing performance measurement (MPM) proces hebben. Michiel voert dit onderzoek voor het Mastertraject (Marketing Strategy) van de Academie voor Management (onderdeel van de RUG) uit.

Het leek ons interessant om ook jou te vragen hieraan mee te werken. Via deze link kun je de (Engelstalige) enquête starten. Het onderzoek duurt ongeveer 15 minuten. De antwoorden zijn volledig anoniem en je krijgt t.z.t. de management summary van het onderzoek. Bovendien maak je kans op een interessant boek over Accountable Marketing.

Ewout Wolff
Eigenaar bij Onedaycompany

Ewout Wolff kent het online marketing vak vanuit de praktijk: de afgelopen 20 jaar heeft hij ervaring opgedaan met bedenken en (vooral) realiseren van nieuwe online concepten. Als interim online marketing manager heeft hij gewerkt voor De Efteling, Philips, TomTom, Centraal Beheer, Freo, AXA, Alliander, Leasit, DLL en Auping.

Categorie
Tags

2 Reacties

    david de boer

    Ook in het artikel ‘Create Your Future by Investing in Customers’, Velocity, 1st Quarter 2004, geeft Kaj Storbacka aan hoe de Marketeer weer aansluiting kan krijgen met de boardroom. Namelijk, door te sturen op de Economic Value Added (EVA) per customer. Zodra je het over EVA hebt praten we ‘Boardroom-taal’.


    12 maart 2008 om 21:51

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!